Provincie Zuid-Holland

Persbericht

02-09-2003
Ruimte geven aan elkaar
Collegewerkprogramma: daadkrachtig actieplan voor de komende vier jaar

De handen ineenslaan en plannen uitvoeren. Dat is de houding van waaruit Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) de komende jaren gaan werken aan de vele en complexe opgaven waar de provincie voor staat. Dit betekent het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Het college investeert vooral in mobiliteit, economie en in het landelijk gebied. Het vandaag gepubliceerde Collegewerkprogramma Ruimte geven aan elkaar voor de periode 2003-2007, is een uitwerking van het coalitieakkoord van 25 april 2003.

Bestuur
Vanuit de ambitie van GS om regionaal en bovenregionaal te handelen, gaat de provincie actief bijdragen aan de versterking van zowel de kwaliteit van het lokale en regionale bestuur als van het handelingsvermogen op regionaal niveau. Het college laat, waar mogelijk, verantwoordelijkheden over aan gemeenten en andere organisaties. Het college geeft leiding aan dit proces van versterking van de bestuurskracht. Tevens zet het college steviger in op integraliteit en cohesie, waardoor de effectiviteit van het gebiedsgericht werken wordt versterkt.

Herindeling
GS gaan verder met de uitvoering van de reeds gestarte herindelingprocedures voor de Hoeksche Waard en Warmond en omstreken. De inzet is het lokale bestuur op alle onderdelen op orde te brengen om zo een krachtige provincie te realiseren. Daarnaast richt de aandacht zich op de herindelingprocedures die in gang zijn gezet op initiatief van de gemeenten. Deze moeten leiden tot samenvoeging van enerzijds Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg en anderzijds Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk (de B-driehoek).

Europa
Het college stelt zich de opgave om de internationale positie van de provincie te versterken. Juist het Nederlands voorzitterschap van de EU in de tweede helft van 2004, biedt mogelijkheden voor Zuid-Holland om belangrijke beleids-onderwerpen bij de Europese Commissie aan te kaarten.
Op internationaal terrein (buiten de EU) geeft de provincie ondersteuning aan handelsmissies en gebruikt de provincie het relevante netwerk ten behoeve van het ondernemersklimaat in Zuid-Holland.
Economie en Werkgelegenheid
Kenniseconomie, aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, vrijetijdseconomie, bedrijventerreinen en acquisitie. Allemaal onderwerpen die centraal staan op het gebied van economie en werkgelegenheid. Speerpunten in het economische beleid zijn de versterking van de wisselwerking tussen kenniscentra en bedrijfsleven en de facilitering van nieuwe economische activiteiten van technostarters. Het resultaat van alle inspanningen in de komende vier jaar moet zich uiteindelijk manifesteren in betere economische groeicijfers en daaraan gerelateerde stijgende werkgelegenheid.

Bedrijventerreinen
Op het gebied van bedrijventerreinen timmert het college aan de weg. Er wordt een programma ontwikkeld om 500 hectare bestaande bedrijventerreinen te herstructureren en, los van de Tweede Maasvlakte, 500 hectare nieuwe bedrijventerreinen aan te leggen. Hiervoor komt in de komende vier jaar 37 miljoen beschikbaar om gemeenten en regio's te ondersteunen.

Kenniseconomie
Zuid-Holland gaat de achterstand op het gebied van kenniseconomie inlopen door het verbeteren van de wisselwerking tussen het bedrijfsleven, de overheid en kennis- en onderwijsinstellingen. GS doen dit mede door middel van het voorzitterschap van de Kennisalliantie. Zuid-Holland heeft de ambitie om binnen vijf jaar tot de top tien van de meest innovatieve regio's in Europa te behoren. Het college investeert extra in het project Kennismakelaars, het opzetten van een actieplan innovatieve starters en de stimulering van regionale projecten. Het college komt voor het einde van dit jaar nog met een actieplan.

Mobiliteit
De provincie wil in de komende collegeperiode de groeiende bereikbaarheidsproblemen binnen Zuid-Holland met beleidsinnovaties en een extra investeringsimpuls een halt toeroepen. Door een investeringsimpuls van
400 miljoen blijft het college de oplopende bereikbaarheidsproblemen te baas en waarborgt de leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Verbeteren infrastructuur
De komende vier jaar wordt 273 miljoen in wegeninfrastructuur geïnvesteerd; 100 miljoen voor bereikbaarheidsverbetering (o.a. N209, N219, N11, N206 en de zuidwestelijke rondweg Gouda), 29 miljoen voor verhoging van de verkeersveiligheid (o.a. N217 Stougjesdijk en parallelweg, N223 De Lier, Den Hoorn) en 44 miljoen voor instandhouding van de leefbaarheid (o.a. N222, N217 en zuidwestelijke rondweg Gouda). Voor de noodzakelijke reconstructie van de N210 wordt 100 miljoen uitgetrokken. Naast de investeringen in de directe infrastructuur, wordt 4.5 miljoen besteed aan benuttingsmaatregelen en 15 aan het ontwikkelen van nieuwe vervoersconcepten. Tenslotte investeert het college 8 miljoen extra in de uitbreiding van de fietspaden in de provincie (circa 80 kilometer).

