AutoRai

2-9-2003

Méér veiligheid & verfijning voor vernieuwde Avensis Verso

De IAA in Frankfurt vormt het decor voor de introductie van de gerestylde Toyota Avensis Verso. Een vernieuwde, krachtige neuspartij en een gewijzigde achterzijde geven de succesvolle Avensis Verso een compleet nieuwe aanblik. Het interieur is ook voorzien van nieuwe details die het de inzittenden nog aangenamer maken.

Het interieur is ook voorzien van nieuwe details die het de inzittenden nog aangenamer maken. De vernieuwde Toyota Avensis Verso is voorzien van een gemoderniseerde voorzijde, met een strak gestileerde motorkap, grille en koplampen boven de opnieuw vormgegeven bumper. De veranderingen worden aan de achterzijde gecompleteerd met gewijzigde achterlichtunits. De antenne is nu in het glas geïntegreerd en er zijn zes nieuwe lakkleuren beschikbaar. Tot slot zijn er nieuwe 15 inch velgen en daarnaast zijn de opvallende 16 inch lichtmetalen velgen van de Avensis nu ook op de Avensis Verso leverbaar.

Luxueuzer en verfijnder interieur
De bekleding is voortaan van donkerder stof en er zijn titaniumkleurige details in het interieur opgenomen. Daarnaast zijn er nog meer aanpassingen gedaan om het de bestuurder aangenamer te maken. Zo zijn de gemakkelijk afleesbare Optitron meters standaard, net als radiobediening aan het stuurwiel.

Tot de nieuwe uitrusting behoren elektrisch inklapbare buitenspiegels en automatische airconditioning. Het Full Map dvd navigatiesysteem heeft een touch-screen en RDS-TMC (Radio Data System Traffic Message Channel). Dit zorgt voor een dynamische routebeschrijving waarbij steeds de routes met het geringste oponthoud worden gekozen. Daarnaast krijgt de bestuurder ook de laatste verkeersinformatie. Het RDS-TMC systeem is beschikbaar in Nederland, maar ook in andere Europese landen zoals Denemarken, Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië.

Toyotas Avensis Verso met het Full Map dvd navigatiesysteem worden standaard geleverd met Toyota Parking Assist System voorzien van achteruitrijcamera zoals ook als optie op de Corolla Verso leverbaar is. Met dit systeem kan gemakkelijk worden ingeparkeerd. Ook worden op het scherm hulplijnen geprojecteerd zodat de bestuurder bij het achteruitrijden extra wordt geholpen.

Toonaangevend in milieuvriendelijke motoren
Toyota is erin geslaagd om de juiste balans te vinden tussen prestaties en EURO IV-emissienormen. De 2,0 liter VVT-i benzinemotor voldoet aan de milieueisen die in 2005 van kracht worden zonder op prestaties te hebben ingeboet.

De 2.0 D-4D Common Rail dieselmotor (116 pk) is een relatief zuinige krachtbron; hij verbruikt gemiddeld zon 6,5 liter per 100 km en zijn CO2-uitstoot is met 173 gram per kilometer indrukwekkend laag.

Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
Inzittenden zijn beter beschermd dan ooit door het gebruik van side airbags en SRS curtainairbags, die voortaan standaard op de Avensis Verso worden geleverd. Om de bestuurder in noodsituaties hulp te bieden zijn ABS, een elektronische remkrachtverdeler (EBD) en Brake Assist (BA) standaard. Op de Linea Sol is ook Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC) standaard.

De gerestylede Avensis Verso wordt vanaf medio december bij de Toyota dealers verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

Toyota Avensis 2.4 benzinemotor 5-traps automaat & schoonste diesel ter wereld in Avensis 2.0 D-CAT

De Toyota Avensis is een van de veiligste autos van Europa. En ook qua keuze aan motorvarianten, staat de Avensis hoog aangeschreven. Op de IAA in Frankfurt introduceert Toyota nog twee nieuwe motoren: een 2,4 liter direct ingespoten benzinemotor gekoppeld aan een 5-traps automaat en de 2.0 D-CAT Common Rail dieselmotor.

