Algemene Onderwijsbond

Algemene Onderwijsbond spreekt winstverwachting uit voor tweede helft 2003

Ledenwerfcampagne van de AOb: nieuwe opzet, nieuwe middelen, nieuw concept.

Utrecht, 2 september 2003. 4 September aanstaande wordt het startsein gegeven voor de nieuwe ledenwerfcampagne van de Algemene Onderwijsbond. Hoewel veel vakbonden te kampen hebben met een teruglopend ledental, is de ambitie en verwachting van de AOb dit jaar af te sluiten met ledenwinst. Om dat te bereiken is naast de gebruikelijke middelen als posters en advertenties gekozen voor een tv-spot en de inzet van zoveel mogelijk medewerkers, die in de uitzendperiode van de spot zelf langs scholen gaan om informatie over de AOb te verstrekken.

Doelstelling:
Het doel van de campagne is nieuwe leden te werven én het aantal opzeggers te minimaliseren. Centraal staat de slogan: de AOb, dát zijn je collega s . De AOb stelt zich niet alleen op als traditionele belangenbehartiger, maar ook als vereniging van mensen die in het onderwijs werken. Dus niet de bond en haar leden, maar een netwerk van mensen die zich nauw betrokken voelen bij het onderwijs. En waarvan de medewerkers van de AOb met raad en daad klaar staan voor leden.

Uitwerking:
Om aan het wij-gevoel van collega s onder elkaar te appelleren krijgt de bond een menselijk gezicht. Het gezicht van een collega waarbij je terechtkan voor een kop koffie, een kletspraatje, juridische vraagstukken, problemen in het dagelijkse werk, een biertje na het werk et cetera. De vormgevers van Def7 kozen er voor om in de ledenwerfactie op informele en humoristische wijze een beeld te schetsen van de vele verschillende gezichten en collega s die je binnen de AOb vindt.

Nieuw:
Meest in het oog springend nieuwe aan de campagne is de keuze voor een tv-spotje, een door vakbonden weinig gebruikt communicatiemiddel, en de vormgeving van deze commercial. De AOb, dát zijn je collega s is door Def7 grafisch vertaald naar cartoons van collega s in het onderwijs en dus (potentiële) leden van de AOb. Qua vormgeving zal de spot direct opvallen en veel mensen bijblijven.

De twin-spot wordt van 22 september tot 3 oktober vlak voor het NOS-journaal van 20.00 uur uitgezonden. De tv-spotjes hebben een ondersteunende werking en moeten de naamsbekendheid van de AOb vergroten. Het werven van leden gebeurt in die periode door AOb-collega s die langs scholen gaan en door advertenties plus aanmeldformulieren in onderwijsvakbladen te plaatsen.

De vormgevers:
Def7 is een gelegenheidssamenwerkingsverband in vormgeving en bestaat uit drie grafisch ontwerpers uit Utrecht. Peter van Dorst, Ivo de Boer en René van den Berg delen onder deze naam hun ervaring en ontwerpplezier voor opdrachtgevers als de Algemene Onderwijsbond. Daarnaast werken zij onafhankelijk van elkaar voor diverse opdrachtgevers, waaronder Het Centraal Museum Utrecht, ANWB, KPN, Uitgeverij het Spectrum, Amsterdam ArenA, De Journalist, Gemeente Utrecht, KIK productions, Vara s Kopspijkers, Theater Kikker, Theatergroep Maccus, VPRO s Villa Achterwerk, VPRO s Flogiston, GVB Amsterdam, Hogeschool van Utrecht (HVU), Uitgeverij Malmberg.

De AOb:
Met zo n 73.000 leden is de Algemene Onderwijsbond de grootste onderwijsvakbond in Nederland. De AOb zet zich in voor het beste onderwijs, voor iedereen. Dit betekent dat de bond de belangen behartigt van al het onderwijspersoneel -van basisschool tot en met hogeschool- en zich hard maakt voor verbetering van zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarnaast zet de AOb zich ook in voor het verbeteren van de inhoud en de organisatie van het onderwijs. Verantwoordelijken voor de ledenwerfcampagne zijn: Sandra Verwaal, Marion van der Windt en Robert Sikkes, afdeling communicatie.