AutoRai

2-9-2003

De nieuwe Lexus LS430 toont perfectie tot in detail

Met zn vloeiende lijnen heeft de Lexus LS430 een geavanceerder design gekregen. Prestaties, comfort en veiligheid werden op een nóg hoger plan gebracht.

De toplimousine van Lexus heeft nu een nieuwe zestraps automatische transmissie met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen.

Het combineert betere prestaties met een lager brandstofverbruik. Uiteraard is er meer geavanceerde technologie aan boord, zoals intelligent Adaptive Front-lighting-systeem (koplampen die meedraaien), LED achterlichten, Lexus Parking Assist kleurenmonitor en een Full Map dvd navigatiesysteem met stemherkenning en Bluetooth technologie voor handsfree telefoneren. Opvallend mag worden genoemd dat het interieur nóg stiller is. Dat betekent veel. Zn voorganger stond immers al te boek als een van de allerstilste limousines ter wereld. Kortom, comfort op eenzame hoogte. Op het gebied van veiligheid is er tot slot een Europese primeur te melden: zowel bestuurder als passagier hebben de beschikking over een knie-airbag.

Met de nieuwe LS430 introduceert Lexus de derde generatie van dit topmodel. De LS430 is het resultaat van meer dan een decennium onderzoek gericht op de ontwikkeling van een toplimousine. Bij het vaststellen van de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe LS430 hebben de ontwerpers van Lexus zich toegespitst op drie factoren: vormgeving van het exterieur, betere prestaties en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Kortom het vakmanschap waar Lexus om bekend staat, werd ook nu weer op ieder afzonderlijk onderdeel tot in de details met de allergrootste zorg toegepast.

De zijdezacht lopende 4,3 liter V8 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen voldoet aan alle strenge milieueisen volgens de EURO IV-norm. De motor levert een vermogen van 207 kW/282 pk bij 5.600 toeren per minuut en een maximum koppel van 417 Nm bij 3.500 toeren per minuut. De acceleratie van het vlaggenschip van Lexus neemt van 0 tot 100 km/h slechts 6,3 seconden in beslag. Een en ander wordt mede mogelijk gemaakt door de geheel nieuwe Super ECT zestraps automaat (met sequentiële schakelmogelijkheid). Zn topsnelheid is overigens begrensd op 250 km/h.

Nieuwe schokbrekers gecombineerd met standaard luchtvering Bij de gewijzigde deels lichtmetalen voor- en achterwielophanging wordt gebruik gemaakt van een langere veerweg en nieuwe schokbrekers, welke standaard gecombineerd zijn met elektronisch bediende luchtvering. Hierin is een nieuwe controletechniek verwerkt waarmee de demping voortdurend wordt gecontroleerd en afgestemd op de omstandigheden. De mogelijkheid om de auto bij hoge snelheden te verlagen zorgt voor betere aërodynamische eigenschappen. De Cw-waarde bedraagt 0,26, een van de allerlaagste waarden voor personenautos. Bovendien is de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras met respectievelijk 53 procent en 47 procent zeer goed uitgebalanceerd, hetgeen eveneens leidt tot meer stabiliteit en rijcomfort.

Krachtig design
Het vernieuwde exterieur van de nieuwe LS430 is eenvoudig te herkennen aan de verlaagde en iets bredere voorzijde, de vorm van de koplampunits en de welving van de motorkap. De vloeiende combinatie van subtiele rondingen en rechte lijnen over de flanken worden nog eens extra benadrukt door de elegante aluminium vijfspaaksvelgen met een diameter van 18 inch en 245/45R18 banden. Aan de achterzijde is de dubbele uitlaat goed te zien. Er is gebruik gemaakt van nieuwe hightech achterlichten. Deze maken gebruik van ultrasnel reagerende LED-units. Concreet voordeel is dat bij een noodstop vanaf 100 kilometer per uur de extra reactietijd voor het achteropkomende verkeer met zes meter toeneemt.

Perfecte afwerking, luxe ambiance & hoog geluidscomfort Inzittenden in de nieuwe LS430 beschikken zowel voor- als achterin over uitzonderlijk veel ruimte. Uiteraard is er gebruik gemaakt van de meest verfijnde leersoorten en fraai afgewerkte houtdelen, waardoor men in een bijzonder aangename en luxe ambiance vertoeft. Bij het monteren van de diverse interieurcomponenten is gewerkt met tolerantie van één millimeter. Kortom, uit de perfecte afwerking en pasvormen spreekt het vakmanschap van Lexus.

