CINOP
http://www.cinop.nl
Lekker Leren met CINOP
s-Hertogenbosch, 21 augustus 2003
Persbericht
Lekker Leren met CINOP
Op 1 september start CINOP de najaarscampagne voor kwaliteitsbehoud van de beroepsbevolking.
1 miljoen analfabeten, chronisch lerarentekort, slechte aansluiting tussen schooltypen.
Het Centrum voor innovatie van opleidingen (CINOP) maakt werk van een goed opgeleide en competente Nederlandse beroepsbevolking. In een tijd van bezuinigingen bij de overheid en een neergaande curve in de bedrijfsinvesteringen dreigen leren en opleiden het kind van de rekening te worden. Wie zorgt er dan voor goede opleidingen voor de vakmensen van morgen? CINOP luidt de noodklok en zet zich in voor projecten die leren en opleiden bij de Nederlandse beroepsbevolking bevorderen. De campagne Lekker Leren met CINOP brengt deze projecten onder de aandacht.
De Nederlandse kenniseconomie drijft op de kurk van goed opgeleide en kundige vakmensen. Hebben we straks nog competente wijkverpleegsters, loodgieters, obers, systeembeheerders, automonteurs? De campagne breekt een lans voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. CINOP roept de politiek, onderwijs en het bedrijfsleven nadrukkelijk op om vooral te blijven investeren in het menselijk kapitaal van BV Nederland.
CINOP voert actie voor het behoud van investeringen in de kwaliteit van het (beroeps)onderwijs. Door zowel overheid, branches als bedrijven aan te spreken om hun verantwoordelijkheid te blijven nemen.
Door via modernisering en efficiënter leren te gaan voor verhoging van het niveau van onze beroepsbevolking en aan te sluiten bij de beleidsagenda Een leven lang leren van de Europese Unie. Die beleidsagenda benadrukt het belang voor alle burgers in Europa om nieuwe ontwikkelingen bij te houden.
Enkele Lekker Leren-projecten waaraan de CINOP-najaarsactie een bijdrage levert:
Alfabetiseringscampagne, publieksactie wijst analfabeten de weg naar cursus lezen en schrijven
Vakmensen voor de klas, werving van parttime-docenten in het vmbo Mannen in de hoofdrol, bewustmakingsactie voor docenten in het middelbaar (beroeps)onderwijs
Ex-change, kennisuitwisseling met stageteams uit het beroepsonderwijs in ontwikkelingslanden
Week van het leren, promotiecampagne levenslang leren voor volwassenen (week 6 t/m 13 sept.)
Teleac/NOT-documentaire
Nederland 1 zendt op 8 september a.s. om 18.00 uur een Teleac/NOT documentaire uit in het kader van de Week van het leren. Deze Week wordt door CINOP gecoördineerd en het programma is het resultaat van een samenwerking tussen Teleac/NOT en CINOP. Naast impressies van bezoeken die HKH Prinses Laurentien op 8 september a.s. brengt aan alfabetiseringsprojecten, zien we drie mensen die een leertraject voor hun werk doorlopen hebben.
Noot voor de redactie,