D-CAT (Diesel Clean Advanced Technoloy) zorgt voor de reductie van roetdeeltjes met 90 procent en stikstofoxide (NOx) met 50 procent ten opzichte van de in de 2005 van kracht zijnde EURO IV emissienorm. Met deze uiterst geavanceerde dieseltechniek beschikt de Toyota Avensis over de schoonste dieselmotor ter wereld. In Nederland zal deze versie vooralsnog niet beschikbaar zijn. De Avensis 2.4 is echter wel direct leverbaar.

In Frankfurt introduceert Toyota twee revolutionaire motorvarianten, waarmee het totale modellenaanbod van de Avensis nu zes motoren en drie carrosserievarianten telt. Toyota is nu de autofabrikant met het grootste aanbod EURO IV-motoren op de markt.

De nieuwe Toyota 2.0 D-CAT dieselmotor heeft een minimale uitstoot van NOx en roetdeeltjes; een motor die kracht, zuinigheid en milieuvriendelijkheid combineert. De viercilinder 2,4 liter directe injectie is de grootste en krachtigste benzinemotor die tot nu toe in de Avensis leverbaar was. Samen met deze motor, die uitmuntende prestaties en oneindig veel rijplezier levert, introduceert Toyota in de Avensis een nieuwe automatische vijftraps versnellingsbak die lichter en compacter is dan normale vijfversnellingsbakken.

Krachtig & verfijnd
Toyota heeft met de ontwikkeling van de nieuwe direct ingespoten 2,4 liter benzinemotor pionierswerk verricht. De motor heeft de grootste cilinderinhoud van alle benzinemotoren met directe injectie die in Europa in autos uit het D-segment worden aangeboden. Met 120 kW/163 pk bij 5.800 tpm en 230 Nm bij slechts 3.800 tpm, accelereert de 2,4 liter Avensis van 0 naar 100 km/h in 9,1 seconden en heeft hij een topsnelheid van 220 km/h.

Zijdezacht schakelende automatische transmissie De innovaties van de automatische 5-trapstransmissie zijn gericht op het bovengemiddeld vloeiend laten verlopen van het wisselen van versnellingen. Tijdens het rijden op bochtige en heuvelachtige wegen met lange afdalingen, wordt het aantal schakelmomenten automatisch tot een minimum beperkt voor een vloeiende rijstijl. Deze nieuwe transmissie geeft ook de mogelijkheid tot semi-sequentieel schakelen.

De Avensis 2.4 direct ingespoten benzinemotor is uitsluitend leverbaar met automatische 5-traps transmissie en is leverbaar in een Linea Luna en Executive uitvoering in drie carrosserievarianten (Sedan, Liftback en Wagon). De consumentenprijs bedraagt respectievelijk 31.800 en 38.100 Euro voor de Sedan. De Executive beschikt standaard onder meer over een spraakgestuurd Full Map dvd navigatiesysteem met groot kleurenscherm, lederen bekleding en H.I.D. gasontladingskoplampen.

s Werelds schoonste diesel: Toyota D-CAT
De nieuwste D-CAT (Diesel Clean Advanced Technoloy) bevestigt de status van Toyota als wereldleider in milieuvriendelijke ontwikkelingen. Toyota D-CAT produceert de laagste schadelijke uitstoot van alle moderne diesels. De uitstoot van NOx en roetdeeltjes is teruggebracht naar respectievelijk 50 procent en 90 procent onder de EURO IV-normen. De tweede generatie hoge druk, Common Rail dieselmotor kan een injectiedruk leveren van 180 MPa, onafhankelijk van het aantal toeren - de hoogste waarde bij dergelijke systemen. Bijkomend voordeel is dat het D-CAT systeem onderhoudsvrij is.

Prestaties
De technische gegevens voor de Toyota 2.0 D-CAT zijn 85kW/116 pk bij
3.600 tpm met 280 Nm koppel tussen 2.000 en 2.200 tpm. Dat geeft de Avensis een topsnelheid van 195 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 11,2 seconden. Dat zijn overigens dezelfde cijfers als de conventionele 2.0 D-4D Common Rail dieselmotor hoewel de nieuwe motor een significant lagere uitstoot van stikstofoxide (NOx) en roetdeeltjes heeft.

Tweede generatie Toyota Prius beleeft Europese première

Na zijn debuut op de New York Motor Show in april dit jaar, wordt de nieuwe generatie Toyota Prius nu officieel voorgesteld aan het Europese publiek. De Prius kreeg meer vermogen en werd aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger.

