2-9-2003
Nieuwe ontwerpdetails Saab 9-5 Aero
De uitstraling van de 250 pk sterke 9-5 Aero (Sedan en Estate), het
sportieve vlaggenschip van de 9-5-range, wordt nog krachtiger. De
strak vormgegeven voor- en achterbumpers, voorzien van matzwarte
grille-elementen en nieuw ontworpen onderzijde, geven de sedan en de
estate een sportief uiterlijk.
Bovendien is de Aero uitgerust met nieuwe lichtmetalen vijfspaaks
17-inchvelgen. Het design hiervan is gebaseerd op de velgen van de
conceptauto Saab 9X. Verder is het front van de Saab 9-5 voortaan
voorzien van kleinere, juweelachtige mistlampen.
Het interieur van de Saab 9-5 heeft een aantal subtiele wijzigingen
ondergaan. De sportieve lederen bekleding kenmerkt zich voortaan door
contrasterend zwartleren delen op de wangen van de stoel, de
rugleuning en de panelen aan de binnenzijde van de deur. De deurgrepen
zijn afgewerkt met chroom en de zwarte koolstofvezel-afwerking voor
het instrumentenpaneel is nu optioneel leverbaar.
Uitbreiding gamma turbomotoren
Het motorenpalet van de Saab 9-5 is uitgebreid met een 220 pk sterke
2,3-liter turbomotor. Deze benzinemotor is leverbaar in de
uitvoeringen Linear, Arc en Vector. De nieuwe turbomotor vervangt de
200 pk sterke 3,0-liter V6. De keuze voor de 150 pk en de 185 pk
sterke motor blijft bestaan. Zoals gebruikelijk voor een benzinemotor
van Saab levert ook de dynamische 220 pk sterke variant een hoog
koppel bij een laag toerental. Het inhalen van andere weggebruikers
verloopt hierdoor snel en veilig en in de stad is de behoefte om te
schakelen minimaal. Dankzij de turbo is namelijk al een groot deel van
het maximale koppel beschikbaar tussen 2000 en 4000 toeren per minuut.
De moderne zestienkleppenmotor beschikt over directe ontsteking, Saab
Trionic 7- motormanagement en over balansassen voor een nog rustigere
werking van de motor. Bij 5500 toeren per minuut levert de turbomotor
zijn maximale vermogen van 220 pk en het indrukwekkende koppel van 310
Nm is beschikbaar tussen 1900 en 4500 toeren per minuut. Voor de
sprint naar de 100 km/uur heeft de Saab 9-5 niet meer dan 7,7 seconden
nodig. Dankzij het flinke koppel bij lage toeren neemt de sprint van
80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling slechts 11,0 seconden in
beslag.
De transmissiekeuze voor de 2,3 Turbo bestaat uit een handgeschakelde
versnellingsbak en een automatische transmissie. Standaard beschikt
het model over TCS met ESP, net als de 3,0-liter V6 TiD (176 pk) van
het modeljaar 2004.
Verbeteringen aan interieur en exterieur
Een lichtgrijze lederen bekleding vervangt de donkergrijze lederen
bekleding. Het ruime interieur van de Saab 9-5 heeft hierdoor een
frisse uitstraling. Voor een nog sportievere uitstraling heeft Saab
het instrumentenpaneel voorzien van een matzwarte afwerking in plaats
van grijs
Het Saab Informatie Display (SID) is eveneens vernieuwd. Het systeem
beschikt nu over meer mogelijkheden en over dezelfde illustraties als
in de Saab 9-3 Sport Sedan. Net als het SID in de 9-3 Sport Sedan
waarschuwt het systeem na dertig seconden rijden en bij een minimale
snelheid van 25 km/uur waanneer de bestuurder en/of de voorste
passagier geen gordel draagt.
Het kleurenpalet van de Saab 9-5 modeljaar 2004 is uitgebreid met drie
nieuwe kleuren: Espresso black, Nocturne blue, een sportieve blauwe
kleur en Glacier blue, een lichtere tint blauw.
AutoRai