Persbericht
nr: 68
donderdag 28 augustus 2003
Opening academisch jaar UvA in teken van kenniscultuur en interdisciplinariteit
Meer inbreng private middelen in kenniscultuur
Interdisciplinair onderwijs en onderzoek en het bevorderen van een kenniscultuur staan centraal in de drie redes die uitgesproken worden bij de opening van het academisch jaar aan de Universiteit van Amsterdam. Voorzitter van het College van Bestuur Sijbolt Noorda pleit voor het stimuleren van een kenniscultuur in plaats van modieuze discussies over de kenniseconomie. In een kenniscultuur moeten volgens hem binnen het publieke hogeronderwijsstelsel meer private middelen ingezet worden: Private bijdragen kunnen zorgen voor extra variëteit en extra kwaliteit.
Met het oog op overmorgen
Dr. Sijbolt Noorda breekt in zijn rede een lans voor het creëren van een kenniscultuur: De overheersende doelstelling van de pleitbezorgers van een sterke kenniseconomie zou de bevordering moeten zijn van een samenleving die gekenmerkt wordt door een levendige kenniscultuur waarin het verwerven en het bezitten van kennis op hoge prijs wordt gesteld. Het verkopen van kennis alleen maakt nog geen kenniscultuur. Wanneer in het hoger onderwijs publieke en private middelen complementair worden ingezet, komt kenniscultuur dichterbij. Noorda: Private bijdragen kunnen zorgen voor extra variëteit en extra kwaliteit. Een eigen bijdrage, samen met selectie aan de poort, kan bovendien een stevige stimulans zijn voor studiesucces. De UvA is voorstander van meer private middelen voor het hoger onderwijs, als aanvulling op de huidige publieke financiering. De toegankelijkheid van het hoger onderwijs komt daarbij niet in gevaar. De verdere ontwikkeling van de International Schools van de UvA en de intensieve samenwerking van de UvA met de Universiteit Nyenrode zullen zich vooral op het private vlak afspelen.
De kunst van het kennis maken
Prof. dr. Johan van Benthem, per 1 september universiteitshoogleraar van de UvA (met als aandachtsgebied de logica en haar toepassingen in de taalkunde, filosofie, informatica en cognitiewetenschap), laat in zijn rede zien dat voor een goed begrip van een eenvoudig onderwerp - de communicatie tussen spelers bij een kaartspel - de gehele breedte van de universiteit aan bod komt. Filosofen, taalkundigen, logici en wiskundigen, informatici, economen en cognitief psychologen leveren in dit voorbeeld hun bijdrage, dwars door de traditionele scheidslijnen tussen wetenschapsvelden heen. Een dergelijke aanpak wordt onder andere gehanteerd in interdisciplinaire onderzoekscentra als het Cognitive Science Center Amsterdam van de UvA.
Bèta-gamma: verbreding is verdieping
Natuurkundestudente Fleur Zeldenrust ziet in haar rede de wetenschappelijke disciplines als een perspectief, een bril waarmee je naar een probleem kunt kijken. Wetenschappelijke problemen houden zich niet aan disciplines. Haar verhaal is een pleidooi voor een interdisciplinaire benadering: De bèta-gamma propedeuse die ik heb gedaan leert je de scheidslijnen te overstijgen. Je krijgt als het ware verschillende brillen aangereikt, je bent een beetje natuurkundige, filosoof, econoom en bioloog. Bèta-gamma is meer dan een studie, het is een zienswijze, je leert datgene waar je je mee bezighoudt in een breder perspectief te plaatsen. Een verbreding die hand in hand gaat met verdieping.
De opening van het academisch jaar vindt plaats op maandag 1 september om 15.00 uur in de Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
---
Universiteit van Amsterdam