2-9-2003
De nieuwe Lexus LS430 toont perfectie tot in detail
Met zn vloeiende lijnen heeft de Lexus LS430 een geavanceerder design
gekregen. Prestaties, comfort en veiligheid werden op een nóg hoger
plan gebracht.
De toplimousine van Lexus heeft nu een nieuwe zestraps automatische
transmissie met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen.
Het combineert betere prestaties met een lager brandstofverbruik.
Uiteraard is er meer geavanceerde technologie aan boord, zoals
intelligent Adaptive Front-lighting-systeem (koplampen die
meedraaien), LED achterlichten, Lexus Parking Assist kleurenmonitor en
een Full Map dvd navigatiesysteem met stemherkenning en Bluetooth
technologie voor handsfree telefoneren. Opvallend mag worden genoemd
dat het interieur nóg stiller is. Dat betekent veel. Zn voorganger
stond immers al te boek als een van de allerstilste limousines ter
wereld. Kortom, comfort op eenzame hoogte. Op het gebied van
veiligheid is er tot slot een Europese primeur te melden: zowel
bestuurder als passagier hebben de beschikking over een knie-airbag.
Met de nieuwe LS430 introduceert Lexus de derde generatie van dit
topmodel. De LS430 is het resultaat van meer dan een decennium
onderzoek gericht op de ontwikkeling van een toplimousine. Bij het
vaststellen van de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe LS430
hebben de ontwerpers van Lexus zich toegespitst op drie factoren:
vormgeving van het exterieur, betere prestaties en geavanceerde
veiligheidsvoorzieningen. Kortom het vakmanschap waar Lexus om bekend
staat, werd ook nu weer op ieder afzonderlijk onderdeel tot in de
details met de allergrootste zorg toegepast.
De zijdezacht lopende 4,3 liter V8 motor met dubbele bovenliggende
nokkenassen voldoet aan alle strenge milieueisen volgens de EURO
IV-norm. De motor levert een vermogen van 207 kW/282 pk bij 5.600
toeren per minuut en een maximum koppel van 417 Nm bij 3.500 toeren
per minuut. De acceleratie van het vlaggenschip van Lexus neemt van 0
tot 100 km/h slechts 6,3 seconden in beslag. Een en ander wordt mede
mogelijk gemaakt door de geheel nieuwe Super ECT zestraps automaat
(met sequentiële schakelmogelijkheid). Zn topsnelheid is overigens
begrensd op 250 km/h.
Nieuwe schokbrekers gecombineerd met standaard luchtvering
Bij de gewijzigde deels lichtmetalen voor- en achterwielophanging
wordt gebruik gemaakt van een langere veerweg en nieuwe schokbrekers,
welke standaard gecombineerd zijn met elektronisch bediende
luchtvering. Hierin is een nieuwe controletechniek verwerkt waarmee de
demping voortdurend wordt gecontroleerd en afgestemd op de
omstandigheden. De mogelijkheid om de auto bij hoge snelheden te
verlagen zorgt voor betere aërodynamische eigenschappen. De Cw-waarde
bedraagt 0,26, een van de allerlaagste waarden voor personenautos.
Bovendien is de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras met
respectievelijk 53 procent en 47 procent zeer goed uitgebalanceerd,
hetgeen eveneens leidt tot meer stabiliteit en rijcomfort.
Krachtig design
Het vernieuwde exterieur van de nieuwe LS430 is eenvoudig te herkennen
aan de verlaagde en iets bredere voorzijde, de vorm van de
koplampunits en de welving van de motorkap. De vloeiende combinatie
van subtiele rondingen en rechte lijnen over de flanken worden nog
eens extra benadrukt door de elegante aluminium vijfspaaksvelgen met
een diameter van 18 inch en 245/45R18 banden. Aan de achterzijde is de
dubbele uitlaat goed te zien. Er is gebruik gemaakt van nieuwe
hightech achterlichten. Deze maken gebruik van ultrasnel reagerende
LED-units. Concreet voordeel is dat bij een noodstop vanaf 100
kilometer per uur de extra reactietijd voor het achteropkomende
verkeer met zes meter toeneemt.
Perfecte afwerking, luxe ambiance & hoog geluidscomfort
Inzittenden in de nieuwe LS430 beschikken zowel voor- als achterin
over uitzonderlijk veel ruimte. Uiteraard is er gebruik gemaakt van de
meest verfijnde leersoorten en fraai afgewerkte houtdelen, waardoor
men in een bijzonder aangename en luxe ambiance vertoeft. Bij het
monteren van de diverse interieurcomponenten is gewerkt met tolerantie
van één millimeter. Kortom, uit de perfecte afwerking en pasvormen
spreekt het vakmanschap van Lexus.
