29-8-2003
Peugeot op de I.A.A. Frankfurt 2003
Op een opvallende en bijzonder uitnodigende stand presenteert Peugeot
in Frankfurt haar complete modellengamma voor het internationale
publiek. Het veelzijdige en complete gamma wordt getoond aan de hand
van 33 verschillende auto's.
Peugeot presenteert in Frankfurt de 407 Elixir concept-car en laat
daarmee alvast iets zien van wat we in de toekomst mogen verwachten.
Daarnaast toont Peugeot de onlangs geïntroduceerde 206 RC, de fraaie
307 CC, de vernieuwde 406 Coupé en de innovatieve 607 2.2 HDi met
zesversnellingsbak.
Op de stand tevens het resultaat van het project "Peugeot 4002",
ontworpen door Stefan Schulze ter gelegenheid van de tweede Peugeot
Design-wedstrijd die tijdens de laatste Mondial van Parijs werd
gestart.
De Hoggar concept-car werd voor het eerst in Genève getoond en kan
hier zijn aantrekkingskracht op het Duitse publiek testen.
De Peugeot-stand bestaat uit 6 "eilanden" rondom een grote, centrale
ruimte, rijkelijk voorzien van groen en exotische elementen en met
veel water er omheen.
Voor de Peugeot 4002 concept-car is er een "eiland", waarin deze
bijzondere auto volledig tot zijn recht komt. Tevens is er een eiland"
waarin een overzicht wordt gegeven van de motortechniek die we nu of
in de nabije toekomst in de diverse Peugeot-modellen kunnen
aantreffen.
407 Elixir
De 407 Elixir is een conceptcar met een innoverende styling en
techniek die duidelijk toont wat de belangrijkste thema's zijn voor de
Peugeots van de toekomst. Een styling met de zo typerende
Peugeot-kenmerken, elegant en dynamisch tegelijk. Met een royale
overhang voor en achter is de 407 Elixir niet alleen verrassend groot,
het ontwerp is bovendien bijzonder evenwichtig en heeft een sterk
eigen karakter.
Dankzij de geraffineerde combinatie van vloeiende en hoekige lijnen
vormt de carrosserie een bijzonder geslaagd en evenwichtig geheel. De
schuin geplaatste voorruit gaat over in een glazen dak en vormt een
kenmerkend stylingelement van het front met de grote, met chroom
omrande luchtinlaat en de strakke koplampunits. Brede flanken en 21
inch grote wielen met een iets negatief camber zorgen ervoor dat de
auto "stevig" op de weg staat. De achterzijde is al even kenmerkend
met de dubbele uitlaat, de achterlichten met lichtgevende diodes en de
verticale achterklep met een achterruit die afzonderlijk te openen is.
De ruit loopt ver door tot aan de rechtopstaande achterstijlen.
De 407 Elixir biedt ruimte aan 4 personen met alle comfort. Bij het
openen van een portier valt direct op dat een achterschot of
hoedenplank ontbreekt en dat er 4 identieke en volledig verstelbare
stoelen zijn. De 407 Elixir is harmonieus en gastvrij met bijvoorbeeld
automatische airconditioning met gescheiden regeling, een
navigatiesysteem met een 7 inch groot kleurenscherm. Het lichte
interieur is met mooie materialen, zoals leer, afgewerkt. Aluminium
decorstrips op het dashboard en de portierpanelen zorgen voor een
harmonieus geheel in het interieur.
Op het gebied van de passieve veiligheid beschikt de 407 Elixir onder
meer over veiligheidsgordels met gordelspanners en controlelampjes
voor een vergeten veiligheidsgordel op alle 4 de zitplaatsen. Er zijn
in totaal 9 airbags, waaronder een in de stuurkolom ingebouwde
knieairbag voor de bestuurder.
