Persbericht
02-09-2003
Ruimte geven aan elkaar
Collegewerkprogramma: daadkrachtig actieplan voor de komende vier jaar
De handen ineenslaan en plannen uitvoeren. Dat is de houding van
waaruit Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) de komende jaren
gaan werken aan de vele en complexe opgaven waar de provincie voor
staat. Dit betekent het maken van keuzes en het stellen van
prioriteiten. Het college investeert vooral in mobiliteit, economie en
in het landelijk gebied. Het vandaag gepubliceerde
Collegewerkprogramma Ruimte geven aan elkaar voor de periode
2003-2007, is een uitwerking van het coalitieakkoord van 25 april
2003.
Bestuur
Vanuit de ambitie van GS om regionaal en bovenregionaal te handelen,
gaat de provincie actief bijdragen aan de versterking van zowel de
kwaliteit van het lokale en regionale bestuur als van het
handelingsvermogen op regionaal niveau. Het college laat, waar
mogelijk, verantwoordelijkheden over aan gemeenten en andere
organisaties. Het college geeft leiding aan dit proces van versterking
van de bestuurskracht. Tevens zet het college steviger in op
integraliteit en cohesie, waardoor de effectiviteit van het
gebiedsgericht werken wordt versterkt.
Herindeling
GS gaan verder met de uitvoering van de reeds gestarte
herindelingprocedures voor de Hoeksche Waard en Warmond en omstreken.
De inzet is het lokale bestuur op alle onderdelen op orde te brengen
om zo een krachtige provincie te realiseren. Daarnaast richt de
aandacht zich op de herindelingprocedures die in gang zijn gezet op
initiatief van de gemeenten. Deze moeten leiden tot samenvoeging van
enerzijds Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg en anderzijds
Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk (de B-driehoek).
Europa
Het college stelt zich de opgave om de internationale positie van de
provincie te versterken. Juist het Nederlands voorzitterschap van de
EU in de tweede helft van 2004, biedt mogelijkheden voor Zuid-Holland
om belangrijke beleids-onderwerpen bij de Europese Commissie aan te
kaarten.
Op internationaal terrein (buiten de EU) geeft de provincie
ondersteuning aan handelsmissies en gebruikt de provincie het
relevante netwerk ten behoeve van het ondernemersklimaat in
Zuid-Holland.
Economie en Werkgelegenheid
Kenniseconomie, aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt,
vrijetijdseconomie, bedrijventerreinen en acquisitie. Allemaal
onderwerpen die centraal staan op het gebied van economie en
werkgelegenheid. Speerpunten in het economische beleid zijn de
versterking van de wisselwerking tussen kenniscentra en bedrijfsleven
en de facilitering van nieuwe economische activiteiten van
technostarters. Het resultaat van alle inspanningen in de komende vier
jaar moet zich uiteindelijk manifesteren in betere economische
groeicijfers en daaraan gerelateerde stijgende werkgelegenheid.
Bedrijventerreinen
Op het gebied van bedrijventerreinen timmert het college aan de weg.
Er wordt een programma ontwikkeld om 500 hectare bestaande
bedrijventerreinen te herstructureren en, los van de Tweede
Maasvlakte, 500 hectare nieuwe bedrijventerreinen aan te leggen.
Hiervoor komt in de komende vier jaar 37 miljoen beschikbaar om
gemeenten en regio's te ondersteunen.
Kenniseconomie
Zuid-Holland gaat de achterstand op het gebied van kenniseconomie
inlopen door het verbeteren van de wisselwerking tussen het
bedrijfsleven, de overheid en kennis- en onderwijsinstellingen. GS
doen dit mede door middel van het voorzitterschap van de
Kennisalliantie. Zuid-Holland heeft de ambitie om binnen vijf jaar tot
de top tien van de meest innovatieve regio's in Europa te behoren. Het
college investeert extra in het project Kennismakelaars, het opzetten
van een actieplan innovatieve starters en de stimulering van regionale
projecten. Het college komt voor het einde van dit jaar nog met een
actieplan.
Mobiliteit
De provincie wil in de komende collegeperiode de groeiende
bereikbaarheidsproblemen binnen Zuid-Holland met beleidsinnovaties en
een extra investeringsimpuls een halt toeroepen. Door een
investeringsimpuls van
400 miljoen blijft het college de oplopende bereikbaarheidsproblemen
te baas en waarborgt de leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Verbeteren infrastructuur
De komende vier jaar wordt 273 miljoen in wegeninfrastructuur
geïnvesteerd; 100 miljoen voor bereikbaarheidsverbetering (o.a. N209,
N219, N11, N206 en de zuidwestelijke rondweg Gouda), 29 miljoen voor
verhoging van de verkeersveiligheid (o.a. N217 Stougjesdijk en
parallelweg, N223 De Lier, Den Hoorn) en 44 miljoen voor
instandhouding van de leefbaarheid (o.a. N222, N217 en zuidwestelijke
rondweg Gouda). Voor de noodzakelijke reconstructie van de N210 wordt
100 miljoen uitgetrokken. Naast de investeringen in de directe
infrastructuur, wordt 4.5 miljoen besteed aan benuttingsmaatregelen en
15 aan het ontwikkelen van nieuwe vervoersconcepten. Tenslotte
investeert het college 8 miljoen extra in de uitbreiding van de
fietspaden in de provincie (circa 80 kilometer).
