Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Maandag 1 september 2003
Nederlandse bus in Lommel en Neerpelt verdwijnt
BTTB wil méér Europa voor bus en trein
Het Nederlandse openbaarvervoerbedrijf BBA schaft vanaf 31 augustus
2003 de meeste busritten van Valkenswaard en Eindhoven naar Lommel en
Neerpelt af. Op korte tijd is dit de vierde aanslag op het
grensoverschrijdend openbaar vervoer vanuit België:
* Op 1 september 2001 verdween de bus Antwerpen - Bergen op Zoom.
* Een jaar later schafte het Nederlandse Connexxion bijna alle
haltes op Belgisch grondgebied af van de lijn Hulst - Antwerpen -
Breda (zie ook persbericht 30/08/2002). Meteen was het tarief van
De Lijn niet meer geldig op deze bussen.
* Einde 2002 doekte de NMBS de klassieke trein tussen Oostende en
Keulen op. Oostende, Brugge, Gent en Leuven verloren hun
rechtstreekse verbinding met Duitsland. Ze kunnen nu enkel kiezen
tussen een betaalbare, maar veel tragere reis met minstens twee
overstappen of een dure rit met de Thalys of Duitse ICE en
minstens één overstap.
In plaats van meer Europa wordt het openbaar vervoer naar onze
buurlanden sinds de invoering van de euro met steeds meer grenzen en
barrières geconfronteerd.
De BBA bouwt haar aanbod af op de as Eindhoven - Valkenswaard en
verder. Het gevolg is dat er helemaal geen bus meer zal rijden tussen
Valkenswaard en Neerpelt. Bovendien verdwijnt de rechtstreekse
uurdienst tussen Eindhoven en Lommel. Enkel op weekdagen kun je nog
met de bus de Nederlands-Belgische grens over als je bereid bent in
Luyksgestel over te stappen op een buurtbusje naar Lommel. Van goede
en geregelde aansluitingen in Lommel centrum met de bussen van De Lijn
en in Lommel station met de trein is er geen sprake. De BTTB vreest
dan ook dat de nieuwe buurtbus bij de eerstvolgende besparingsronde
voor de bijl gaat.
Wellicht ligt, naast het besparingsbeleid, de zogenaamde marktwerking
in het Nederlandse streekvervoer aan de basis van de afschaffingen.
Zoals de Europese Unie het graag wil, worden buslijnen in Nederland
aanbesteed. Men verwachtte dat meer concurrentie voor minder geld een
betere dienstverlening zou opleveren. Het tegendeel is waar. De BTTB
klaagt aan dat het Europese liberaliseringsbeleid in het openbaar
vervoer de reizigers (zeker tussen de lidstaten) niet ten goede komt.
Het openbaar vervoer heeft - veel meer dan het wegverkeer - nog steeds
te kampen met de historische grenzen tussen de lidstaten. Europa
versterkt met zijn politiek die grenzen in plaats van ze af te bouwen.
Een beleid dat de reizigers centraal stelt, moet precies het tegendeel
doen.
De BTTB vraagt spoedoverleg tussen De Lijn en de BBA om tot een
geïntegreerd en kwaliteitsvol busaanbod te komen tussen
Belgisch-Limburg en Noord-Brabant. Ook elders moeten er meer
grensoverschrijdende openbaarvervoerverbindingen komen. De federale
regering moet nu snel werk maken van de verlenging van de IR-trein
Antwerpen - Neerpelt tot Weert (NL). De studie die voormalig
verkeersminister Durant liet maken, was positief. Er is geen reden om
nog langer met een tweede Vlaamse spoorverbinding naar Nederland te
wachten, vooral omdat de kostprijs in vergelijking met de zeer dure
HST-projecten verwaarloosbaar laag is.
Ten slotte vraagt de BTTB dat de Europese Commissie snel werk maakt
van een opdracht van openbare dienstverlening op Europees niveau. In
een verenigd Europa moeten trein- en busverbindingen tussen lidstaten
gelijk gesteld worden met binnenlandse verplaatsingen. Als de Europese
grenzen voor de automobiele burgers verdwijnen, mogen het ook geen
obstakels meer zijn voor trein en bus.
terug
het openbaar vervoer wordt met steeds meer grenzen en barrières
geconfronteerd