|Persbericht | | | | | |Bestemd voor | |Datum | |Sociaal-economische | |1 september 2003 | |redactie | | |
| | |Distributiecentrum Sligro wint award voor beste vakantiewerkgever
|CNV Jongerenorganisatie reikt 'fluwelen handschoen' uit aan| |Sligro | | |Op woensdag 3 september reikt de CNV Jongerenorganisatie de 'Vakantiewerkgever van het Jaar'-Award uit aan de werkgever die vakantiewerk het best heeft geregeld. De winnaar van deze prijs, een fluwelen handschoen, scoort volgens vakantie-werkers hoog op sfeer, beloning, begeleiding en goede voorlichting. Uit de vier genomineerden is dit jaar Distributiecentrum Sligro uit Veghel als winnaar uit de bus gekomen.
Bij de Sligro worden jonge vakantiewerkers aan het begin van hun werkperiode uitgebreid voorgelicht over de regels op de werkvloer. Tevens krijgen de jongeren op hun eerste werkdag een voorlichtingsvideo te zien over hoe ze moeten tillen in het distributiecentrum. De tiloefeningen worden daarbij niet vergeten. Vakantiekrachten bij Sligro worden als ze goed functioneren regelmatig beloond met extra bonussen of cadeautjes. Aan het einde van de werkperiode worden evaluatiegesprekken gehouden. Veel jongeren geven aan dat er bij de Sligro een goede sfeer hangt en dat ze er iedere vakantie opnieuw werken.
Vakantiewerkers nomineren werkgevers
De winnaar van het award is voortgekomen uit vele inzendingen van vakantiewerkers. Tijdens de zomermaanden konden tevreden jongeren ondermeer via de website www.vakantiebaantje.com en de Vakantiewerkkrant hun werkgever nomineren. De CNV Jongerenorganisatie heeft vervolgens de genomineerde bedrijven en organisaties bezocht en gesproken met de jonge vakantiewerkers. Na de bezoeken hebben Schoonmaakbedrijf Multi Service uit Budel-Schoot, Attractiepark Hellendoorn en Centerparks de Huttenheugde uit Dalen een eervolle vermelding van de CNV Jongerenorganisatie gekregen, omdat ook zij vakantiewerk goed geregeld hebben.
Voorlichting over regels nog steeds nodig
Uit de gesprekken met vakantiewerkers bleek verder dat veel jongeren niet goed op de hoogte zijn van hun rechten en plichten op de werkvloer. Vaak is dit te wijten aan de onvoldoende voorlichting die zij van hun werkgevers krijgen. Daarom is de CNV Jongerenorganisatie tijdens de Vakantiewerkcampagne niet alleen op zoek naar de beste vakantiewerkgever, maar licht zij ook een positieve manier jongeren voor over hun rechten en plichten als vakantiekracht. Centraal hierbij staat de veiligheid en wet-en regelgeving rondom vakantiewerk. Geen overbodige luxe gezien dertig procent van de werkgevers de regels nog steeds overtreedt.
///EINDE PERSBERICHT///