Openbaar vervoer
Openbaar vervoer blijft voor de provincie een belangrijke vervoerder.
De huidige positie van het openbaar vervoer moet worden behouden en
verbeterd. Daarom vangt de provincie de bezuinigingen van het rijk op
door extra provinciale exploitatiebijdragen van 16 miljoen. Hierdoor
kan het huidige vervoersaanbod gehandhaafd blijven. Ook zetten GS
belangrijke stappen in de totstandkoming van een stadsgewestelijk
spoorvervoer op zuidvleugelniveau met het realiseren van de
Rijn-Gouwelijn en het verder vormgeven van de Stedenbaan (beter
benutten van het huidige net van stoptreinen). De provincie investeert
82 miljoen in deze en andere openbaar vervoer bevorderende projecten.
Stad en land in balans
Zuid-Holland is een provincie met twee gezichten: een metropool in de
Randstad met een open en groen landschap. Het vinden van de juiste
balans hiertussen is de grootste opgave voor de komende jaren. GS
komen in 2004 met een nota Land en Tuinbouw. Aan de hand hiervan gaat
het college een fundamentele discussie voeren over de problematiek in
het landelijk gebied. Deze discussie moet de mogelijkheden voor de
versterking van het economisch draagvlak voor een duurzame agrarische
sector in beeld brengen. Daarnaast houdt Zuid-Holland zich bezig met
ontwikkelingsplanologie. De provincie heeft een regierol in acht grote
ruimtelijke ontwikkelingsprojecten: Integrale Ontwikkeling Delft
Schiedam (IODS), Driehoek Rotterdam Zoetermeer Gouda, As
Leiden-Katwijk, Rijn-Gouwelijn, Oude Rijn Zone, Stedenbaan, Hoeksche
Waard en de Merwedezone.
Water
Water draagt sterk bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. De
maatschappelijke vraag naar water, voor verschillende doeleinden,
neemt sterk toe. Daarnaast is de bedreigende kant van water de laatste
jaren manifest geworden. De hoge waterstanden in de rivieren in 1995,
de overvloedige regenval in de afgelopen jaren en de droge zomer van
2003 hebben duidelijk gemaakt dat het systeem van waterhuishouding
niet meer toereikend is. Dat betekent dat voor waterberging snel meer
ruimte nodig is. En dat is voor de provincie urgent. De volle aandacht
gaat uit naar het waarborgen van de veiligheid van de kust en de
rivieren en naar het op orde brengen van de regionale watersystemen.
Provinciale Ecologische Hoofdstructuur (PEHS) en Groen in en om de
stad (GIOS)
In 2013 moet de realisatie van de PEHS een feit zijn, namelijk 7.600
hectare (waaronder 2.000 hectare ecologische verbindingen). Naast de
PEHS gaat de provincie 1.700 hectare Deltanatuur verwezenlijken. GS
investeren ook in Groen in en om de stad (GIOS). In 2013 moet 9.000
hectare groen worden opgeleverd; hiervan is 4.000 hectare al
gerealiseerd. Vanaf 2004 koopt de provincie 500 hectare
recreatiegebied en 750 hectare potentieel natuurgebied per jaar aan.
Belangrijkste GIOS projecten zijn: GroenBlauwe Slinger,
Zoetermeer-Zuidplas, Mainport-Ontwikkeling Rotterdam, Groenakkoord
Rijnmond en Eiland van Dordrecht/Sliedrechtse Biesbosch.
Duurzaam milieubeleid
Naast nieuwe natuur zijn milieu en duurzaamheid belangrijke opgaven.
Milieu dient bij de ruimtelijke inrichting een ontwerpopgave te zijn.
Een duurzame leefomgevingkwaliteit wordt gekenmerkt door een grote
biodiversiteit, energiebesparing, optimale handhaving en verantwoord
bodemgebruik. Het duurzaamheidbeleid wordt uitgewerkt tot een
Uitvoeringsprogramma Duurzaam Zuid-Holland. Dit programma vormt de
basis voor activiteiten die zijn gericht op bedrijven, burgers en
andere overheden. Ook gaat de provincie bekijken hoe de eigen
regelgeving op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening kan
worden vereenvoudigd. Tenslotte brengt de provincie samen met de
gemeenten de totale bodemverontreiniging en bodemkwaliteit in kaart en
stelt deze (digitaal) beschikbaar aan gemeenten (2005).
