Waterschap Vallei & Eem

DIJKEN EN KADES WATERSCHAP VALLEI & EEM HEBBEN GEEN LAST GEHAD VAN DE DROOGTE

De dijken in het gebied van Waterschap Vallei & Eem hebben geen nadelige gevolgen ondervonden van de droogte van de afgelopen maanden. Dijkgraaf Klaas van de Langemheen acht het bijzonder onwaarschijnlijk dat een dijkverschuiving zoals afgelopen week in Wilnis, zich in het beheersgebied van Waterschap Vallei & Eem zal voordoen.

Dat komt vooral omdat de dijken niet vergelijkbaar zijn. Waterschap Vallei & Eem kent geen boezemkaden met een venige ondergrond. Boezemkades zijn kades langs een ringvaart van een polder, met een veel hoger waterpeil dan de naastgelegen polder. Verder bestaan de dijken in het gebied van Waterschap Vallei & Eem vooral uit klei en zand. Er zit nauwelijks veen in de ondergrond van de dijken van in het Eemland. Bij de Grebbedijk zit helemaal geen veen in de grond.

Uit voorzorg heeft het waterschap gisteren de kades langs de rivier de Laak (tussen Amersfoort en Nijkerk) extra geïnspecteerd. Deze inspectie leverde geen bijzondere informatie op. De kades zijn in goede staat. Het waterschap verwacht dan ook niet dat er ook nu er de komende weken meer regen zal vallen problemen zullen ontstaan.

Wel gaat het waterschap de komende jaren verder met het verbeteren van de dijken in het Eemland. Dat is nodig omdat de dijken niet overal aan de normen voldoen. De normen zijn twee jaar geleden aangescherpt, toen het IJsselmeer de status `buitenwater' kreeg. Alle dijken in het Eemland moeten zo hoog en stevig zijn dat ze het water kunnen keren bij een waterstand die gemiddeld eens in de 1250 jaar voorkomt. Bij die waterstand zal er overigens nog geen water over de dijk stromen. Op dit moment voldoen de dijken langs de randmeren en de Eem niet aan die norm.

Persbericht d.d. 3-9-2003 ( 2003/27 )

Actuele informatie over besluiten en werkzaamheden van het waterschap brengen we o.a. in de vorm van persberichten naar buiten. Voor meer informatie kunt u bellen met onze persvoorlichters op telefoonnummer 033 - 43 46 329 (of 328).