Geen nieuwe overslagterminal in Ede
Op de nieuwe ISEV-bedrijventerreinen aan de westkant van Ede komt geen
nieuwe railoverslagterminal. Dit hebben Burgemeester en Wethouders van
Ede besloten. De bestaande terminal aan de Hartogsweg heeft een
vergunning tot 2007.
Burgemeester en Wethouders van Ede hebben besloten geen ruimte te
reserveren voor een nieuwe overslagterminal op het nieuw aan te leggen
ISEV-bedrijventerrein. Binnenkort wordt het bestemmingsplan voor dit
terrein ter visie gelegd.
B&W hadden aan Trailstar, de exploitant van de huidige
Huckepackterminal aan de Hartogsweg, gevraagd een businessplan op te
stellen om de ruimtelijke en financiële haalbaarheid aan te tonen van
een nieuw terminal in Ede. De huidige terminal heeft een tijdelijke
vergunning en zal vanaf 2007 moeten sluiten in verband met de
geluidsoverlast en de nieuwe plannen voor het ENKA terrein. De
afgelopen maanden is het businessplan beoordeeld en zijn adviezen
ingewonnen bij andere overheden en Prorail. Prorail is de instantie
die toestemming moet geven voor de aanleg van de teminal
Conclusie van deze bevindingen is dat een railterminal in Ede helaas
geen toekomst heeft. Belangrijkste reden om af te zien van een nieuwe
terminal in Ede is de ligging van de stad aan de spoorlijn Utrecht
Arnhem Zevenaar. Deze HSL-lijn is vanaf 2006 uitsluitend bestemd voor
reizigersvervoer. Op langere termijn is er daardoor geen perspectief
voor grootschalige goederenoverslag in Ede. Hoewel het technisch
gezien mogelijk is een terminal in Ede te realiseren zijn de kosten
daarvan erg hoog. Vanwege het drukker reizigersvervoer op het HSL-
traject moeten er allerlei extra (veiligheids) maatregelen worden
getroffen zoals een wachtspoor en een aankomst en vertrekspoor. Deze
maatregelen vragen heel veel ruimte en ze kosten zoveel geld dat het
financieel niet haalbaar is een nieuwe terminal in Ede te realiseren.
Ook het businessplan van Trailstar heeft B&W niet kunnen overtuigen
van de ruimtelijke en financiële haalbaarheid. Het plan is een warm
pleidooi voor goederenvervoer over het spoor en een terminal in Ede.
Het plan is echter onvoldoende ruimtelijk en financieel onderbouwd.
Inmiddels heeft wethouder Kremers de initiatiefnemers van het
businessplan geïnformeerd. De initiatiefnemers zijn Trailstar, Vos
Logistics en Schenker. In een gesprek met de wethouder is afgesproken
dat samen met de initiatiefnemers zal worden gezocht naar
alternatieven om de overslag van goederen van de weg naar het spoor
ook in de toekomst in de regio te behouden. Ook het Edes
Bedrijfscontact (EBC) is geïnformeerd over de beslissing van B&W. Het
EBC zal worden betrokken bij het vervolgproces.
Gemeente Ede