2-9-2003
Méér veiligheid & verfijning voor vernieuwde Avensis Verso
De IAA in Frankfurt vormt het decor voor de introductie van de
gerestylde Toyota Avensis Verso. Een vernieuwde, krachtige neuspartij
en een gewijzigde achterzijde geven de succesvolle Avensis Verso een
compleet nieuwe aanblik. Het interieur is ook voorzien van nieuwe
details die het de inzittenden nog aangenamer maken.
Het interieur is ook voorzien van nieuwe details die het de
inzittenden nog aangenamer maken. De vernieuwde Toyota Avensis Verso
is voorzien van een gemoderniseerde voorzijde, met een strak
gestileerde motorkap, grille en koplampen boven de opnieuw vormgegeven
bumper. De veranderingen worden aan de achterzijde gecompleteerd met
gewijzigde achterlichtunits. De antenne is nu in het glas geïntegreerd
en er zijn zes nieuwe lakkleuren beschikbaar. Tot slot zijn er nieuwe
15 inch velgen en daarnaast zijn de opvallende 16 inch lichtmetalen
velgen van de Avensis nu ook op de Avensis Verso leverbaar.
Luxueuzer en verfijnder interieur
De bekleding is voortaan van donkerder stof en er zijn
titaniumkleurige details in het interieur opgenomen. Daarnaast zijn er
nog meer aanpassingen gedaan om het de bestuurder aangenamer te maken.
Zo zijn de gemakkelijk afleesbare Optitron meters standaard, net als
radiobediening aan het stuurwiel.
Tot de nieuwe uitrusting behoren elektrisch inklapbare buitenspiegels
en automatische airconditioning. Het Full Map dvd navigatiesysteem
heeft een touch-screen en RDS-TMC (Radio Data System Traffic Message
Channel). Dit zorgt voor een dynamische routebeschrijving waarbij
steeds de routes met het geringste oponthoud worden gekozen. Daarnaast
krijgt de bestuurder ook de laatste verkeersinformatie. Het RDS-TMC
systeem is beschikbaar in Nederland, maar ook in andere Europese
landen zoals Denemarken, Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië.
Toyotas Avensis Verso met het Full Map dvd navigatiesysteem worden
standaard geleverd met Toyota Parking Assist System voorzien van
achteruitrijcamera zoals ook als optie op de Corolla Verso leverbaar
is. Met dit systeem kan gemakkelijk worden ingeparkeerd. Ook worden op
het scherm hulplijnen geprojecteerd zodat de bestuurder bij het
achteruitrijden extra wordt geholpen.
Toonaangevend in milieuvriendelijke motoren
Toyota is erin geslaagd om de juiste balans te vinden tussen
prestaties en EURO IV-emissienormen. De 2,0 liter VVT-i benzinemotor
voldoet aan de milieueisen die in 2005 van kracht worden zonder op
prestaties te hebben ingeboet.
De 2.0 D-4D Common Rail dieselmotor (116 pk) is een relatief zuinige
krachtbron; hij verbruikt gemiddeld zon 6,5 liter per 100 km en zijn
CO2-uitstoot is met 173 gram per kilometer indrukwekkend laag.
Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
Inzittenden zijn beter beschermd dan ooit door het gebruik van side
airbags en SRS curtainairbags, die voortaan standaard op de Avensis
Verso worden geleverd. Om de bestuurder in noodsituaties hulp te
bieden zijn ABS, een elektronische remkrachtverdeler (EBD) en Brake
Assist (BA) standaard. Op de Linea Sol is ook Vehicle Stability
Control (VSC) en Traction Control (TRC) standaard.
De gerestylede Avensis Verso wordt vanaf medio december bij de Toyota
dealers verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.
Toyota Avensis 2.4 benzinemotor 5-traps automaat & schoonste diesel
ter wereld in Avensis 2.0 D-CAT
De Toyota Avensis is een van de veiligste autos van Europa. En ook qua
keuze aan motorvarianten, staat de Avensis hoog aangeschreven. Op de
IAA in Frankfurt introduceert Toyota nog twee nieuwe motoren: een 2,4
liter direct ingespoten benzinemotor gekoppeld aan een 5-traps
automaat en de 2.0 D-CAT Common Rail dieselmotor.
