SAMHOUD

Bedrijfsleven laat miljarden liggen

Bedrijfsleven laat miljarden liggen door ontbrekende aandacht voor werkplezier

Bedrijven die aandacht schenken aan het werkplezier van hun medewerkers behalen substantieel betere prestaties dan bedrijven die dit verzuimen. Bij warenhuizen, supermarkten en middenklasse hotels vertaalt een verhoging van het werkplezier van 10% zich in een stijging van de bedrijfsresultaten met 3%. In bepaalde sectoren, zoals de zakelijke dienstverlening, kan de stijging van het bedrijfsresultaat zelfs 42% bedragen. Hoe hard deze cijfers ook zijn, bij de gemiddelde manager vinden zij weinig weerklank. Sterker nog, onder invloed van de huidige recessie neigen managers vooral naar stoere taal ('in mijn bedrijf wordt niet geknuffeld, maar gebuffeld') en dito maatregelen. Plezier in het werk wordt door hen als overbodige of althans als een bij betere tijden passende luxe gezien. Het gevolg van deze houding is onder meer dat het werkplezier het afgelopen jaar gemiddeld van een rapportcijfer 7,1 naar een 6,9 is gedaald. Op basis van de eerder vermelde percentages laat zich becijferen dat het Nederlandse bedrijfsleven hierdoor een 'virtueel miljardenverlies' lijdt. Dit wordt onder meer betoogd door de aan het adviesbureau &Samhoud verbonden auteurs Jeroen Geelhoed, Hans van der Loo en Salem Samhoud in hun op 5 september te presenteren boek 'Plezier & prestatie; het managementprincipe voor organisaties'. Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Academic Service.

Plezier en prestatie in organisaties
In hun boek stellen de auteurs dat plezier en prestatie niet tegengesteld aan elkaar zijn, maar dat ze elkaar, onder bepaalde voorwaarden, juist wederzijds versterken. Deze stelling wordt niet alleen theoretisch en praktisch uitgewerkt, maar ook onderzoeksmatig onderbouwd. Als basis voor het onderzoek dienden de antwoorden van 7.702 werknemers. Uit het onderzoek komt naar voren dat werkplezier afhankelijk is van acht factoren. In volgorde van afnemend belang zijn dit: kansen & uitdagingen, bevestiging & waardering, openheid, balans, vrijheidsgraden, inspirerende werkomgeving, vieringsmomenten en loon & beoordeling.

Boekpresentatie
Op vrijdagmiddag 5 september wordt ter gelegenheid van de presentatie van het boek 'Plezier & prestatie' een seminar georganiseerd. Het seminar, waaraan kostenloos kan worden deelgenomen, vindt plaats van 14.00 tot 16.00 uur in boerderij 'De Mossel', Driftakkerweg 6a te Leusden. Tijdens dit seminar laat prof.dr. Martin Wetzels zijn bevindingen op het gebied van plezier en prestatie zien en vindt een forumdiscussie plaats met managers van Nederlandse bedrijven die door hun medewerkers als 'meest inspirerende manager' zijn uitgeroepen. Tot slot wordt het eerste exemplaar aangeboden aan de meest inspirerende manager.

Voor nadere informatie over of deelname aan de boekpresentatie kunt u contact opnemen met Dieter van der Westen:
d.vanderwesten@samhoud.nl, 06-20406571.

29 aug 03 16:10