Verder is er voor de 407 Elixir een gloednieuwe 6-cilinder
HDi-dieselmotor met een inhoud van 2.700 cm3 ontwikkeld. Deze motor is
uitgerust met een roetfilter van de laatste generatie, dat wil zeggen
een roetfilter, dat automatisch geregenereerd wordt en onderhoudsvrij
is. Het maximum vermogen van deze DT17-motor is 148 kW (meer dan 200
pk) en het maximum koppel bedraagt maar liefst 440 Nm.
Voor de aandrijving is gekozen voor een sequentiële automatische
transmissie waarbij de bestuurder de keuze heeft tussen volledig
automatisch schakelen en handmatig sequentieel schakelen.
Dubbele triangels vóór en een multilink achterwielophanging zorgen in
combinatie met ESP voor een onberispelijk weggedrag. De technologie
van de 407 Elixir zorgt voor een optimale veiligheid en een ongekend
groot comfort, geheel en al in overeenstemming met de slogan "Je voelt
je lekkerder in een Peugeot".
De belangrijkste afmetingen van de 407 Elixir zijn (in m):
Lengte: 4,734
Breedte: 1,920
Hoogte: 1,400
Wielbasis: 2,725
Spoorbreedte voor: 1,646
Spoorbreedte achter: 1,684
Overhang V/A: 1,061 / 0,948
Peugeot 4002: als de toekomst een verleden heeft
Bij de tweede Peugeot Design-wedstrijd, die tijdens de laatste Mondial
van Parijs werd gestart, werd de amateur-ontwerpers gevraagd het
erfgoed van het merk goed te bestuderen en op basis daarvan een
"retrofuturistische" Peugeot te ontwerpen. Uit de 2.800 projecten die
op de site www.peugeot-concours-design.com werden ingediend, werd de
Peugeot 4002, een project van de 32-jarige grafisch ontwerper Stefan
Schulze uit Duitsland, gekozen tot winnaar. Op de laatste
tentoonstelling in Genève ontving hij uit handen van Frédéric
Saint-Geours, algemeen directeur van Peugeot, de trofee "La Griffe",
een cheque van 5.000 euro en de belofte dat zijn ontwerp op ware
grootte op de IAA in Frankfurt in 2003 gepresenteerd zou worden.
Stefan Schulze voldeed met zijn Peugeot 4002 op drie
beoordelingspunten aan de doelstelling. Ten eerste is de verwantschap
met het merk Peugeot direct duidelijk. Kijk maar naar de zo
kenmerkende koplampen en het dynamische karakter van het ontwerp. Een
van de opvallendste stylingkenmerken is echter de grote grille met
daarachter twee verstralers, net als bij de Peugeot 402 van 1936 die
gold als inspiratiebron voor de jonge Duitse grafisch ontwerper.
Verder zorgen de symmetrische vorm aan voor- en achterzijde en het
futuristische interieur voor een bijzonder origineel ontwerp Veder
heeft het ontwerp elegante lijnen met vloeiende overgangen voor een
auto met een ijzersterk temperament, stevig op zijn grote 21 inch
wielen. De afmetingen zijn 4,325 m. x 2,028 m. x 1,214 m. De wielbasis
bedraagt 2,706 m.
Bij de Peugeot 4002 heeft Stefan Schulze veel gebruik gemaakt van
chroom. Voor de grille, de boog die de voor- en achterzijde van de
auto met elkaar "verbindt" en de luchtspleten aan de zijkant werd
gebruikt gemaakt van het zogenaamde scoperen. Bij deze techniek werd
een laagje aluminium in een mal gegoten. Het desbetreffende onderdeel
wordt daarna verstevigd met met glasvezel versterkte polyester. De
aluminium delen worden vervolgens gepolijst en dan op de auto
gemonteerd. De uitlaatpijpen, de spiegels, de luchtinlaten en de 21
inch wielen versterken het exclusieve karakter van deze Peugeot 4002.
