Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Maandag 1 september 2003

Nederlandse bus in Lommel en Neerpelt verdwijnt BTTB wil méér Europa voor bus en trein

Het Nederlandse openbaarvervoerbedrijf BBA schaft vanaf 31 augustus 2003 de meeste busritten van Valkenswaard en Eindhoven naar Lommel en Neerpelt af. Op korte tijd is dit de vierde aanslag op het grensoverschrijdend openbaar vervoer vanuit België:
* Op 1 september 2001 verdween de bus Antwerpen - Bergen op Zoom.
* Een jaar later schafte het Nederlandse Connexxion bijna alle haltes op Belgisch grondgebied af van de lijn Hulst - Antwerpen - Breda (zie ook persbericht 30/08/2002). Meteen was het tarief van De Lijn niet meer geldig op deze bussen.

* Einde 2002 doekte de NMBS de klassieke trein tussen Oostende en Keulen op. Oostende, Brugge, Gent en Leuven verloren hun rechtstreekse verbinding met Duitsland. Ze kunnen nu enkel kiezen tussen een betaalbare, maar veel tragere reis met minstens twee overstappen of een dure rit met de Thalys of Duitse ICE en minstens één overstap.

In plaats van meer Europa wordt het openbaar vervoer naar onze buurlanden sinds de invoering van de euro met steeds meer grenzen en barrières geconfronteerd.

De BBA bouwt haar aanbod af op de as Eindhoven - Valkenswaard en verder. Het gevolg is dat er helemaal geen bus meer zal rijden tussen Valkenswaard en Neerpelt. Bovendien verdwijnt de rechtstreekse uurdienst tussen Eindhoven en Lommel. Enkel op weekdagen kun je nog met de bus de Nederlands-Belgische grens over als je bereid bent in Luyksgestel over te stappen op een buurtbusje naar Lommel. Van goede en geregelde aansluitingen in Lommel centrum met de bussen van De Lijn en in Lommel station met de trein is er geen sprake. De BTTB vreest dan ook dat de nieuwe buurtbus bij de eerstvolgende besparingsronde voor de bijl gaat.

Wellicht ligt, naast het besparingsbeleid, de zogenaamde marktwerking in het Nederlandse streekvervoer aan de basis van de afschaffingen. Zoals de Europese Unie het graag wil, worden buslijnen in Nederland aanbesteed. Men verwachtte dat meer concurrentie voor minder geld een betere dienstverlening zou opleveren. Het tegendeel is waar. De BTTB klaagt aan dat het Europese liberaliseringsbeleid in het openbaar vervoer de reizigers (zeker tussen de lidstaten) niet ten goede komt. Het openbaar vervoer heeft - veel meer dan het wegverkeer - nog steeds te kampen met de historische grenzen tussen de lidstaten. Europa versterkt met zijn politiek die grenzen in plaats van ze af te bouwen. Een beleid dat de reizigers centraal stelt, moet precies het tegendeel doen.

De BTTB vraagt spoedoverleg tussen De Lijn en de BBA om tot een geïntegreerd en kwaliteitsvol busaanbod te komen tussen Belgisch-Limburg en Noord-Brabant. Ook elders moeten er meer grensoverschrijdende openbaarvervoerverbindingen komen. De federale regering moet nu snel werk maken van de verlenging van de IR-trein Antwerpen - Neerpelt tot Weert (NL). De studie die voormalig verkeersminister Durant liet maken, was positief. Er is geen reden om nog langer met een tweede Vlaamse spoorverbinding naar Nederland te wachten, vooral omdat de kostprijs in vergelijking met de zeer dure HST-projecten verwaarloosbaar laag is.

Ten slotte vraagt de BTTB dat de Europese Commissie snel werk maakt van een opdracht van openbare dienstverlening op Europees niveau. In een verenigd Europa moeten trein- en busverbindingen tussen lidstaten gelijk gesteld worden met binnenlandse verplaatsingen. Als de Europese grenzen voor de automobiele burgers verdwijnen, mogen het ook geen obstakels meer zijn voor trein en bus.

terug het openbaar vervoer wordt met steeds meer grenzen en barrières geconfronteerd