Persbericht 03/115
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
02 september 2003
Nr. 03/115
Tweede Kamer neemt Wet werk en bijstand aan
Gemeenten moeten zich ervan overtuigen dat er kinderopvang is, als zij
alleenstaande ouders in de bijstand met kinderen onder de twaalf
verplichten te solliciteren. Ook moeten zij bij hun beslissing over de
sollicitatieplicht laten meewegen of de ouder zelf voor de kinderen
wil zorgen. Verder is de overgang naar de nieuwe Wet werk en bijstand
ten behoeve van gemeenten op een aantal punten versoepeld. Dat is de
uitkomst van het debat in de Tweede Kamer over de Wet werk en bijstand
van staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De
Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel aangenomen.
De Wet werk en bijstand heeft tot doel mensen sneller aan het werk te
helpen. Om dat te bereiken krijgen gemeenten meer vrijheid om maatwerk
toe te passen en een grote financiële verantwoordelijkheid.
Gemeenten hoeven zich aan minder regels te houden en het aantal
verplichte rapportages aan het Rijk daalt aanzienlijk. Verder krijgen
gemeenten een budget om de uitkeringen te betalen (bijstandsbudget) en
een budget om mensen te begeleiden naar een baan (reïntegratiebudget).
Zij kunnen bijstandsuitkeringen niet langer bij het Rijk declareren.
Gemeenten krijgen er daardoor financieel belang bij zo veel mogelijk
mensen aan het werk te helpen en fraude met uitkeringen te bestrijden.
Als ook de Eerste Kamer akkoord gaat, treedt de wet op 1 januari 2004
in werking.
Met de nieuwe Wet werk en bijstand worden groepen
bijstandsgerechtigden niet langer uitgezonderd van de
sollicitatieplicht, zoals op dit moment bijvoorbeeld het geval is voor
alleenstaande ouders met kinderen onder de vijf. In plaats daarvan
wordt van geval tot geval een afweging gemaakt. Omdat er in de Tweede
Kamer principiële bezwaren leefden tegen de invoering van de
sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders in de bijstand, is nu
expliciet in de wet opgenomen dat gemeenten bij hun afweging rekening
moeten houden met de wens van de ouders en de beschikbaarheid van
passende kinderopvang.
Als bijstandsgerechtigden met hun (deeltijd-)baan niet genoeg
verdienen om uit de bijstand te komen, mogen ze maximaal zes maanden
een kwart van wat ze verdienen houden (tot een maximum van 163 euro
per maand). Voorwaarde is wel dat het werk ertoe bijdraagt dat ze op
termijn uit de bijstand komen.
Daarnaast heeft staatssecretaris Rutte in het wetsvoorstel al de
mogelijkheid geboden om bijstandsgerechtigden in dit soort situaties
één keer per jaar een premie van maximaal 1944 euro te geven die niet
van de uitkering wordt afgetrokken.
De verdeling van het bijstandsbudget over de gemeenten is deels
gebaseerd op een aantal objectieve criteria (zoals het aandeel
huishoudens met een laag inkomen in een gemeente) en deels op
gemeentelijke uitgaven aan de bijstand in het verleden. Naarmate de
gemeente groter is, wegen de objectieve criteria zwaarder. In 2004 is
voor de grootste gemeenten 40 procent van het budget op basis van
objectieve criteria vastgesteld. Rutte heeft toegezegd dat het deel
van het budget dat op objectieve criteria is gebaseerd niet meer dan
10 procent mag verschillen van de berekening op grond van
bijstandsuitgaven in het verleden. In het oorspronkelijke voorstel was
dit 15 procent. Op die manier worden uitschieters in positieve en
negatieve zin voorkomen. Vóór juli 2004 wordt onderzocht hoe het
zogenoemde objectief verdeelmodel verder kan worden verbeterd en of
het mogelijk is de objectieve criteria zwaarder te laten wegen bij de
verdeling van het budget.
Gemeenten moeten hun budget voor het aan het werk helpen van
bijstandsgerechtigden in de toekomst voor 80 procent bij marktpartijen
uitbesteden. De eerste drie jaar (was één jaar in het wetsvoorstel)
gelden deze regels nog niet voor gesubsidieerde arbeid. Op die manier
hebben gemeenten meer tijd voor de verzelfstandiging van eigen
instellingen die met de gesubsidieerde banen werken. Ook hoeven
gemeenten de eerste 100.000 euro van hun reïntegratiebudget niet uit
te besteden bij marktpartijen.
---
Dit persbericht is onderdeel van dossier(s):
Dossier: Algemene bijstandswet Algemene bijstandswet
2003
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid