NMBS

29/08/03

Antwerpen-Mechelen-Brussel verwelkomt nieuwe dubbeldekstreinen

Vanaf 1 september worden de nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen ingezet op de drukke verbinding Antwerpen-Mechelen-Brussel. Nadat spoortechnische aanpassingen zijn uitgevoerd en 126 van de 210 bestelde rijtuigen zijn geleverd, kunnen reizigers uit de provincie Antwerpen kennis maken met dit comfortabel materieel met grote zitplaatscapaciteit.

De nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen vervangen de oude M5 rijtuigen uit 1960 die op weekdagen werden ingezet op de IC-N verbinding Antwerpen-Mechelen-Brussel. Deze verbinding speelt een belangrijke rol in de dienstregeling tijdens de spits.

Vanaf 1 september wordt voor twee van de drie treinen van deze verbinding het nieuwe treinmaterieel ingezet. Na een volgende levering rijtuigen zullen eind september alle IC-N treinen met nieuwe dubbeldeksrijtuigen rijden.

Omdat een trein met M6-rijtuigen tot 1572 zitplaatsen kan bieden, is de vervoerscapaciteit op een van de drukste treinverbinding tijdens de spits uitgebreid. Ieder dubbeldeksstel bestaat uit zes rijtuigen: vier tweedeklasrijtuigen, een eersteklasrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. Het multifunctioneel rijtuig is ook onderverdeeld in eerste en tweede klas en biedt in het bijzonder plaats aan klanten met beperkte mobiliteit en aan fietsers. Een tweedeklasrijtuig telt 140 zitplaatsen, een eersteklasrijtuig 124. In het multifunctioneel rijtuig zijn er nog 102 zitplaatsen, zodat een volledig treinstel plaats biedt aan 786 reizigers. Hiervan zijn slechts 55 plaatsen specifiek voor rokers voorbehouden. De treinstellen kunnen afzonderlijk rijden of per twee worden gekoppeld.

De dubbeldekstrein is voorzien van alle hedendaags comfort, zoals klimaatregeling, een gesloten WC-systeem, een vlotte opstap voor alle perronhoogtes, beter geïsoleerde toegangsdeuren tussen compartimenten en platformen, een elektronische display aan binnen- en buitenkant voor informatie aan de reiziger, een efficiënte geluidsisolatie en voldoende bagageruimte, zowel boven als onder de zetels en langs de wanden.

Wat meteen opvalt, zelfs op de bovenverdieping, zijn de ruime afmetingen in vergelijking met ander dubbeldeksmaterieel, zowel in de breedte en hoogte. Dit wordt nog benadrukt door de grote ramen. De pneumatische ophanging van de trein zorgt voor een maximaal rijcomfort, ook bij de maximale snelheid van 160 km per uur.

In juli 1999 bestelde de NMBS 210 dubbeldeksrijtuigen, samen goed voor 35 treinstellen. De investering hiervoor bedroeg 210,75 miljoen euro of 1 miljoen euro per rijtuig. De eerst geleverde dubbeldeksrijtuigen werden ingezet op de IC K-verbinding Genk-Gent en IC J-verbinding Luxemburg-Brussel en tijdens de zomervakantie 2003 op de verbinding naar de Kust. Nu spooraanpassingswerken in de omgeving van Duffel zijn voltooid, kan de IC N verbinding Antwerpen-Brussel met M6 dubbeldekstreinen worden gereden. In het najaar pendelt dit materieel ook tussen Poperinge, Moeskroen,Châtelet en onze hoofdstad.

Einde productinfo]

© 2003 NMBS