Dankzij het volledige nieuwe systeem dat Hybrid Synergy Drive (HSD) heet, accelereert de Prius van 0 naar 100 kilometer per uur in minder dan elf seconden. Zn gemiddelde brandstofverbruik ligt op zon 4,3 liter brandstof per 100 kilometer. Als klap op de vuurpijl is door vele innovaties ook het weggedrag op een zeer hoog plan komen te liggen. Kortom, veel binnenruimte, een economisch brandstofverbruik en rijplezier gaan uitstekend hand in hand. In ons land wordt de tweede generatie Prius in het eerste kwartaal van 2004 verwacht.

De Toyota Prius is een van de meest geavanceerde autos die vandaag de dag leverbaar is, met een vooruitstrevend en intelligent design. De carrosserie combineert de individualiteit van een sedan en het gebruiksgemak van een stationwagon tot een nieuw concept. Het heeft een bijzonder gestroomlijnde vormgeving opgeleverd.

Schoonste auto ter wereld
Aërodynamica speelt een belangrijke rol in het verminderen van het brandstofverbruik en het verbeteren van de prestaties. De nieuwe Prius heeft een toonaangevende Cw-waarde van 0,26. De auto overtreft de EURO IV-emissienorm door een lage uitstoot de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en koolwaterstof (HC) liggen maar liefst 88,8 procent onder de EURO IV-norm en zelfs 93 procent onder de EURO IV-norm voor diesels. Het verbruik van de Prius bedraagt zon 4,3 liter per 100 km bij gecombineerd verbruik.

De totale uitstoot in acht genomen, is de Prius de schoonste auto ter wereld - in vergelijking met autos met normale verbrandingsmotoren. Bovendien is Toyotas overtuiging om op een maatschappelijk verantwoorde manier autos te fabriceren ook toegepast bij de productie van Prius.

Een échte rijdersauto
De nieuwe Toyota Prius is de eerste productieauto die is voorzien van het revolutionaire Hybrid Synergy Drive (HSD) systeem. De hedendaagse hybride systemen gebruiken de benzinemotor als er veel vermogen moet worden geleverd en de elektromotor ter ondersteuning. HSD is daarentegen anders. Het geeft de elektromotor een grotere taak. Dit hybride systeem zet de elektromotor in als belangrijkste krachtbron en daardoor rijdt de auto zeer vloeiend. Dit is helemaal het geval wanneer de Electric Vehicle-schakelaar is ingeschakeld. Met deze EV-schakelaar kan de bestuurder zelf kiezen om geheel elektrisch te rijden, waardoor de Prius op dat moment helemaal geen uitstoot heeft (zero emission).

De acceleratie is vlot en gelijkmatig, vooral in het bereik van 50 naar 80 km/h. Uiteraard zijn het geluidsniveau en de trillingen tot een minimum beperkt, wat het algehele comfort op een hoog niveau tilt.

Krachtbronnen
Onder de motorkap huizen twee krachtbronnen, die gezamenlijk de aandrijving verzorgen. Het gaat om een moderne 1,5 liter benzinemotor (57 kW/77 pk) en een elektromotor (50 kW/68pk). Deze laatste heeft 1,5 maal méér vermogen dan in de voorganger. Het koppel van de elektromotor bedraagt maar liefst 400 Nm (tussen 0-1.200 tpm), waardoor ook bij lage snelheden al zeer veel trekkracht beschikbaar is.

Innovatieve veiligheid: brake-by-wire
De Prius is de eerste auto ter wereld met een volledig elektronisch werkend actief veiligheidspakket, inclusief s werelds eerste volledig elektronische brake-by-wire remsysteem. Een centraal geheugen coördineert al de systemen en zorgt ervoor dat de auto een zo kort mogelijke reactietijd heeft, die essentieel is voor het voorkomen van ongevallen.

Het toonaangevende hybride aandrijfsysteem wordt ondersteund door een arsenaal aan nieuwe technologische applicaties, zoals de eerste elektrische airconditioning welke is uitgerust met een sensor voor de luchtvochtigheidsgraad.