Openbaar vervoer
Openbaar vervoer blijft voor de provincie een belangrijke vervoerder. De huidige positie van het openbaar vervoer moet worden behouden en verbeterd. Daarom vangt de provincie de bezuinigingen van het rijk op door extra provinciale exploitatiebijdragen van 16 miljoen. Hierdoor kan het huidige vervoersaanbod gehandhaafd blijven. Ook zetten GS belangrijke stappen in de totstandkoming van een stadsgewestelijk spoorvervoer op zuidvleugelniveau met het realiseren van de Rijn-Gouwelijn en het verder vormgeven van de Stedenbaan (beter benutten van het huidige net van stoptreinen). De provincie investeert 82 miljoen in deze en andere openbaar vervoer bevorderende projecten.

Stad en land in balans
Zuid-Holland is een provincie met twee gezichten: een metropool in de Randstad met een open en groen landschap. Het vinden van de juiste balans hiertussen is de grootste opgave voor de komende jaren. GS komen in 2004 met een nota Land en Tuinbouw. Aan de hand hiervan gaat het college een fundamentele discussie voeren over de problematiek in het landelijk gebied. Deze discussie moet de mogelijkheden voor de versterking van het economisch draagvlak voor een duurzame agrarische sector in beeld brengen. Daarnaast houdt Zuid-Holland zich bezig met ontwikkelingsplanologie. De provincie heeft een regierol in acht grote ruimtelijke ontwikkelingsprojecten: Integrale Ontwikkeling Delft Schiedam (IODS), Driehoek Rotterdam Zoetermeer Gouda, As Leiden-Katwijk, Rijn-Gouwelijn, Oude Rijn Zone, Stedenbaan, Hoeksche Waard en de Merwedezone.

Water
Water draagt sterk bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. De maatschappelijke vraag naar water, voor verschillende doeleinden, neemt sterk toe. Daarnaast is de bedreigende kant van water de laatste jaren manifest geworden. De hoge waterstanden in de rivieren in 1995, de overvloedige regenval in de afgelopen jaren en de droge zomer van 2003 hebben duidelijk gemaakt dat het systeem van waterhuishouding niet meer toereikend is. Dat betekent dat voor waterberging snel meer ruimte nodig is. En dat is voor de provincie urgent. De volle aandacht gaat uit naar het waarborgen van de veiligheid van de kust en de rivieren en naar het op orde brengen van de regionale watersystemen.

Provinciale Ecologische Hoofdstructuur (PEHS) en Groen in en om de stad (GIOS)
In 2013 moet de realisatie van de PEHS een feit zijn, namelijk 7.600 hectare (waaronder 2.000 hectare ecologische verbindingen). Naast de PEHS gaat de provincie 1.700 hectare Deltanatuur verwezenlijken. GS investeren ook in Groen in en om de stad (GIOS). In 2013 moet 9.000 hectare groen worden opgeleverd; hiervan is 4.000 hectare al gerealiseerd. Vanaf 2004 koopt de provincie 500 hectare recreatiegebied en 750 hectare potentieel natuurgebied per jaar aan. Belangrijkste GIOS projecten zijn: GroenBlauwe Slinger, Zoetermeer-Zuidplas, Mainport-Ontwikkeling Rotterdam, Groenakkoord Rijnmond en Eiland van Dordrecht/Sliedrechtse Biesbosch.

Duurzaam milieubeleid
Naast nieuwe natuur zijn milieu en duurzaamheid belangrijke opgaven. Milieu dient bij de ruimtelijke inrichting een ontwerpopgave te zijn. Een duurzame leefomgevingkwaliteit wordt gekenmerkt door een grote biodiversiteit, energiebesparing, optimale handhaving en verantwoord bodemgebruik. Het duurzaamheidbeleid wordt uitgewerkt tot een Uitvoeringsprogramma Duurzaam Zuid-Holland. Dit programma vormt de basis voor activiteiten die zijn gericht op bedrijven, burgers en andere overheden. Ook gaat de provincie bekijken hoe de eigen regelgeving op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening kan worden vereenvoudigd. Tenslotte brengt de provincie samen met de gemeenten de totale bodemverontreiniging en bodemkwaliteit in kaart en stelt deze (digitaal) beschikbaar aan gemeenten (2005).

