29/08/03
Antwerpen-Mechelen-Brussel verwelkomt nieuwe dubbeldekstreinen
Vanaf 1 september worden de nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen ingezet op
de drukke verbinding Antwerpen-Mechelen-Brussel. Nadat spoortechnische
aanpassingen zijn uitgevoerd en 126 van de 210 bestelde rijtuigen zijn
geleverd, kunnen reizigers uit de provincie Antwerpen kennis maken met
dit comfortabel materieel met grote zitplaatscapaciteit.
De nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen vervangen de oude M5 rijtuigen uit
1960 die op weekdagen werden ingezet op de IC-N verbinding
Antwerpen-Mechelen-Brussel. Deze verbinding speelt een belangrijke rol
in de dienstregeling tijdens de spits.
Vanaf 1 september wordt voor twee van de drie treinen van deze
verbinding het nieuwe treinmaterieel ingezet. Na een volgende levering
rijtuigen zullen eind september alle IC-N treinen met nieuwe
dubbeldeksrijtuigen rijden.
Omdat een trein met M6-rijtuigen tot 1572 zitplaatsen kan bieden, is
de vervoerscapaciteit op een van de drukste treinverbinding tijdens de
spits uitgebreid. Ieder dubbeldeksstel bestaat uit zes rijtuigen: vier
tweedeklasrijtuigen, een eersteklasrijtuig en een multifunctioneel
rijtuig. Het multifunctioneel rijtuig is ook onderverdeeld in eerste
en tweede klas en biedt in het bijzonder plaats aan klanten met
beperkte mobiliteit en aan fietsers. Een tweedeklasrijtuig telt 140
zitplaatsen, een eersteklasrijtuig 124. In het multifunctioneel
rijtuig zijn er nog 102 zitplaatsen, zodat een volledig treinstel
plaats biedt aan 786 reizigers. Hiervan zijn slechts 55 plaatsen
specifiek voor rokers voorbehouden. De treinstellen kunnen
afzonderlijk rijden of per twee worden gekoppeld.
De dubbeldekstrein is voorzien van alle hedendaags comfort, zoals
klimaatregeling, een gesloten WC-systeem, een vlotte opstap voor alle
perronhoogtes, beter geïsoleerde toegangsdeuren tussen compartimenten
en platformen, een elektronische display aan binnen- en buitenkant
voor informatie aan de reiziger, een efficiënte geluidsisolatie en
voldoende bagageruimte, zowel boven als onder de zetels en langs de
wanden.
Wat meteen opvalt, zelfs op de bovenverdieping, zijn de ruime
afmetingen in vergelijking met ander dubbeldeksmaterieel, zowel in de
breedte en hoogte. Dit wordt nog benadrukt door de grote ramen. De
pneumatische ophanging van de trein zorgt voor een maximaal
rijcomfort, ook bij de maximale snelheid van 160 km per uur.
In juli 1999 bestelde de NMBS 210 dubbeldeksrijtuigen, samen goed voor
35 treinstellen. De investering hiervoor bedroeg 210,75 miljoen euro
of 1 miljoen euro per rijtuig. De eerst geleverde dubbeldeksrijtuigen
werden ingezet op de IC K-verbinding Genk-Gent en IC J-verbinding
Luxemburg-Brussel en tijdens de zomervakantie 2003 op de verbinding
naar de Kust. Nu spooraanpassingswerken in de omgeving van Duffel zijn
voltooid, kan de IC N verbinding Antwerpen-Brussel met M6
dubbeldekstreinen worden gereden. In het najaar pendelt dit materieel
ook tussen Poperinge, Moeskroen,Châtelet en onze hoofdstad.
Einde productinfo]
© 2003 NMBS
NMBS