Ten slotte volgde het plaatsen van de bijzondere motorkap. Deze is in
het midden van de auto geplaatst, vóór de achterwielen. Een carbon
plaat bedekt de middenmotor maar laat de speciale inlaatpijpen wel
zien, waarmee de retro-look van het ontwerp van Stefan Schulze nog
eens wordt benadrukt. De Peugeot 4002 is in een subtiele combinatie
van dekkend beige en metallic bruin gespoten.
Peugeot 607 2.2 HDi met 6-versnellingsbak
In de nazomer van 2000 introduceert Automobiles Peugeot haar nieuwe
vlaggenschip de 607. Peugeot is met de 607 de eerste autofabrikant,
die een milieuvriendelijk roetfilter op de dieselversies levert.
Inmiddels heeft Peugeot de filters ook bij een aantal versies van de
307 en de 406 aan de standaarduitrusting toegevoegd.
Vanaf het moment van lancering beschikt de 607 over de allerlaatste en
meest geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Zo had elke 607 al twee
frontairbags, twee zij-airbags en twee grote window-airbags. Sinds
deze zomer heeft de grote Peugeot eveneens twee extra airbags voor de
achterpassagiers. Deze airbags beschermen in geval van een ongeval de
borstkast van de achterpassagiers en brengen het aantal standaard
aanwezige airbags in de 607 op 8 stuks in totaal.
Ook zal de 136 pk sterke 607 2.2 HDi zonder meerprijs uitgerust worden
met een zesversnellingsbak. Met deze zesde versnelling kan bij een
constante snelheid van 130 km/ u het verbruik van de 4,87 meter lange
diesel met maximaal 5% teruggebracht worden. Daarnaast wordt door de
toepassing van de 6-bak het motorgeluid in het interieur verder
beperkt.
Elke 607 heeft standaard een elektrisch gemotoriseerde kofferbak. Met
een simpele druk op de knop wordt de kofferklep van de auto geopend of
gesloten. Desgewenst kan het proces op simpele wijze onderbroken
worden. De basisuitvoering van de 607-serie beschikt over automatisch
inklapbare spiegels, de Executive-versie voegt daar automatisch
dimmende spiegels aan toe. Exclusief voor de zescilindermodellen is de
Artique-velg.
Ook op het gebied van telematicatoepassingen evolueert de 607 verder.
Elk model is nu optioneel uit te rusten met een bluetooth-telefoonkit.
Deze optie maakt het handsfree gebruiken van een bluetooth-telefoon in
de auto mogelijk .
De nieuwe Peugeot 607 2.2 HDi 6-bak is leverbaar vanaf EUR 40.200,-.
De 607 2.0 16V is er voor 33.500,-.
Motoren en milieu
De PSA Peugeot Citroën groep zet zich serieus in voor een schoon en
gezond milieu. In dat kader heeft Peugeot de verplichting op zich
genomen om alle beschikbare technologische ontwikkelingen toe te
passen die bijdragen aan een beperking van de uitstoot van schadelijke
stoffen en een vermindering van het brandstofverbruik van haar auto's.
Reeds lang geleden was Peugeot een van de eerste fabrikanten die op
grote schaal een dieselmotor leverden in de Peugeot 403 vanaf 1959.
Vanaf toen tot aan de introductie van de eerste HDi-motor in de
Peugeot 406 in 1998 is het percentage diesels in Frankrijk van een
kleine 2 procent gestegen tot meer dan 40 procent van het totaal. Nog
opmerkelijker is dat na de introductie van de jongste generatie
diesels het aandeel van de dieselmotor zowel in Nederland als in
Frankrijk is gestegen!
Het bepreken van de uitstoot van CO2 vormde het hoofddoel en sinds een
aantal jaren heeft Peugeot daarbij duidelijk ingezet op de
dieselmotor: immers, bij gelijke prestaties wordt er minder brandstof
verbruikt en dus is ook de uitstoot van CO2 geringer dan bij een
benzinemotor. Dankzij de toepassing van de modernste technieken wordt
bovendien de uitstoot van andere schadelijke stoffen gereduceerd. De
enorme vooruitgang die bij dit type motor is geboekt, vormt het beste
bewijs voor het feit dat men destijds de juiste keuze heeft gemaakt.