Samenleving
De Zuid-Hollandse samenleving is divers. GS gaan ervoor zorgen dat de sociale en culturele voorzieningen voor iedereen vraaggericht, toegankelijk en bereikbaar zijn. Vanaf 2004 onderzoekt de provincie elke twee jaar de leefbaarheid van de provincie en rapporteert hierover in de Staat van de Zuid-Hollandse samenleving. Na een gemeenschappelijke analyse daarvan spreken gemeenten, maatschappelijke organisaties en de provincie één regionale, integrale agenda Samenleving af.

Jongeren
Op 1 januari 2004 treedt de Wet op de jeugdzorg in werking. In deze wet is voor het eerst het recht op jeugdzorg wettelijk geregeld. Hoofduitvoerder is de provincie; door herschikking van menskracht en middelen wordt deze taak voortvarend opgepakt. Opvoedingsondersteuning moet in 2007 in 60 gemeenten beschikbaar zijn en de wachtlijsten in de jeugdzorg worden weggewerkt. Er zijn meer pleegouders nodig; daarom komt er in 2004 een wervingscampagne en maakt de provincie de vergoedingen voor pleegouders voortaan kostendekkend.

Senioren en gehandicapten
Senioren en gehandicapten willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, ook wanneer zij hulp en zorg nodig hebben. Dit is lang niet altijd mogelijk, onder meer door het tekort aan geschikte woningen, het gebrek aan zorg op afroep en onvoldoende geschikt openbaar vervoer, met name in het landelijk gebied. GS overleggen periodiek met ouderenorganisaties en -panels, en maken afspraken met rijk, regio en vervoerders, naar het voorbeeld van het Pact van Savelberg.

Veiligheid
De zorg voor een duurzaam veilige leefomgeving is een belangrijke taak voor de provincie. Het gaat om de bewoonbaarheid van het land, de bescherming en verbetering van het leefmilieu. GS kiezen bij veiligheidsvraagstukken voor de integrale benadering, dat wil zeggen bovenlokale regie en regionaal toezicht. Daarbij heeft de Commissaris van de Koningin een aantal bijzondere bevoegdheden op het gebied van rampenbestrijding en openbare orde.

Externe veiligheid
GS gaan intensiever onderzoek doen bij bepaalde bedrijven naar het gebruik van gevaarlijke grondstoffen en afvalstoffen. Zo nodig worden milieuhinderlijke bedrijven aangepakt in samenspraak met politie en justitie. Voor iedereen worden de risico's inzichtelijk gemaakt.

Vergunningverlening & handhaving
De regierol in de regionale handhavingssamenwerking ligt bij de provincie. In 2004 wordt de samenwerking geëvalueerd. In 2005 moeten alle Nederlandse overheden voldoen aan landelijk vastgestelde kwaliteitscriteria voor handhaving. Zuid-Holland gaat ervoor zorgen dat binnen de provincie alles op orde komt.

Speerpunten sociale veiligheid
Bij de preventie en aanpak van jeugdcriminaliteit is het belangrijk om eerste delicten te voorkomen. Daarom gaat de provincie schooluitval terugdringen en extra investeren in opvoedingsondersteuning en sport voor jongeren. De doelstellingen bij het verbeteren van de veiligheid van het openbaar vervoer zijn: vermindering van het aantal incidenten (objectief) en verbetering van het veiligheidsgevoel (subjectief) van reizigers en personeel.

Bedrijfsvoering
Om de forse ambities te realiseren, gaan bedrijfsonderdelen het accent verleggen naar uitvoering. Door een verdere professionalisering zijn verhoogde efficiëntie en effectiviteit mogelijk. Daarnaast realiseert de provincie besparingen door versobering in evenementen, drukwerk, catering en de inhuur van externen.

E-government
Het programma Elektronische Provincie realiseert de komende jaren diverse onderdelen voor de website die eind 2003 wordt vernieuwd. Het gaat onder meer om: digitale uitwisseling van ruimtelijke plannen, de provinciale risicokaart, beleidsmonitoring en vergunningverlening & handhaving.

Financiën
GS dekken de ambities uit een combinatie van ombuigingen, inzet van bestaande middelen, begrotingsruimte en algemene reserve, een verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 april 2004 met 10 opcenten en de eenmalige opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Transportnet Zuid-Holland (TZH) . GS reserveren de opbrengst van de TZH-verkoop enerzijds voor de glastuinbouw ( 10 miljoen) en de N210, anderzijds voegen GS circa 40 miljoen toe aan de Bestemmingsreserve Investeringen in Kwaliteit en Leefbaarheid.