Bij Lexus staat geluidscomfort eveneens bijzonder hoog in het vaandel. De oorspronkelijke LS430 werd alom geprezen als de stilste auto ter wereld. En Lexus heeft wederom verfijningen aangebracht. Zo sluiten de bodypanelen van de nieuwe LS430 nóg beter op elkaar aan, waarbij een tolerantieniveau van slechts 1/1000ste millimeter wordt gehanteerd. Dit alles draagt onder meer bij tot een geluidscomfort dat op eenzame hoogte staat.

High end audio-installatie van Mark Levinson
Wanneer er rust heerst in het interieur kan men optimaal genieten van muziek. Van pop tot klassiek met alle variaties in toon en volume. De LS430 beschikt dan ook over een indrukwekkende audio-installatie van het merk Mark Levinson. Deze fabrikant ontwikkelt huisaudio-installaties voor de meest kritisch denkbare klanten. Speciaal voor Lexus ontwikkelde het merk een tailormade audio-installatie voor de LS430 met een versterker van 350 Watt en elf luidsprekers, waarbij de vervormingstolerantie van het geluid 0,01 procent bedraagt, hetgeen voor de kenner een meer dan goede indicatie is.

Europese primeur : standaard knie-airbag voor bestuurder en passagier Het interieur van de Lexus LS430 is uitgerust met de laatste SRS-technologie (Supplemental Restraint System) met meerfase airbags vóór en gordijnairbags. De side-airbags zijn van het type TAP voor een betere bescherming van het bovenlichaam. Een Europese primeur is de standaard knie-airbag voor zowel de bestuurder als de passagier. Deze wordt gelijk met de voorste airbag geactiveerd vanuit het onderste deel van het instrumentenpaneel.

Hierdoor wordt de kans op letsel door contact met de stuurkolom of lagere delen van het dashboard tot een minimum beperkt. Bovendien worden ook hoofd en bekken ontzien, aangezien het lichaam bij een aanrijding beter op zijn plaats wordt gehouden. In totaal telt het interieur van de LS430 maar liefst tien airbags.

Optimaal zicht in het donker
Het de i-AFS koplampen (intelligent Adaptive Front-lighting Systeem) verbeteren het zicht in het donker aanmerkelijk. In tegenstelling tot minder verfijnde systemen die aan de stuuruitslag zijn gekoppeld, stuurt de i-AFS controller iedere koplamp afzonderlijk aan, rekeninghoudend met de stand van het stuur en de snelheid van de auto. Het systeem wordt gecombineerd met Xenon gasontladingskoplampen met automatische hoogteregeling en koplampwissers voor een optimale lichtsterkte onder alle omstandigheden.

Lexus Parking Assist Monitor in kleur
Zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, projecteert de Lexus Parking Assist Monitor kleurenbeelden op het 7-inch scherm van het navigatiesysteem, zodat de bestuurder precies kan manoeuvreren zonder obstakels te raken. Op hetzelfde scherm zijn de gegevens van het Lexus Full Map dvd navigatiesysteem met stemherkenning te vinden. Het herkent bijvoorbeeld driehonderd gesproken commandos in Engels en Duits. Bovendien is ook de meest recente Bluetooth technologie aanwezig, zodat een voor Bluetooth geschikte mobiele telefoon kan worden gebruikt.

Lexus LS430 President
Op de meest luxueuze versie van de LS430 - de President - zijn onder meer te vinden: elektrisch verstelbare achterbank met massage rugleuningen (variabele frequentie) en geheugen, elektrisch verstelbare hoofdsteunen achter met geheugen, separate audiobediening achter, separate airconditioning achter, koelbox in middenarmsteun achter en zonneschermen voor de zijruiten achter.

Prijzen & leaseprijzen
De nieuwe Lexus LS430 is er in twee versies; als Executive en President en hebben een consumentenprijs van respectievelijk 105.900 euro en 111.000 euro. De leaseprijs start bij 2.035 euro per maand exclusief BTW (op basis van 20.000 km/jaar en 48 maanden en 75 procent no claim).