KLM

03/050

INTRODUCTIE BOEING 777 EN
EFFICIENTERE EUROPA-OPERATIE
IN KLM-WINTERDIENST 2003/04

AMSTELVEEN, 29 augustus 2003 -KLM start de winterdienst 2003/04 op 26 oktober met de inzet van het nieuwe vliegtuigtype Boeing 777-200ER (Extended Range). Mede als gevolg hiervan kunnen de retourdiensten tussen Amsterdam en Kaapstad non-stop worden uitgevoerd. De integratie van de Fokker-vloot van KLM cityhopper in Nederland en Groot-Brittannië leidt tot een efficiëntere inzet van de totale Europese vloot. Net als in voorgaande jaren zullen in de wintermaanden op een groot aantal intercontinentale en Europese bestemmingen tijdelijk vluchtfrequenties en/of capaciteit worden teruggenomen. De winterdienst gaat in op zondag 26 oktober 2003 en duurt tot en met zaterdag 27 maart 2004. De start van de winterdienst betekent tevens het einde van de inzet van de Boeing 747-300 in het KLM-routenet.

Intercontinentaal
In de winterdienstperiode worden in totaal zes van de tien bestelde Boeing 777-200ER-toestellen in de KLM-vloot opgenomen. Deze zullen worden ingezet op Toronto, Kaapstad, New York JFK, Nairobi en Tokio. Na de ontkoppeling van Johannesburg en Kaapstad zal de KLM Johannesburg dagelijks bedienen met een Boeing 747-400 en Kaapstad met een Boeing 777; gefaseerd van vijf keer per week naar dagelijks aan het einde van de winterdienst. De frequentie op de diensten naar Tokio (Narita) gaat in maart 2004 van zes naar zeven keer per week. Deze vluchten zullen wisselend met de Boeing 747-400 en 777 worden uitgevoerd. In februari stijgt het aantal Boeing 747-400-vluchten op Beijing van drie naar vier per week. De wekelijkse frequentie naar Sint Maarten stijgt van één naar drie retourvluchten, waarvan er twee non-stop zullen worden uitgevoerd. De KLM handhaaft de deze zomer toegevoegde vijfde vluchtfrequentie op Paramaribo. De vluchten naar de Surinaamse hoofdstad worden met ingang van de winterdienst met een Boeing 747-400 uitgevoerd. Ook de onlangs gestarte diensten naar Malabo en Douala worden gecontinueerd. Frequentieverminderingen zijn er als gevolg van de traditioneel mindere vervoersvraag in de winter op de vluchten naar Almaty, Beiroet, Bonaire/Guayaquil/Quito, Bonaire/Lima, Casablanca, Miami, San Francisco, Teheran en Vancouver.

Europa
Door volledige integratie van de Fokker-vloot van KLM cityhopper in Nederland en Groot-Brittannië kan de efficiency bij de inzet van de Fokker 100, Fokker 70 en Fokker 50 geoptimaliseerd worden, wat ook resulteert in een betere benutting van de Boeing 737 in verschillende configuraties. Per saldo betekent dit de introductie van de Fokker 100 op veel continentale bestemmingen en de inzet van de Fokker 70 en Boeing 737 op meer Britse bestemmingen. De in de zomer gestarte vluchten op Trondheim in Noorwegen en Thessaloniki in Griekenland worden in de winterdienst voortgezet. Ook de deze zomer uitgebreide codeshare-samenwerking met Air Europa, met Fuerteventura en Arrecife in Spanje als nieuwe codeshare-bestemmingen, wordt gecontinueerd. Op Edinburgh en Glasgow worden gedurende een aantal weken dagelijks twee vluchten minder uitgevoerd. Op 26 andere Europese bestemmingen vliegt de KLM gedurende deze "stille" weken één frequentie per dag minder.

De exacte vliegschema's voor de KLM-winterdienst 2003/04 worden vermeld op www.klm.com en in de reserveringssystemen.



KLM