De motor is bijzonder populair in heel Europa en de verwachtingen voor
de toekomst zijn erg positief (momenteel 43 procent van de Europese
markt tegen 20 procent in 1993).
In 2002 was PSA Peugeot Citroën de grootste fabrikant van HDi "Common
Rail"-diesels in de wereld met een productie van 1,4 miljoen eenheden.
De nieuwste generatie HDi-motoren van PSA Peugeot Citroën zorgt voor
een beperking van de uitstoot van CO2 met 30 procent ten opzichte van
een benzinemotor.
Op de IAA in Frankfurt zal Peugeot drie nieuwe motoren tonen, waarvan
twee nieuwe HDi-motoren die het resultaat vormen van de samenwerking
tussen Ford en PSA Peugeot Citroën. Het betreft de DW10 BTED4-motor,
de laatste ontwikkeling van de 2.0 HDi die in oktober 1998 op de markt
verscheen. Deze 4-cilinder, 16-kleppenmotor heeft twee bovenliggende
nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en een
roetfilter. De motor levert een vermogen van 100 kW (ongeveer 138 pk),
voldoet aan de Euro IV-norm en zal binnenkort leverbaar worden in de
307. Verder is er een volledig nieuwe 1.6 l HDi-motor (DV6 TED4) met
een roetfilter. Deze 16-kleppenmotor heeft twee bovenliggende
nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en levert een
vermogen van 80 kW (ongeveer 110 pk). De motor voldoet aan de Euro
IV-norm. Deze motor zal worden toegepast in de 206 en de 307.
Ander nieuws van Peugeot op het gebied van motoren is een nieuwe
benzinemotor, de ET3, en een bi-fuelmotor, een motor die op benzine en
op aardgas loopt op basis van de TU3 JP. De nieuwe ET3-benzinemotor,
een echte wereldprimeur, is een 4-cilinder met een cilinderinhoud van
1.360 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per
cilinder. Deze motor levert een vermogen van 65 kW (ongeveer 90 pk).
Bijzonder is dat deze motor is voorzien van een inlaatnokkenas met
variabele kleptiming (VVT).
De benzine-/aardgasmotor die in de Peugeot Partner leverbaar is, is
gebaseerd op de TU3 JP-motor met een cilinderinhoud van 1.360 cm3.
Deze motor levert een maximum vermogen van 55 kW (ongeveer 75 pk) op
benzine en 48 kW (ongeveer 65 pk) op aardgas. De Partner op aardgas is
niet alleen schoon maar tegelijk ook erg economisch in het gebruik. Op
aardgas wordt de uitstoot van CO2 met meer dan 20 procent beperkt,
oftewel 146 g/km tegen 185 g/km op benzine.
Vier jaar roetfilter
Speciale aandacht is er voor het heugelijke feit dat PSA Peugeot
Citroën inmiddels het 500 000e roetfilter heeft geproduceerd. Dit
filter werd voor het eerst in januari 2000 toegepast op de 607 en
sindsdien ook op de 406, 307 en 807. Ook andere modellen van Peugeot
zullen in de toekomst met een dergelijk filter worden uitgerust. Deze
techniek is uniek in de wereld en blijft niet beperkt tot een selecte
groep auto's; ze zal op grote schaal worden toegepast op de
verschillende modellen. Bovendien ontwikkelt de techniek zich verder
en gaat het roetfilter steeds langer mee. Bij de introductie op de 607
moest het filter elke 80.000 km vervangen worden. Inmiddels is dit al
verlengd tot eens per 120.000 km, vooral dankzij belangrijke
verbeteringen van het gebruikte additief (cerine). In 2004 zal PSA
Peugeot Citroën een onderhoudsvrij roetfilter introduceren, zoals ook
al op het prototype 407 Elixir op de stand gemonteerd is.
AutoRai