D-CAT (Diesel Clean Advanced Technoloy) zorgt voor de reductie van
roetdeeltjes met 90 procent en stikstofoxide (NOx) met 50 procent ten
opzichte van de in de 2005 van kracht zijnde EURO IV emissienorm. Met
deze uiterst geavanceerde dieseltechniek beschikt de Toyota Avensis
over de schoonste dieselmotor ter wereld. In Nederland zal deze versie
vooralsnog niet beschikbaar zijn. De Avensis 2.4 is echter wel direct
leverbaar.
In Frankfurt introduceert Toyota twee revolutionaire motorvarianten,
waarmee het totale modellenaanbod van de Avensis nu zes motoren en
drie carrosserievarianten telt. Toyota is nu de autofabrikant met het
grootste aanbod EURO IV-motoren op de markt.
De nieuwe Toyota 2.0 D-CAT dieselmotor heeft een minimale uitstoot van
NOx en roetdeeltjes; een motor die kracht, zuinigheid en
milieuvriendelijkheid combineert. De viercilinder 2,4 liter directe
injectie is de grootste en krachtigste benzinemotor die tot nu toe in
de Avensis leverbaar was. Samen met deze motor, die uitmuntende
prestaties en oneindig veel rijplezier levert, introduceert Toyota in
de Avensis een nieuwe automatische vijftraps versnellingsbak die
lichter en compacter is dan normale vijfversnellingsbakken.
Krachtig & verfijnd
Toyota heeft met de ontwikkeling van de nieuwe direct ingespoten 2,4
liter benzinemotor pionierswerk verricht. De motor heeft de grootste
cilinderinhoud van alle benzinemotoren met directe injectie die in
Europa in autos uit het D-segment worden aangeboden. Met 120 kW/163 pk
bij 5.800 tpm en 230 Nm bij slechts 3.800 tpm, accelereert de 2,4
liter Avensis van 0 naar 100 km/h in 9,1 seconden en heeft hij een
topsnelheid van 220 km/h.
Zijdezacht schakelende automatische transmissie
De innovaties van de automatische 5-trapstransmissie zijn gericht op
het bovengemiddeld vloeiend laten verlopen van het wisselen van
versnellingen. Tijdens het rijden op bochtige en heuvelachtige wegen
met lange afdalingen, wordt het aantal schakelmomenten automatisch tot
een minimum beperkt voor een vloeiende rijstijl. Deze nieuwe
transmissie geeft ook de mogelijkheid tot semi-sequentieel schakelen.
De Avensis 2.4 direct ingespoten benzinemotor is uitsluitend leverbaar
met automatische 5-traps transmissie en is leverbaar in een Linea Luna
en Executive uitvoering in drie carrosserievarianten (Sedan, Liftback
en Wagon). De consumentenprijs bedraagt respectievelijk 31.800 en
38.100 Euro voor de Sedan. De Executive beschikt standaard onder meer
over een spraakgestuurd Full Map dvd navigatiesysteem met groot
kleurenscherm, lederen bekleding en H.I.D. gasontladingskoplampen.
s Werelds schoonste diesel: Toyota D-CAT
De nieuwste D-CAT (Diesel Clean Advanced Technoloy) bevestigt de
status van Toyota als wereldleider in milieuvriendelijke
ontwikkelingen. Toyota D-CAT produceert de laagste schadelijke
uitstoot van alle moderne diesels. De uitstoot van NOx en roetdeeltjes
is teruggebracht naar respectievelijk 50 procent en 90 procent onder
de EURO IV-normen. De tweede generatie hoge druk, Common Rail
dieselmotor kan een injectiedruk leveren van 180 MPa, onafhankelijk
van het aantal toeren - de hoogste waarde bij dergelijke systemen.
Bijkomend voordeel is dat het D-CAT systeem onderhoudsvrij is.
Prestaties
De technische gegevens voor de Toyota 2.0 D-CAT zijn 85kW/116 pk bij
3.600 tpm met 280 Nm koppel tussen 2.000 en 2.200 tpm. Dat geeft de
Avensis een topsnelheid van 195 km/h en een acceleratie van 0 naar 100
km/h in 11,2 seconden. Dat zijn overigens dezelfde cijfers als de
conventionele 2.0 D-4D Common Rail dieselmotor hoewel de nieuwe motor
een significant lagere uitstoot van stikstofoxide (NOx) en
roetdeeltjes heeft.
Tweede generatie Toyota Prius beleeft Europese première
Na zijn debuut op de New York Motor Show in april dit jaar, wordt de
nieuwe generatie Toyota Prius nu officieel voorgesteld aan het
Europese publiek. De Prius kreeg meer vermogen en werd aanzienlijk
ruimer dan zijn voorganger.
