De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
Viss. 2003/4713
datum
29-08-2003
onderwerp
Antwoord kamervragen garnalenvisserij
TRC 2003/3990
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Hierbij wil ik, mede namens de minister van Economische Zaken, de
vragen van de vaste commissie van 26 juni jongstleden beantwoorden.
Tevens wil ik u op de hoogte brengen van de uitkomsten van het overleg
met de sector op 3 juli jongstleden en de ontwikkelingen in Brussel.
datum
29-08-2003
kenmerk
Viss. 2003/4713
bijlage
Overleg met de sector en ontwikkelingen in Brussel
Tijdens het overleg op 3 juli jongstleden met vertegenwoordigers van
het Productschap Vis zijn onder andere de recente ontwikkelingen
rondom de garnalenvisserij besproken.
Ik heb de ontwikkelingen in Brussel uiteengezet en ik heb de sector
geïnformeerd over de contacten die op verschillende niveaus hebben
plaatsgevonden. Ik heb toegezegd nogmaals contact op te nemen met de
Europese Commissie over deze kwestie. Nadien is contact gezocht met
Directoraat-Generaal Mededinging van de Europese Commissie en
nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een spoedige afhandeling.
De eerstverantwoordelijke dienst van de Europese Commissie,
Directoraat-Generaal Visserij (DGFISH), bekijkt momenteel de
mogelijkheden om via een wijziging in een uitvoeringsverordening van
de Europese marktordening het erkennen van transnationale
producentenorganisaties (hierna: PO's) mogelijk te maken. De Commissie
heeft alles in het werk gesteld om nog vóór de zomervakantie een
concreet voorstel voor te kunnen leggen aan het beheerscomité voor de
marktordening van visserijproducten. Helaas hebben deze inspanningen
nog niet tot resultaat geleid. In het beheerscomité van 10 juli
jongstleden heeft de Commissie aangegeven meer tijd nodig te hebben om
de interne consultatieronde te kunnen afronden. De eerstvolgende
bijeenkomst van het beheerscomité waarin de garnalenproblematiek naar
verwachting aan de orde zal komen, is op 12 september 2003.
Verder heeft de sector geïnformeerd naar de mogelijkheden van een
saneringsregeling.
Ik heb aangegeven dat op dit moment een saneringsregeling niet aan de
orde is en dat het mij verstandig lijkt eerst de verdere
ontwikkelingen af te wachten.
De sector heeft in het overleg ook aangegeven geen andere initiatieven
te zien die zij nu zou kunnen nemen en voorzichtig te willen zijn,
gelet op de risico's.
Reactie op de specifieke verzoeken
Antwoord 1.
Er is geen sprake van een gewijzigde beleidslijn. Er ligt momenteel
nog geen concreet voorstel van de Commissie tot wijziging van de
Commissieverordening inzake de erkenning van PO's en derhalve zie ik
op dit moment geen mogelijkheden om vooruit te lopen op een eventuele
wijziging van de communautaire regels.
Antwoord 2.
Op voorhand wil ik opmerken dat ik geen bevoegdheid heb op grond van
de communautaire regelgeving om voor alle garnalenvissers in Nederland
één minimumprijs vast te stellen. Een dergelijke bevoegdheid bestaat
niet.
In het kader van de Europese marktordening bestaan beperkte
mogelijkheden tot het algemeen verbindend verklaren van een
ophoudprijs. Dit is echter iets geheel anders dan een algemeen
geldende minimumprijs.
Een ophoudprijs is een prijs waaronder een PO de bij haar aangesloten
vissers hun producten niet meer laat verkopen. Deze prijs wordt door
de bij de PO aangesloten vissers onderling en vrijwillig
overeengekomen. De producten worden vervolgens uit de markt genomen en
de PO kent aan haar leden een ophoudvergoeding toe.
Het hanteren van een ophoudprijs is een interventiemechanisme, slechts
voor gevallen waarin sprake is van incidentele, te grote aanlandingen
die de markt niet kan opnemen en die niet met andere maatregelen
kunnen worden vermeden.
Op uitdrukkelijk verzoek van een PO kan de bevoegde autoriteit van een
lidstaat een ophoudprijs algemeen verbindend verklaren voor vissers
die actief zijn in het werkgebied van de PO, maar die geen lid zijn:
de niet-aangeslotenen. Hierbij geldt dan uitdrukkelijk dat een
ophoudprijs die een PO algemeen verbindend verklaard wil zien voor
niet-aangesloten, gelijk moet zijn aan de communautaire ophoudprijs.
In geen geval is het mogelijk dat een ophoudprijs van één PO door de
bevoegde autoriteit voor álle PO's en vrije garnalenvissers algemeen
verbindend verklaard kan worden. De reikwijdte van het instrument
'algemeen verbindend verklaren' van een ophoudprijs is derhalve
beperkt.
Antwoord 3.
Voor het feit dat sinds 2002 de consumentenprijs voor garnalen
redelijk constant is gebleven, terwijl de prijs die de garnalenvissers
ontvangen is gedaald, heb ik geen onmiddellijke verklaring maar er
zijn verschillende mogelijkheden denkbaar. Zo zijn garnalen
diepgevroren lang houdbaar. Het is denkbaar dat de garnalen die nu aan
consumenten worden aangeboden, zijn aangekocht vóór 2003. De lagere
inkoopprijs wordt mogelijk dus pas op langere termijn aan de consument
doorgegeven. Een ander element zou kunnen zijn, dat de garnalenmarkt
wordt gedomineerd door één groothandel. Er is sprake van een
oligopolistische marktstructuur. Door de sterke positie van deze ene
groothandelaar is deze in staat om grote invloed uit te oefenen op de
uiteindelijke consumentenprijs. Overigens biedt het mededingingsrecht
waarborgen tegen mogelijk misbruik van een economische machtspositie
door een dergelijke speler - zie artikel 24 van de Mededingingswet.
De NMa heeft haar zorgen geuit over de prijsvorming in deze sector en
is daarom een vooronderzoek gestart naar de prijsvorming binnen de
gehele distributiekolom voor garnalen.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit