Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Reizigersvereniging: "knelpunten oplossen"

Onderzoek ROVER: Punctualiteit NS tussen Weesp en Amersfoort onder de maat

Onderzoek van reizigersvereniging ROVER op het traject Amsterdam/Schiphol - Amersfoort (de Gooilijn) wijst uit dat op dat traject onevenredig veel vertragingen voorkomen. De hoge intensiteit op het traject betekent dat kleine verstoringen grote gevolgen kunnen hebben voor het treinverkeer. Tussen de stations Weesp en Amersfoort bevindt zich een aantal potentiële bronnen van kleine verstoringen, waardoor reizigers die over de Gooilijn reizen een grote kans lopen op vertraging.

Naar aanleiding van de resultaten van de Kwaliteitsthermometer NS is ervoor gekozen om de Gooilijn onder de loep te nemen. Dit traject loopt van Amsterdam en Schiphol via Hilversum naar Amersfoort en komt in vrijwel iedere rapportage van de Kwaliteitsthermometer voor in de toptien van trajecten met de meeste vertragingen. met het definitieve dienstregelingsvoorstel van de NS voor het jaar 2004.

Punctualiteit

Het speerpuntonderzoek Gooilijn bevestigt wat al uit de eerdere metingen bleek: de punctualiteit op de Gooilijn is van een zeer laag niveau.
Gemiddeld lag de punctualiteit op 77% (treinen op tijd), wat niet veel afwijkt van de landelijke cijfers. Deze 77% is echter opgebouwd uit de cijfers van meerdere treinseries. Op de Gooilijn bevindt zich bij Weesp de aftakking naar Flevoland. Vanuit het westen gezien, verlaat een aantal treinen hier de Gooilijn. De rest rijdt door naar Hilversum en Amersfoort. Bij nadere beschouwing van de cijfers is duidelijk te zien dat de treinen die vanuit Amsterdam of Schiphol naar Flevoland rijden (of daar vandaan komen) redelijk normale punctualiteitcijfers kennen. Het probleem ligt duidelijk bij de treinen die het gehele traject afleggen, van Amsterdam of Schiphol naar Amersfoort. Dit betekent dat het probleem moet liggen tussen Weesp en Amersfoort. In dit speerpuntonderzoek is op meerdere stations op dezelfde tijdstippen gemeten, waardoor het mogelijk is om zelfs individuele treinen te kunnen volgen. Ook het verloop van een bepaalde treindienst is zo eenvoudig te achterhalen. Het blijkt dat de intercity Amsterdam/Schiphol Groningen/ Leeuwarden bijna altijd op tijd in Amsterdam en Schiphol vertrekt, maar toch in 40% van de gevallen te laat in Amersfoort aankomt. De snel- en stoptreinen die op de Gooilijn rijden, laten een vergelijkbaar beeld zien. Omdat deze treinen op alle meetstations waargenomen zijn, is zichtbaar waar de treinen hun vertraging oplopen. Voor de sneltrein- en de stoptreinserie die gemeten zijn, geldt dat het trajectdeel tussen Weesp en Hilversum de boosdoener is. Dit beeld is in beide richtingen waargenomen.

Tussen Weesp en Amersfoort bevindt zich een aantal punten waar een kleine verstoring zou kunnen optreden:

Een wissel bij Hilversum met een maximum snelheid van 40 km/u

Bij Hilversum is er enkel een passeermogelijkheid in de richting Weesp

Bij Hilversum bevindt zich emplacement Crailoo, wat kruisende goederentreinbewegingen veroorzaakt

Bij Baarn moet de stoptrein uit/naar Soest het doorgaande spoor kruisen

Op het goederenemplacement van Amersfoort moeten goederentreinen het spoor naar Hilversum kruisen

Het verdient dan ook aanbeveling deze potentiële veroorzakers van vertragingen snel op te lossen, zeker met het oog op een drukker wordend spoor als gevolg van de opening van de Gooiboog in 2004.

Aansluitingen

Op de stations Hilversum en Weesp zijn de aansluitingen onderzocht. Gemiddeld werd op de twee stations samen 90% van de aansluitingen gehaald, wat boven het landelijk gemiddelde van 84% ligt. Ook dit getal is weer opgebouwd uit meerdere percentages. In Hilversum zijn er twee aansluitingen gemeten, namelijk die van de stoptrein Leiden-Utrecht (de 5700) op de sneltrein 5800 (Amersfoort Schothorst Amsterdam Centraal). Komende uit Amsterdam, wordt de overstap op de stoptrein naar Utrecht in 90% van de gevallen gehaald. In de omgekeerde richting echter nog maar in 41% van de gevallen, wat een zeer slechte score is.
In Weesp vinden we meer aansluitingen. Verschillende stop- en sneltreinen sluiten hier op elkaar aan. In de meeste gevallen sluiten ze ook in de praktijk op elkaar aan, enkele aansluitingen werden tijdens de metingen zelfs geen enkele keer gemist. Het blijkt dat er drie aansluitrelaties zijn die relatief slecht scoren. Het opvallende van die relaties is dat de aankomende trein altijd uit het oosten, over de Gooilijn komt. Ook de slechte aansluiting in Hilversum heeft dit kenmerk.

Uitval
Over de uitval tijdens de metingen kunnen we (gelukkig) kort zijn. Hoewel één van de meetdagen een hoge uitval van 5% kende, werd dit veroorzaakt door uitgelopen werkzaamheden. Alle overige metingen kenden een uitval van 0%.

Informatievoorziening

Ook op het gebied van de informatievoorziening is de Gooilijn niet significant slechter dan de landelijke cijfers. De aanwijsborden op de perrons (CTA) staan in 95% van de gevallen goed ingesteld, wat overeenkomt met de landelijke cijfers. De enige negatieve uitschieter is Hilversum, waar slechts 90% van de CTA's goed ingesteld stond. De koersaanduiding op de zijkant van de treinen, de aanwezigheid van NS-personeel bij treinen, en de stationsomroep op de Gooilijn scoorden beter dan het landelijke gemiddelde.

Amersfoort, 1 september 2003

---