ZIPPO GMBH
De 400.000.000ste Zippo-aansteker komt van de band
En 'click' en 'click' en 'click'/De 400.000.000ste Zippo-aansteker komt van de band
Bradford/Emmerich (ots) - De 3de september is een nieuwe mijlpaal in de meer dan 70 jaar oude geschiedenis van de Zippo Manufacturing Company. Die dag wordt de 400.000.000ste Zippo-aansteker gemaakt. Het is een glimmend gepoetste stormaansteker uit de 'Armor Case'-serie, waarop vooraan '400 miljoen' geschreven staat samen met datum en uur van productie. Familieleden van George G. Blaisdell, de oprichter van Zippo, en medewerkers van de onderneming escorteren de jubileumaansteker naar het naburige Zippo-museum, waar hij een vaste plaats in een uitstalkast krijgt.
'We hebben deze mijlpaal maar kunnen bereiken dankzij de internationale uitstraling van het merk, de kwaliteit van ons product, en de passie en steun van onze medewerkers en de stad Bradford', aldus George Duke, voorzitter van de raad van bestuur van Zippo Manufacturing Company en firma-eigenaar van de derde generatie. 'Dit is een ware feestdag voor onze onderneming en voor verzamelaars van Zippo-aanstekers over de hele wereld', besloot Duke.
Bij de oprichting van de firma in de herfst van 1932 kon George G. Blaisdell niet bevroeden dat hij een Amerikaanse icoon schiep. Niettemin was hij zo rotsvast overtuigd van zijn product dat hij besloot er voortaan niets meer aan te veranderen. En jawel: met uitzondering van een verbeterd wrijvingswieltje en aangepaste verwerkingsmethodes van de huls gelijken de huidige Zippo-aanstekers helemaal op het oorspronkelijke product. Een uitstekend onderhouden exemplaar uit het jaar 1933 verwisselde voor 18.000 dollar van eigenaar. Gelet op de oorspronkelijke prijs van 1,95 dollar een fantastisch rendement.
Al meer dan 70 jaar lang bepalen de unieke en zeer typische benzine-stormaanstekers van Zippo de norm op het stuk van design, kwaliteit en betrouwbaarheid en gelden zij als symbool van de 'American Way of Life'. Sinds de oprichting van de onderneming werden in de enige productievestiging ter wereld te Bradford, Pennsylvania (VS), ongeveer 400 miljoen Zippo-aanstekers vervaardigd; momenteel verlaten er meer dan 60.000 per dag de fabriek.
Een van de oorzaken van dit succes: Zippo-aanstekers zijn niet alleen betrouwbare vuurbezorgers, maar ook een van de kleinste en meest geliefde reclamedragers ter wereld. Grote en kleine bedrijven, verenigingen en instellingen gebruiken de robuuste, onverwoestbare stormaansteker als relatiegeschenk en reclamemedium. Van Coca Cola tot Harley-Davidson - veel wereldberoemde merken sieren de huls van Zippo-aanstekers.
Er bestaat een bijzonder nauwe band tussen Zippo en de amusementsindustrie van Hollywood. Want: Zippo-aanstekers werken altijd en overal - zelfs in de meest extreme klimaatomstandigheden. Zo speelden Zippo-aanstekers mee in meer dan 1.000 films, televisieshows en Broadway-producties. Onlangs nog in de kassuccessen 'X-Men 2' en 'Charlie's Angels - Full Throttle'.
Natuurlijk heeft dit succesverhaal imitators aangemoedigd. Kenners kunnen imitaties echter onmiddellijk ontmaskeren. Zo typisch is het gewicht van een Zippo-aansteker, en zo uniek zijn karakteristieke 'click' bij het openen en sluiten. Meer info over Zippo vindt u op www.zippo.de.
ots Originaltext: Zippo GmbH
Contactpersoon:
Ute B. Gesell
sintaeks marketing and communication solutions
Gerhart-Hauptmann-Strasse 50
55124 Mainz
Tel.: 06131 - 69 35 10
Fax: 06131 - 240 68 55
E-mail: zippo@sintaeks.de
Web: www.sintaeks.de
03 sep 03 08:28