Communicatie
Een Full Map dvd navigatiesysteem met touch-screen en RDS-TMC (Radio Data System Trafic Message Channel) maakt een dynamische routebegeleiding mogelijk, door de wegen met het minste oponthoud te selecteren tijdens het berekenen van de route. Bestuurders die beschikken over een mobiele telefoon in combinatie met Bluetooth kunnen het touch-screen gebruiken voor de bediening ervan. En met behulp van de toetsen op het stuurwiel kan een handsfree gesprek worden gestart of beëindigd.

Toyota toont concept car CS&S
Toyotas sensationele CS&S wordt op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het publiek getoond. De 2+2 concept car omvat een reeks geavanceerde technologieën zoals Toyota Space Touch (een nieuwe vooruitstrevende IT-voorziening) en Hybrid Synergy Drive (HSD).

De CS&S weet hiermee een stevige portie rijplezier te combineren met de modernste hybridetechnologie. Qua positionering zit de concept car tussen de Toyota MR2 en de Toyota Celica in.

De CS&S (voluit Compact Sports & Specialty) is een sportieve open 2+2 met een middenmotor die is uitgerust met het unieke Hybrid Synergy Drive systeem. Dit nieuwe, geavanceerde hybride systeem combineert een in het midden geplaatste 1,5 liter benzinemotor met achterwielaandrijving, met een krachtige elektromotor die de voorwielen aandrijft. Dit levert dubbel voordeel op: de hybridetechnologie levert gunstige prestaties terwijl de vierwielaandrijving en de krachtige acceleratie dankzij het hoge koppel van de elektromotor sportief gebruik mogelijk maken. Toyota bewijst met de CS&S eens te meer dat hybridetechnologie niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook voor dynamische en plezierige rijeigenschappen zorgt.

Sportieve hybride
Conventionele hybride systemen vertrouwen op een benzine- of dieselmotor die het piekvermogen levert en gebruiken een elektromotor als hulpmiddel. Het Hybrid Synergy Drive concept bevat daarentegen een elektromotor die krachtiger is dan voorheen, wat betekent dat het systeem minder afhankelijk is van de benzinemotor, zelfs als er extra vermogen nodig is. Omdat de elektromotor efficiënter is dan de benzinemotor is ook het brandstofverbruik lager, ondanks de toegenomen prestaties.

Toyotas gedachte achter de ontwikkeling van de Hybrid Synergy Drive is het introduceren van krachtigere benzine- en elektromotoren, met als doel een hoger prestatieniveau te bereiken. De tweede generatie Prius waarin het systeem ook is toegepast - en de CS&S concept car bewijzen dat hybride voertuigen verre van saai zijn, maar juist prestaties leveren waarmee ze de strijd met conventionele autos gemakkelijk aankunnen.

Vooruitstrevend design
De CS&S is een nieuw sportautoconcept waarin een extra dosis creativiteit is verwerkt. Het ontwerp toont een helder contrast tussen hoekige lijnen en vloeiende rondingen. Dit is ook terug te vinden in het interieur, waar het gescheiden, ronde zitgedeelte van bestuurder en passagier het sportieve karakter van de auto benadrukt. De stoelen zelf zijn zo gevormd dat ze de lijnen van het exterieur weerspiegelen, terwijl de gebogen lijnen terugkomen in het inzittendencompartiment.

Op het eerste gezicht lijkt de CS&S een futuristische, sportieve tweezitter. Maar in werkelijkheid bedekken twee verwijderbare kappen twee zitplaatsen achterin, waardoor het een échte 2+2 wordt. Een innovatie op het gebied van beveiliging is de passagierstoel voorin, die zo is ontworpen dat hij de cockpit kan afsluiten.

Toyota Space Touch
De CS&S bevat nog een compleet nieuw IT-concept, namelijk Toyota Space Touch. Dit is een geïntegreerd audio-, satellietnavigatie- en e-mailsysteem, dat nieuwe mogelijkheden creëert in de interactie tussen mens en machine. Toyota Space Touch werkt door middel van holografische projecties waarop de bestuurder drukt om een keuze te maken. De projecties lijken rond te zweven, maar door ze aan te raken kan de airconditioning, de audio, het navigatiesysteem of zelfs internet worden bediend. Het systeem werkt simpel en op gevoel, maar met ondersteuning van de modernste technologie.