AutoRai


2-9-2003

Nieuwe ontwerpdetails Saab 9-5 Aero

De uitstraling van de 250 pk sterke 9-5 Aero (Sedan en Estate), het sportieve vlaggenschip van de 9-5-range, wordt nog krachtiger. De strak vormgegeven voor- en achterbumpers, voorzien van matzwarte grille-elementen en nieuw ontworpen onderzijde, geven de sedan en de estate een sportief uiterlijk.

Bovendien is de Aero uitgerust met nieuwe lichtmetalen vijfspaaks 17-inchvelgen. Het design hiervan is gebaseerd op de velgen van de conceptauto Saab 9X. Verder is het front van de Saab 9-5 voortaan voorzien van kleinere, juweelachtige mistlampen.

Het interieur van de Saab 9-5 heeft een aantal subtiele wijzigingen ondergaan. De sportieve lederen bekleding kenmerkt zich voortaan door contrasterend zwartleren delen op de wangen van de stoel, de rugleuning en de panelen aan de binnenzijde van de deur. De deurgrepen zijn afgewerkt met chroom en de zwarte koolstofvezel-afwerking voor het instrumentenpaneel is nu optioneel leverbaar.

Uitbreiding gamma turbomotoren
Het motorenpalet van de Saab 9-5 is uitgebreid met een 220 pk sterke 2,3-liter turbomotor. Deze benzinemotor is leverbaar in de uitvoeringen Linear, Arc en Vector. De nieuwe turbomotor vervangt de 200 pk sterke 3,0-liter V6. De keuze voor de 150 pk en de 185 pk sterke motor blijft bestaan. Zoals gebruikelijk voor een benzinemotor van Saab levert ook de dynamische 220 pk sterke variant een hoog koppel bij een laag toerental. Het inhalen van andere weggebruikers verloopt hierdoor snel en veilig en in de stad is de behoefte om te schakelen minimaal. Dankzij de turbo is namelijk al een groot deel van het maximale koppel beschikbaar tussen 2000 en 4000 toeren per minuut.

De moderne zestienkleppenmotor beschikt over directe ontsteking, Saab Trionic 7- motormanagement en over balansassen voor een nog rustigere werking van de motor. Bij 5500 toeren per minuut levert de turbomotor zijn maximale vermogen van 220 pk en het indrukwekkende koppel van 310 Nm is beschikbaar tussen 1900 en 4500 toeren per minuut. Voor de sprint naar de 100 km/uur heeft de Saab 9-5 niet meer dan 7,7 seconden nodig. Dankzij het flinke koppel bij lage toeren neemt de sprint van 80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling slechts 11,0 seconden in beslag.

De transmissiekeuze voor de 2,3 Turbo bestaat uit een handgeschakelde versnellingsbak en een automatische transmissie. Standaard beschikt het model over TCS met ESP, net als de 3,0-liter V6 TiD (176 pk) van het modeljaar 2004.

Verbeteringen aan interieur en exterieur
Een lichtgrijze lederen bekleding vervangt de donkergrijze lederen bekleding. Het ruime interieur van de Saab 9-5 heeft hierdoor een frisse uitstraling. Voor een nog sportievere uitstraling heeft Saab het instrumentenpaneel voorzien van een matzwarte afwerking in plaats van grijs

Het Saab Informatie Display (SID) is eveneens vernieuwd. Het systeem beschikt nu over meer mogelijkheden en over dezelfde illustraties als in de Saab 9-3 Sport Sedan. Net als het SID in de 9-3 Sport Sedan waarschuwt het systeem na dertig seconden rijden en bij een minimale snelheid van 25 km/uur waanneer de bestuurder en/of de voorste passagier geen gordel draagt.

Het kleurenpalet van de Saab 9-5 modeljaar 2004 is uitgebreid met drie nieuwe kleuren: Espresso black, Nocturne blue, een sportieve blauwe kleur en Glacier blue, een lichtere tint blauw.