Samenleving
De Zuid-Hollandse samenleving is divers. GS gaan ervoor zorgen dat de
sociale en culturele voorzieningen voor iedereen vraaggericht,
toegankelijk en bereikbaar zijn. Vanaf 2004 onderzoekt de provincie
elke twee jaar de leefbaarheid van de provincie en rapporteert
hierover in de Staat van de Zuid-Hollandse samenleving. Na een
gemeenschappelijke analyse daarvan spreken gemeenten, maatschappelijke
organisaties en de provincie één regionale, integrale agenda
Samenleving af.
Jongeren
Op 1 januari 2004 treedt de Wet op de jeugdzorg in werking. In deze
wet is voor het eerst het recht op jeugdzorg wettelijk geregeld.
Hoofduitvoerder is de provincie; door herschikking van menskracht en
middelen wordt deze taak voortvarend opgepakt. Opvoedingsondersteuning
moet in 2007 in 60 gemeenten beschikbaar zijn en de wachtlijsten in de
jeugdzorg worden weggewerkt. Er zijn meer pleegouders nodig; daarom
komt er in 2004 een wervingscampagne en maakt de provincie de
vergoedingen voor pleegouders voortaan kostendekkend.
Senioren en gehandicapten
Senioren en gehandicapten willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen,
ook wanneer zij hulp en zorg nodig hebben. Dit is lang niet altijd
mogelijk, onder meer door het tekort aan geschikte woningen, het
gebrek aan zorg op afroep en onvoldoende geschikt openbaar vervoer,
met name in het landelijk gebied. GS overleggen periodiek met
ouderenorganisaties en -panels, en maken afspraken met rijk, regio en
vervoerders, naar het voorbeeld van het Pact van Savelberg.
Veiligheid
De zorg voor een duurzaam veilige leefomgeving is een belangrijke taak
voor de provincie. Het gaat om de bewoonbaarheid van het land, de
bescherming en verbetering van het leefmilieu. GS kiezen bij
veiligheidsvraagstukken voor de integrale benadering, dat wil zeggen
bovenlokale regie en regionaal toezicht. Daarbij heeft de Commissaris
van de Koningin een aantal bijzondere bevoegdheden op het gebied van
rampenbestrijding en openbare orde.
Externe veiligheid
GS gaan intensiever onderzoek doen bij bepaalde bedrijven naar het
gebruik van gevaarlijke grondstoffen en afvalstoffen. Zo nodig worden
milieuhinderlijke bedrijven aangepakt in samenspraak met politie en
justitie. Voor iedereen worden de risico's inzichtelijk gemaakt.
Vergunningverlening & handhaving
De regierol in de regionale handhavingssamenwerking ligt bij de
provincie. In 2004 wordt de samenwerking geëvalueerd. In 2005 moeten
alle Nederlandse overheden voldoen aan landelijk vastgestelde
kwaliteitscriteria voor handhaving. Zuid-Holland gaat ervoor zorgen
dat binnen de provincie alles op orde komt.
Speerpunten sociale veiligheid
Bij de preventie en aanpak van jeugdcriminaliteit is het belangrijk om
eerste delicten te voorkomen. Daarom gaat de provincie schooluitval
terugdringen en extra investeren in opvoedingsondersteuning en sport
voor jongeren. De doelstellingen bij het verbeteren van de veiligheid
van het openbaar vervoer zijn: vermindering van het aantal incidenten
(objectief) en verbetering van het veiligheidsgevoel (subjectief) van
reizigers en personeel.
Bedrijfsvoering
Om de forse ambities te realiseren, gaan bedrijfsonderdelen het accent
verleggen naar uitvoering. Door een verdere professionalisering zijn
verhoogde efficiëntie en effectiviteit mogelijk. Daarnaast realiseert
de provincie besparingen door versobering in evenementen, drukwerk,
catering en de inhuur van externen.
E-government
Het programma Elektronische Provincie realiseert de komende jaren
diverse onderdelen voor de website die eind 2003 wordt vernieuwd. Het
gaat onder meer om: digitale uitwisseling van ruimtelijke plannen, de
provinciale risicokaart, beleidsmonitoring en vergunningverlening &
handhaving.
Financiën
GS dekken de ambities uit een combinatie van ombuigingen, inzet van
bestaande middelen, begrotingsruimte en algemene reserve, een
verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 april 2004 met 10
opcenten en de eenmalige opbrengsten uit de verkoop van de aandelen
Transportnet Zuid-Holland (TZH) . GS reserveren de opbrengst van de
TZH-verkoop enerzijds voor de glastuinbouw ( 10 miljoen) en de N210,
anderzijds voegen GS circa 40 miljoen toe aan de Bestemmingsreserve
Investeringen in Kwaliteit en Leefbaarheid.
Provincie Zuid-Holland