HBAG Bloemen
07-08-2003
Tol in Duitsland
Op 31 augustus moeten alle vrachtwagens tol gaan betalen voor het
gebruik van de Duitse Autobahnen. Voor de meeste vrachtautos die in de
groenten en fruithandel worden gebruikt, zal een bedrag van 0,12 per
kilometer gaan gelden.
Diverse verladers worden nu benaderd door hun vervoerders met het
verzoek, te gaan bijdragen in de kosten. Dat uiteindelijk de banaan of
de tomaat wat duurder gaat worden, is politiek niet van doorslaggevend
belang. Dus kan het bedrijfsleven zich, nadat de kosten van het Duitse
verpakkingsafval zijn doorberekend, opmaken voor de tweede Duitse
oefening in het rondcalculeren.
Frugi Venta en het HBAG geven hierbij enkele tips voor het gesprek met
Uw vervoerders:
Wat kost de Maut precies?
Maut is meestgebruikte term voor de Duitse tolheffing.
De tarieven zijn te vinden op www.dvz.de en klik op download-service.
In de gemiddelde vervuilingscategorie B is de tol 0,12.
Voor de meest recente vrachtautos is dat 0,10 in categorie A.
Hoeveel kilometers ?
Klik www.viamichelin.com. Daar kunnen de plaatsen van vertrek en de
plaats van aankomst precies worden berekend in Autobahn-kilometers.
Is er een calculatie-tabel ?
Jawel, klik www.bgl.de.
Inclusief een tabel voor lege kilometers, waar verladers geen invloed
op hebben.
Gaat de Maut door op 31 augustus ?
Jawel. Alleen ontbreken de electronische betalingskastjes (de OBUs)
nog en zijn de meeste monteurs die ze kunnen inbouwen met vakantie. De
organisatie Toll Collect heeft een contract met forse boeteclausules
met de Duitse overheid. Er worden nu allerlei alternatieve
betalingsmogelijkheden gezocht. Vervoerders verwachten, dat het begin
september zal leiden tot lange wachttijden voor de grenzen. Net als
vroeger.
Politici liggen daar niet wakker van en wijzen naar Toll Collect.
Werkt het al ?
Er is een proefopstelling gemaakt tussen Keulen en Bonn boven de A555
bij Wesseling.
Kan Nederland hier wat aan doen ?
Nee. Gewoon betalen en doorberekenen aan de Duitse klant.
Mag dit Europees ?
Ja, zolang dezelfde regelingen gelden voor de eigen onderdanen. Er mag
dus geen verschil zijn naar nationaliteit.