Beers Bedrijfsauto

Scania.NL / Beers.NL

RAI 2003 - Elektronische koppelings- en transmissiebeveiliging voor extreme condities


01/09/2003

Scania biedt nu gedeeltelijk gepatenteerde, elektronische systemen die de koppeling en andere transmissiecomponenten beschermen in extreme condities, waarin fouten of verkeerd gebruik moeilijk te voorkomen zijn. Het gaat om twee systemen. ECS verhindert dat de chauffeur wegrijdt met excessieve koppelingsslip of in de verkeerde versnelling. ETS verlaagt het motorkoppel tot een veilig niveau in uitzonderlijke condities. Dankzij deze systemen is de kans op defecten in de transmissie kleiner, hetgeen zich vertaalt in een grotere inzetbaarheid van het voertuig.

ECS: elektronische koppelingsbeveiliging
Wanneer minder ervaren chauffeurs in vrachtauto's van verschillende merken rijden dan kan het gebeuren dat de koppeling verkeerd wordt gebruikt. Wanneer de koppeling eenmaal te heet is geworden, zal hij snel moeten worden vervangen. Ook raken de andere componenten rondom de koppeling in dat geval vaak beschadigd, zoals de koppelingsplaat en in uitzonderlijke gevallen het vliegwiel.

Scania's elektronische koppelingsbeveiliging ECS is een retrofit-kit die ervoor zorgt dat de chauffeur alleen in de 1e versnelling kan wegrijden. In de hogere versnellingen wordt het koppel tot een minimum gereduceerd, waardoor deze versnellingen in de praktijk minder goed bruikbaar zijn. Zodra de snelheid hoger is dan 4 km/uur of de koppeling helemaal losgelaten is, is het volledige motorkoppel beschikbaar.

De retrofit-kit is bij Scania Parts verkrijgbaar. De installatie, inclusief de ECU-programmering via Scania Diagnos (Scania's storingsdiagnosesoftware die wereldwijd in de Scania werkplaatsen wordt gebruikt), duurt ca. 2 uur.

ETS: elektronische transmissiebeveiliging
Met name bij werk in de bouw is het zelfs voor ervaren chauffeurs heel gemakkelijk om de koppeling verkeerd te gebruiken. De tendens die momenteel zichtbaar is, is dat er bij lage motortoerentallen met een hoog koppel wordt gewerkt, ook bij lichtere motoren. Hierdoor neemt de kans op beschadiging van de transmissiecomponenten toe. Door gebruik te maken van geavanceerde elektronica kan dit soort "verkeerd gebruik" voorkomen worden.

ETS (Elecronic Transmission Saver) is een systeem dat bescherming biedt aan de transmissiecomponenten na de koppeling, t.w. de versnellingsbak, cardanas, achteras en steekassen. Wanneer de snelheid lager is dan 18 km/uur, wordt het motorkoppel in de lage versnellingen in alle omstandigheden beperkt tot een veilig niveau. Hiermee neemt de levensduur van alle componenten aanzienlijk toe. De praktijk leert dat chauffeurs met het ETS-systeem geen verlies van trekkracht erva-ren. Het koppel is nog steeds voldoende hoog om bij lage snelheden te rijden, maar de transmissie-componenten kunnen niet meer overbelast worden.

© Copyright Scania 2003 All rights reserved.