2-9-2003
Mercedes-Benz SLR McLaren: toptechniek voor supersportwagen
De supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren, die in het najaar van
dit jaar zijn première beleeft, zet nieuwe maatstaven in het segment
van Gran Turismo-autos, net zoals de Mercedes-Benz SLR racewagen dat
halverwege de jaren vijftig al deed.
Evenals zijn voorganger beschikt de nieuwe SLR over technische
ontwikkelingen die hun tijd ver vooruit zijn. Dat wordt al meteen
duidelijk met een blik onder de motorkap. Daar huist de Mercedes-AMG
V8-compressormotor. Met een cilinderinhoud van 5,5 liter is de motor
goed voor een maximaal vermogen van 460 kW (626 pk) en een maximum
koppel van 780 Nm, beschikbaar vanaf 3.250 omw./min. in een breed
toerenbereik, dat loopt tot 5.000 omw./min. Met deze kracht is de
Mercedes-Benz SLR McLaren tot formidabele prestaties in staat: wat te
denken van de acceleratie van 0-100 km/u in 3,8 seconden, de sprint
van 0-200 km/u in 10,6 seconden en de 28,8 seconden die nodig zijn om
vanuit staande start de 300 km/u te bereiken. De tweezits sportwagen
heeft volgens de nu bekende gegevens een topsnelheid van 334 km/u.
Voor een optimale gewichtsverdeling, een zo goed en dynamisch mogelijk
weggedrag en een zo groot mogelijke stabiliteit tijdens het remmen is
de motor in de Mercedes-Benz SLR McLaren naar voren in het midden van
de auto geplaatst. De krachtbron staat op een stevig aluminium frame
en is zo laag mogelijk geplaatst. Inlaatluchtkoeling met water, drie
kleppen per cilinder, dry-sump smering en vier metalen katalysatoren
zijn andere speciale kenmerken van deze motor, die al voldoet aan de
strenge EU4 uitlaatgasnormen die pas in 2005 van kracht worden.
Drie transmissieprogrammas voor sportief, snel schakelen
De vijftraps automatische transmissie, waarmee de Mercedes-Benz SLR
McLaren standaard wordt geleverd, is ook gemaakt voor topprestaties.
De bestuurder heeft de keuze uit drie programmas, waarmee het tijdstip
van overschakelen individueel kan worden geregeld. Wanneer manual
wordt gekozen, kunnen de vijf versnellingen met knoppen op het
stuurwiel of met de Touchshift-functie van de transmissiehendel worden
ingelegd. In de manual-variant kan de rijder kiezen uit drie
schakelprogrammas: Sport, SuperSport en Race, waarbij de
schakelintervallen nog verder worden beperkt, wat een nog sportiever
rijgedrag geeft.
Hightech materiaal voor sublieme veiligheid en stevigheid
De carrosserie van de supersportwagen is ook hightech. Net zoals de
kreukelzone voor en achter, de passagierskooi, de schuin naar boven
scharnierende deuren en de motorkap is de carrosserie geheel van
koolstofvezel composietmateriaal gemaakt. Dit lichtgewicht, maar zeer
stevige materiaal stamt uit de lucht- en ruimtevaartindustrie en wordt
ook in de Formule 1 toegepast. De gewichtsbesparing ten opzichte van
staal bedraagt zon vijftig procent.
Bovendien neemt koolstofvezel bij een aanrijding vier tot vijf keer
zoveel energie op als staal of aluminium. Vanuit dit gegeven heeft
Mercedes-Benz twee lengtebalken van koolstofvezel in het front ban de
SLR gebouwd. Deze absorberen de energie bij een frontale botsing
zonder de toegestane krachten voor de inzittenden te overschrijden.
Hiermee is de SLR de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld met
een kreukelzone voor die uitsluitend van koolstofvezel is gemaakt. Ook
de passagierskooi is van koolstofvezel, terwijl de SLR tevens is
voorzien van adaptieve airbags voor, nieuw ontwikkelde sidebags die
het hoofd beschermen, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers.
Remschijven van keramiek en SBC voor uitstekende remkwaliteit
De remschijven van de nieuwe SLR zijn ook gemaakt van een hightech
materiaal dat aan de hoogste eisen voldoet. Hier heeft Mercedes-Benz
gebruik gemaakt van keramiek, versterkt met vezels, om optimale
prestaties, temperatuurbestendigheid en een lange levensduur te
bereiken. Dankzij dit robuuste materiaal kunnen de grote schijfremmen
van de SLR een vertraging van maximaal 1,3 g bereiken, een topwaarde
voor een serieproductieauto. Bovendien is de SLR uitgerust met
Sensotronic Brake Control SBC, het elektro-hydraulische remsysteem,
het Electronic Stability Program (ESP), automatische
bandenspanningscontrole, 18-inch wielen en aluminium wielophanging,
die de invloed verraadt van ervaren raceautoconstructeurs. Al deze
elementen zorgen voor perfecte, dynamische handling en uitmuntende
veiligheid.
AutoRai