Gemeente Ede

Geen nieuwe overslagterminal in Ede

Op de nieuwe ISEV-bedrijventerreinen aan de westkant van Ede komt geen nieuwe railoverslagterminal. Dit hebben Burgemeester en Wethouders van Ede besloten. De bestaande terminal aan de Hartogsweg heeft een vergunning tot 2007.

Burgemeester en Wethouders van Ede hebben besloten geen ruimte te reserveren voor een nieuwe overslagterminal op het nieuw aan te leggen ISEV-bedrijventerrein. Binnenkort wordt het bestemmingsplan voor dit terrein ter visie gelegd.

B&W hadden aan Trailstar, de exploitant van de huidige Huckepackterminal aan de Hartogsweg, gevraagd een businessplan op te stellen om de ruimtelijke en financiële haalbaarheid aan te tonen van een nieuw terminal in Ede. De huidige terminal heeft een tijdelijke vergunning en zal vanaf 2007 moeten sluiten in verband met de geluidsoverlast en de nieuwe plannen voor het ENKA terrein. De afgelopen maanden is het businessplan beoordeeld en zijn adviezen ingewonnen bij andere overheden en Prorail. Prorail is de instantie die toestemming moet geven voor de aanleg van de teminal

Conclusie van deze bevindingen is dat een railterminal in Ede helaas geen toekomst heeft. Belangrijkste reden om af te zien van een nieuwe terminal in Ede is de ligging van de stad aan de spoorlijn Utrecht Arnhem Zevenaar. Deze HSL-lijn is vanaf 2006 uitsluitend bestemd voor reizigersvervoer. Op langere termijn is er daardoor geen perspectief voor grootschalige goederenoverslag in Ede. Hoewel het technisch gezien mogelijk is een terminal in Ede te realiseren zijn de kosten daarvan erg hoog. Vanwege het drukker reizigersvervoer op het HSL- traject moeten er allerlei extra (veiligheids) maatregelen worden getroffen zoals een wachtspoor en een aankomst en vertrekspoor. Deze maatregelen vragen heel veel ruimte en ze kosten zoveel geld dat het financieel niet haalbaar is een nieuwe terminal in Ede te realiseren.

Ook het businessplan van Trailstar heeft B&W niet kunnen overtuigen van de ruimtelijke en financiële haalbaarheid. Het plan is een warm pleidooi voor goederenvervoer over het spoor en een terminal in Ede. Het plan is echter onvoldoende ruimtelijk en financieel onderbouwd.

Inmiddels heeft wethouder Kremers de initiatiefnemers van het businessplan geïnformeerd. De initiatiefnemers zijn Trailstar, Vos Logistics en Schenker. In een gesprek met de wethouder is afgesproken dat samen met de initiatiefnemers zal worden gezocht naar alternatieven om de overslag van goederen van de weg naar het spoor ook in de toekomst in de regio te behouden. Ook het Edes Bedrijfscontact (EBC) is geïnformeerd over de beslissing van B&W. Het EBC zal worden betrokken bij het vervolgproces.