DE ZAAK
Geen loon naar werken in het mkb
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf bezuinigen momenteel op het eigen inkomen. Een groot aantal van hen komt hierdoor in financiële problemen. Bij bedrijven met personeel (58 procent) snijden ondernemers zelfs eerder in hun eigen salaris dan in dat van hun personeel.
Dit blijkt uit omvangrijk onderzoek onder bijna 1700 bedrijfseigenaren, dat in opdracht van tijdschrift De Zaak is uitgevoerd door Motivaction International. De zelfopgelegde zuinigheid van de ondernemers houdt vooralsnog de winsten in het mkb op peil: 64 procent van de voltijds ondernemers sloot het afgelopen boekjaar af met zwarte cijfers. Die winsten zijn overigens mager.
Het onderzoek van De Zaak en Motivaction geeft een scherp beeld van de wijze waarop directeuren-eigenaren in het mkb zichzelf belonen. Van 'graaien' is hoegenaamd geen sprake. In tegenstelling tot hun collega's in het grootbedrijf zetten kleine ondernemers in slechte tijden eerder het mes in hun eigen inkomen dan in dat van hun werknemers.
Van de ondervraagden haalt 32 procent de eigen broekriem aan, terwijl nog eens 23 procent stelt dicht tegen dat dieptepunt aan te zitten. Bij 7 procent van de geënquêteerden staat het water zelfs zo na aan de lippen dat ze noodgedwongen interen op het eigen vermogen.
En dat terwijl het toch al geen vetpot was voor veel mkb'ers, zo maakt het onderzoek glashelder. Lange werkweken van 60 tot 70 uur zijn voor 23 procent van de ondervraagden gewoon; 31 procent is 51 tot 60 uur per week voor het eigen bedrijf in touw. Schrijnend is dat ruim een kwart van alle ondernemers dat meer dan 60 uur werkt, blijft steken op een netto inkomen tussen de 1.000 en 2.000 euro. Wordt gekeken naar alle respondenten, dan verdient bijna een kwart (23 procent) een netto salaris van 2.000 tot 3.000 euro per maand.
De geënquêteerden zijn afkomstig uit alle economische sectoren. De zakelijke dienstverlening is met 32 procent het best vertegenwoordigd, gevolgd door de groot-, tussen- en detailhandel (18 procent) en automatiseringsbedrijven (10 procent). Het gros van de ondervraagden heeft een eenmanszaak (40 procent) of een BV (36 procent).
De Zaak is het zes keer per jaar verschijnende tijdschrift voor kleinzakelijke ondernemers, dat verschijnt in een oplage van ruim
210.000 exemplaren.