BSA
BSA tevreden over resultaten campagne
Branchegerichte aanpak door BSA:
Business Software Alliance tevreden over resultaten campagne in grafische- en communicatieindustrie
Den Haag, 2 september 2003 - In samenwerking met drie brancheorganisaties uit de grafische- en communicatieindustrie (Pragma, BNO en KVGO/OPPO-MMBO) heeft de BSA dit voorjaar en in de zomer de 'Schone Lei' campagne gevoerd. In de afgelopen maanden hebben de leden van deze organisaties 30 dagen de gelegenheid gekregen om hun softwaremanagement op orde te brengen. De BSA zag in die periode af van acties tegen bij deze brancheverenigingen aangesloten leden en stond de bedrijven die daarom vroegen bij met advies en hulp.
Het resultaat van deze educatieve campagne meet de BSA vooral af aan het aantal bedrijven dat gebruik heeft gemaakt van dit aanbod en het grote aantal reacties via de BSA-hotline, de BSA website en de leden van de BSA.
Het aantal telefoontjes bij de BSA steeg sterk in april, toen de campagne van start ging, met 64% en in mei nog eens met een extra 10%. De vragen gingen specifiek over de campagne, maar ook vaak over illegaal softwaregebruik in het algemeen.
De campagnepagina's op de BSA-website werden eveneens goed bezocht -met name in de maand mei wilden bezoekers weten wat de achtergrond van de campagne was en hoe zij softwaremanagement kunnen oppakken. Dit was ook terug te zien in het aantal downloads van de GASP tool, een instrument dat bedrijven gratis kunnen downloaden van de website en dat helpt bij het inventariseren van softwarelicenties.
'De branchegerichte aanpak heeft gewerkt,' aldus Wim Muijsert, woordvoerder van de BSA in Nederland. 'Zeker in een bedrijfstak als de grafische- en communicatieindustrie, waar zelf producten op basis van een creatief proces worden geleverd, moet men weten wat intellectueel eigendom inhoudt. Door zakelijke software illegaal te gebruiken om geld te verdienen, laten deze bedrijven zien geen respect te hebben voor andermans intellectueel eigendom.
De leden van de verschillende verenigingen zijn door middel van een brief op de hoogte gesteld van de 'Schone Lei' campagne. Via een registratie konden ze vervolgens aangeven gebruik te willen maken van de zogenaamde 'wapenstilstand', waarbij ze van de BSA een maand de tijd kregen om hun licenties in orde te krijgen. '21% van de gemailde bedrijven registreerden zich en gaven aan dat zij tijd nodig hadden om hun softwarelicenties in orde te maken. Dat is een hoog percentage, zeker als je je realiseert dat rond de 36% van de zakelijke software in Nederland illegaal wordt gebruikt. De rest van de bedrijven zal of alle licenties hebben die nodig zijn, ofwel niet reageren omdat ze denken de dans te kunnen ontspringen,' aldus Muijsert.
Pragma, de vereniging van onafhankelijke erkende communicatieadviesbureaus, deed mee aan de campagne en heeft vanuit haar leden positieve reacties gehad. 'Enerzijds heeft het onder de leden de hele discussie over copyright doen oplaaien, mede omdat we in een branche zitten waar we zelf ook wel eens achter het net vissen en anderen onze ideeën gebruiken,' zegt Joris van Zoelen, voorzitter van Pragma. 'Anderzijds lieten de leden duidelijk merken deze aanpak van de BSA, waarin bedrijven daadwerkelijk worden geholpen hun software zaken goed te regelen, erg te waarderen.'
Maar nu de periode van wapenstilstand voorbij is gaat de BSA wel door met haar juridische acties in de communicatiebranche. Afgelopen maand kreeg een communicatiebureau bezoek van de BSA en een deurwaarder na een tip over illegaal softwaregebruik via de hotline. Er is software gevonden van leden van de BSA ter waarde van circa Euro 40.000. Op dit moment wordt bepaald wat daarvan illegaal is en waarvoor mogelijk wel licenties aanwezig zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, een gewaarschuwd communicatiebureau helemaal!
De aankomende periode zal de BSA haar pijlen op een volgende branche gaan richten en ook daar weer, in samenwerking met de brancheorganisaties, bedrijven de mogelijkheid bieden om hun softwaremanagement serieus aan te pakken.
Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe, Apple, Autodesk, Bentley Systems, CNC Software/Mastercam, Compaq, Dell Computers, Entrust, IBM, Intel, Intuit, Macromedia, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en UGS. Lokale leden zijn Aladdin Knowledge Systems, ESP Consulting and Services, Microstar, Stichting OWG, WRQ Software. BSA websites: www.bsa.nl, www.bsa.org en www.softwarepiraterij.nl. De BSA Hotline is gratis te bereiken op 0800 - 8998566. E-mail: infoNL@bsa.org
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Martijn Bruil, Burson-Marsteller
Tel: 070 362 4861
E-mail: martijn(onderliggend streepje)bruil@nl.bm.com
02 sep 03 09:05