AutoRai

2-9-2003

Mercedes-Benz SLR McLaren: toptechniek voor supersportwagen

De supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren, die in het najaar van dit jaar zijn première beleeft, zet nieuwe maatstaven in het segment van Gran Turismo-autos, net zoals de Mercedes-Benz SLR racewagen dat halverwege de jaren vijftig al deed.

Evenals zijn voorganger beschikt de nieuwe SLR over technische ontwikkelingen die hun tijd ver vooruit zijn. Dat wordt al meteen duidelijk met een blik onder de motorkap. Daar huist de Mercedes-AMG V8-compressormotor. Met een cilinderinhoud van 5,5 liter is de motor goed voor een maximaal vermogen van 460 kW (626 pk) en een maximum koppel van 780 Nm, beschikbaar vanaf 3.250 omw./min. in een breed toerenbereik, dat loopt tot 5.000 omw./min. Met deze kracht is de Mercedes-Benz SLR McLaren tot formidabele prestaties in staat: wat te denken van de acceleratie van 0-100 km/u in 3,8 seconden, de sprint van 0-200 km/u in 10,6 seconden en de 28,8 seconden die nodig zijn om vanuit staande start de 300 km/u te bereiken. De tweezits sportwagen heeft volgens de nu bekende gegevens een topsnelheid van 334 km/u.

Voor een optimale gewichtsverdeling, een zo goed en dynamisch mogelijk weggedrag en een zo groot mogelijke stabiliteit tijdens het remmen is de motor in de Mercedes-Benz SLR McLaren naar voren in het midden van de auto geplaatst. De krachtbron staat op een stevig aluminium frame en is zo laag mogelijk geplaatst. Inlaatluchtkoeling met water, drie kleppen per cilinder, dry-sump smering en vier metalen katalysatoren zijn andere speciale kenmerken van deze motor, die al voldoet aan de strenge EU4 uitlaatgasnormen die pas in 2005 van kracht worden.

Drie transmissieprogrammas voor sportief, snel schakelen De vijftraps automatische transmissie, waarmee de Mercedes-Benz SLR McLaren standaard wordt geleverd, is ook gemaakt voor topprestaties. De bestuurder heeft de keuze uit drie programmas, waarmee het tijdstip van overschakelen individueel kan worden geregeld. Wanneer manual wordt gekozen, kunnen de vijf versnellingen met knoppen op het stuurwiel of met de Touchshift-functie van de transmissiehendel worden ingelegd. In de manual-variant kan de rijder kiezen uit drie schakelprogrammas: Sport, SuperSport en Race, waarbij de schakelintervallen nog verder worden beperkt, wat een nog sportiever rijgedrag geeft.

Hightech materiaal voor sublieme veiligheid en stevigheid De carrosserie van de supersportwagen is ook hightech. Net zoals de kreukelzone voor en achter, de passagierskooi, de schuin naar boven scharnierende deuren en de motorkap is de carrosserie geheel van koolstofvezel composietmateriaal gemaakt. Dit lichtgewicht, maar zeer stevige materiaal stamt uit de lucht- en ruimtevaartindustrie en wordt ook in de Formule 1 toegepast. De gewichtsbesparing ten opzichte van staal bedraagt zon vijftig procent.

Bovendien neemt koolstofvezel bij een aanrijding vier tot vijf keer zoveel energie op als staal of aluminium. Vanuit dit gegeven heeft Mercedes-Benz twee lengtebalken van koolstofvezel in het front ban de SLR gebouwd. Deze absorberen de energie bij een frontale botsing zonder de toegestane krachten voor de inzittenden te overschrijden. Hiermee is de SLR de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld met een kreukelzone voor die uitsluitend van koolstofvezel is gemaakt. Ook de passagierskooi is van koolstofvezel, terwijl de SLR tevens is voorzien van adaptieve airbags voor, nieuw ontwikkelde sidebags die het hoofd beschermen, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers.

Remschijven van keramiek en SBC voor uitstekende remkwaliteit De remschijven van de nieuwe SLR zijn ook gemaakt van een hightech materiaal dat aan de hoogste eisen voldoet. Hier heeft Mercedes-Benz gebruik gemaakt van keramiek, versterkt met vezels, om optimale prestaties, temperatuurbestendigheid en een lange levensduur te bereiken. Dankzij dit robuuste materiaal kunnen de grote schijfremmen van de SLR een vertraging van maximaal 1,3 g bereiken, een topwaarde voor een serieproductieauto. Bovendien is de SLR uitgerust met Sensotronic Brake Control SBC, het elektro-hydraulische remsysteem, het Electronic Stability Program (ESP), automatische bandenspanningscontrole, 18-inch wielen en aluminium wielophanging, die de invloed verraadt van ervaren raceautoconstructeurs. Al deze elementen zorgen voor perfecte, dynamische handling en uitmuntende veiligheid.