Bij Lexus staat geluidscomfort eveneens bijzonder hoog in het vaandel.
De oorspronkelijke LS430 werd alom geprezen als de stilste auto ter
wereld. En Lexus heeft wederom verfijningen aangebracht. Zo sluiten de
bodypanelen van de nieuwe LS430 nóg beter op elkaar aan, waarbij een
tolerantieniveau van slechts 1/1000ste millimeter wordt gehanteerd.
Dit alles draagt onder meer bij tot een geluidscomfort dat op eenzame
hoogte staat.
High end audio-installatie van Mark Levinson
Wanneer er rust heerst in het interieur kan men optimaal genieten van
muziek. Van pop tot klassiek met alle variaties in toon en volume. De
LS430 beschikt dan ook over een indrukwekkende audio-installatie van
het merk Mark Levinson. Deze fabrikant ontwikkelt
huisaudio-installaties voor de meest kritisch denkbare klanten.
Speciaal voor Lexus ontwikkelde het merk een tailormade
audio-installatie voor de LS430 met een versterker van 350 Watt en elf
luidsprekers, waarbij de vervormingstolerantie van het geluid 0,01
procent bedraagt, hetgeen voor de kenner een meer dan goede indicatie
is.
Europese primeur : standaard knie-airbag voor bestuurder en passagier
Het interieur van de Lexus LS430 is uitgerust met de laatste
SRS-technologie (Supplemental Restraint System) met meerfase airbags
vóór en gordijnairbags. De side-airbags zijn van het type TAP voor een
betere bescherming van het bovenlichaam. Een Europese primeur is de
standaard knie-airbag voor zowel de bestuurder als de passagier. Deze
wordt gelijk met de voorste airbag geactiveerd vanuit het onderste
deel van het instrumentenpaneel.
Hierdoor wordt de kans op letsel door contact met de stuurkolom of
lagere delen van het dashboard tot een minimum beperkt. Bovendien
worden ook hoofd en bekken ontzien, aangezien het lichaam bij een
aanrijding beter op zijn plaats wordt gehouden. In totaal telt het
interieur van de LS430 maar liefst tien airbags.
Optimaal zicht in het donker
Het de i-AFS koplampen (intelligent Adaptive Front-lighting Systeem)
verbeteren het zicht in het donker aanmerkelijk. In tegenstelling tot
minder verfijnde systemen die aan de stuuruitslag zijn gekoppeld,
stuurt de i-AFS controller iedere koplamp afzonderlijk aan,
rekeninghoudend met de stand van het stuur en de snelheid van de auto.
Het systeem wordt gecombineerd met Xenon gasontladingskoplampen met
automatische hoogteregeling en koplampwissers voor een optimale
lichtsterkte onder alle omstandigheden.
Lexus Parking Assist Monitor in kleur
Zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, projecteert de Lexus
Parking Assist Monitor kleurenbeelden op het 7-inch scherm van het
navigatiesysteem, zodat de bestuurder precies kan manoeuvreren zonder
obstakels te raken. Op hetzelfde scherm zijn de gegevens van het Lexus
Full Map dvd navigatiesysteem met stemherkenning te vinden. Het
herkent bijvoorbeeld driehonderd gesproken commandos in Engels en
Duits. Bovendien is ook de meest recente Bluetooth technologie
aanwezig, zodat een voor Bluetooth geschikte mobiele telefoon kan
worden gebruikt.
Lexus LS430 President
Op de meest luxueuze versie van de LS430 - de President - zijn onder
meer te vinden: elektrisch verstelbare achterbank met massage
rugleuningen (variabele frequentie) en geheugen, elektrisch
verstelbare hoofdsteunen achter met geheugen, separate audiobediening
achter, separate airconditioning achter, koelbox in middenarmsteun
achter en zonneschermen voor de zijruiten achter.
Prijzen & leaseprijzen
De nieuwe Lexus LS430 is er in twee versies; als Executive en
President en hebben een consumentenprijs van respectievelijk 105.900
euro en 111.000 euro. De leaseprijs start bij 2.035 euro per maand
exclusief BTW (op basis van 20.000 km/jaar en 48 maanden en 75 procent
no claim).
AutoRai