Dankzij het volledige nieuwe systeem dat Hybrid Synergy Drive (HSD)
heet, accelereert de Prius van 0 naar 100 kilometer per uur in minder
dan elf seconden. Zn gemiddelde brandstofverbruik ligt op zon 4,3
liter brandstof per 100 kilometer. Als klap op de vuurpijl is door
vele innovaties ook het weggedrag op een zeer hoog plan komen te
liggen. Kortom, veel binnenruimte, een economisch brandstofverbruik en
rijplezier gaan uitstekend hand in hand. In ons land wordt de tweede
generatie Prius in het eerste kwartaal van 2004 verwacht.
De Toyota Prius is een van de meest geavanceerde autos die vandaag de
dag leverbaar is, met een vooruitstrevend en intelligent design. De
carrosserie combineert de individualiteit van een sedan en het
gebruiksgemak van een stationwagon tot een nieuw concept. Het heeft
een bijzonder gestroomlijnde vormgeving opgeleverd.
Schoonste auto ter wereld
Aërodynamica speelt een belangrijke rol in het verminderen van het
brandstofverbruik en het verbeteren van de prestaties. De nieuwe Prius
heeft een toonaangevende Cw-waarde van 0,26. De auto overtreft de EURO
IV-emissienorm door een lage uitstoot de uitstoot van stikstofoxide
(NOx) en koolwaterstof (HC) liggen maar liefst 88,8 procent onder de
EURO IV-norm en zelfs 93 procent onder de EURO IV-norm voor diesels.
Het verbruik van de Prius bedraagt zon 4,3 liter per 100 km bij
gecombineerd verbruik.
De totale uitstoot in acht genomen, is de Prius de schoonste auto ter
wereld - in vergelijking met autos met normale verbrandingsmotoren.
Bovendien is Toyotas overtuiging om op een maatschappelijk
verantwoorde manier autos te fabriceren ook toegepast bij de productie
van Prius.
Een échte rijdersauto
De nieuwe Toyota Prius is de eerste productieauto die is voorzien van
het revolutionaire Hybrid Synergy Drive (HSD) systeem. De hedendaagse
hybride systemen gebruiken de benzinemotor als er veel vermogen moet
worden geleverd en de elektromotor ter ondersteuning. HSD is
daarentegen anders. Het geeft de elektromotor een grotere taak. Dit
hybride systeem zet de elektromotor in als belangrijkste krachtbron en
daardoor rijdt de auto zeer vloeiend. Dit is helemaal het geval
wanneer de Electric Vehicle-schakelaar is ingeschakeld. Met deze
EV-schakelaar kan de bestuurder zelf kiezen om geheel elektrisch te
rijden, waardoor de Prius op dat moment helemaal geen uitstoot heeft
(zero emission).
De acceleratie is vlot en gelijkmatig, vooral in het bereik van 50
naar 80 km/h. Uiteraard zijn het geluidsniveau en de trillingen tot
een minimum beperkt, wat het algehele comfort op een hoog niveau tilt.
Krachtbronnen
Onder de motorkap huizen twee krachtbronnen, die gezamenlijk de
aandrijving verzorgen. Het gaat om een moderne 1,5 liter benzinemotor
(57 kW/77 pk) en een elektromotor (50 kW/68pk). Deze laatste heeft 1,5
maal méér vermogen dan in de voorganger. Het koppel van de
elektromotor bedraagt maar liefst 400 Nm (tussen 0-1.200 tpm),
waardoor ook bij lage snelheden al zeer veel trekkracht beschikbaar
is.
Innovatieve veiligheid: brake-by-wire
De Prius is de eerste auto ter wereld met een volledig elektronisch
werkend actief veiligheidspakket, inclusief s werelds eerste volledig
elektronische brake-by-wire remsysteem. Een centraal geheugen
coördineert al de systemen en zorgt ervoor dat de auto een zo kort
mogelijke reactietijd heeft, die essentieel is voor het voorkomen van
ongevallen.
Het toonaangevende hybride aandrijfsysteem wordt ondersteund door een
arsenaal aan nieuwe technologische applicaties, zoals de eerste
elektrische airconditioning welke is uitgerust met een sensor voor de
luchtvochtigheidsgraad.
Communicatie
Een Full Map dvd navigatiesysteem met touch-screen en RDS-TMC (Radio
Data System Trafic Message Channel) maakt een dynamische
routebegeleiding mogelijk, door de wegen met het minste oponthoud te
selecteren tijdens het berekenen van de route. Bestuurders die
beschikken over een mobiele telefoon in combinatie met Bluetooth
kunnen het touch-screen gebruiken voor de bediening ervan. En met
behulp van de toetsen op het stuurwiel kan een handsfree gesprek
worden gestart of beëindigd.
Toyota toont concept car CS&S
Toyotas sensationele CS&S wordt op de IAA in Frankfurt voor het eerst
aan het publiek getoond. De 2+2 concept car omvat een reeks
geavanceerde technologieën zoals Toyota Space Touch (een nieuwe
vooruitstrevende IT-voorziening) en Hybrid Synergy Drive (HSD).
De CS&S weet hiermee een stevige portie rijplezier te combineren met
de modernste hybridetechnologie. Qua positionering zit de concept car
tussen de Toyota MR2 en de Toyota Celica in.
De CS&S (voluit Compact Sports & Specialty) is een sportieve open 2+2
met een middenmotor die is uitgerust met het unieke Hybrid Synergy
Drive systeem. Dit nieuwe, geavanceerde hybride systeem combineert een
in het midden geplaatste 1,5 liter benzinemotor met
achterwielaandrijving, met een krachtige elektromotor die de
voorwielen aandrijft. Dit levert dubbel voordeel op: de
hybridetechnologie levert gunstige prestaties terwijl de
vierwielaandrijving en de krachtige acceleratie dankzij het hoge
koppel van de elektromotor sportief gebruik mogelijk maken. Toyota
bewijst met de CS&S eens te meer dat hybridetechnologie niet alleen
milieuvriendelijk is, maar ook voor dynamische en plezierige
rijeigenschappen zorgt.
Sportieve hybride
Conventionele hybride systemen vertrouwen op een benzine- of
dieselmotor die het piekvermogen levert en gebruiken een elektromotor
als hulpmiddel. Het Hybrid Synergy Drive concept bevat daarentegen een
elektromotor die krachtiger is dan voorheen, wat betekent dat het
systeem minder afhankelijk is van de benzinemotor, zelfs als er extra
vermogen nodig is. Omdat de elektromotor efficiënter is dan de
benzinemotor is ook het brandstofverbruik lager, ondanks de toegenomen
prestaties.
Toyotas gedachte achter de ontwikkeling van de Hybrid Synergy Drive is
het introduceren van krachtigere benzine- en elektromotoren, met als
doel een hoger prestatieniveau te bereiken. De tweede generatie Prius
waarin het systeem ook is toegepast - en de CS&S concept car bewijzen
dat hybride voertuigen verre van saai zijn, maar juist prestaties
leveren waarmee ze de strijd met conventionele autos gemakkelijk
aankunnen.
Vooruitstrevend design
De CS&S is een nieuw sportautoconcept waarin een extra dosis
creativiteit is verwerkt. Het ontwerp toont een helder contrast tussen
hoekige lijnen en vloeiende rondingen. Dit is ook terug te vinden in
het interieur, waar het gescheiden, ronde zitgedeelte van bestuurder
en passagier het sportieve karakter van de auto benadrukt. De stoelen
zelf zijn zo gevormd dat ze de lijnen van het exterieur weerspiegelen,
terwijl de gebogen lijnen terugkomen in het inzittendencompartiment.
Op het eerste gezicht lijkt de CS&S een futuristische, sportieve
tweezitter. Maar in werkelijkheid bedekken twee verwijderbare kappen
twee zitplaatsen achterin, waardoor het een échte 2+2 wordt. Een
innovatie op het gebied van beveiliging is de passagierstoel voorin,
die zo is ontworpen dat hij de cockpit kan afsluiten.
Toyota Space Touch
De CS&S bevat nog een compleet nieuw IT-concept, namelijk Toyota Space
Touch. Dit is een geïntegreerd audio-, satellietnavigatie- en
e-mailsysteem, dat nieuwe mogelijkheden creëert in de interactie
tussen mens en machine. Toyota Space Touch werkt door middel van
holografische projecties waarop de bestuurder drukt om een keuze te
maken. De projecties lijken rond te zweven, maar door ze aan te raken
kan de airconditioning, de audio, het navigatiesysteem of zelfs
internet worden bediend. Het systeem werkt simpel en op gevoel, maar
met ondersteuning van de modernste technologie.
AutoRai