Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Afsluiting A4 richting Amsterdam

Op de A44, ter hoogte van Oude Wetering, vinden aanstaand weekend werkzaamheden plaats voor de proef dynamische wegmarkering. Deze proef is gestart in oktober 2002 en duurt tot eind 2004. De afsluiting is van vrijdag 29 augustus 22.00 uur tot en met zondag 31 augustus 22.00 uur. Het verkeer op de A44 richting Amsterdam wordt vanaf de afrit Kaagdorp omgeleid. Borden geven de omleiding aan. De verwachting is dat hiermee de reistijd een kwartier langer zal zijn voor het verkeer. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers, die richting Amsterdam rijden, zoveel mogelijk de A4 te gebruiken. Het verkeer op de A44 van Amsterdam richting Den Haag kan gewoon gebruik maken van de rijksweg.

Allereerst verwijderen de leveranciers van de proef dynamische wegmarkering (DRM) elk een lichtelement voor laboratoriummetingen en repareren het asfalt ter plaatse of bevestigen weer een nieuw element. Later wordt dan in een laboratorium bepaald of de lichttechnische eigenschappen veranderd zijn. Daarnaast verricht Rijkswaterstaat een aantal metingen aan de producten en aan het asfalt. Doordat de producten door het verkeer zijn bereden kunnen de stroefheideigenschappen veranderd zijn ten opzichte van de beginsituatie. Daarvoor worden remproeven met motorfietsen nog eens herhaald.Tevens zijn er geluid- en comfortmetingen. Een aantal van deze metingen moeten worden uitgevoerd in het weekeinde van 30 augustus a.s. omdat een afzetting daarvoor vereist is. Een meetvoertuig met een snelheid tussen de 80 en 100 km/uur rijdt een aantal keren over de producten heen waarbij de geluidsproductie wordt gemeten.
Na dit weekeinde zal ook nog een aantal van deze metingen in het volle verkeer uitgevoerd worden zonder dat de weg of een deel daarvan hoeft te worden afgesloten.

Rijkswaterstaat wil de huidige infrastructuur beter benutten door bijvoorbeeld aanleg van spitsstroken. Het doel daarbij is te zorgen voor een betere doorstroming van het wegverkeer. In samenwerking met andere overheden en marktpartijen worden instrumenten ontwikkeld die deze doelstelling moeten ondersteunen. Dynamisch wegmarkering speelt hierin een belangrijke rol. Tevens wordt het als een veelbelovend instrument gezien voor o.a. flexibel indelen van een rijbaan.

Het proefvak dynamische wegmarkering op de A44 is ongeveer 1 km lang. Twee producten liggen ten westen van het viaduct van de aansluiting Oude Wetering en drie producten ten oosten van het viaduct op de zuidelijke rijbaan van de A44 (richting A4/Amsterdam) De dynamische wegmarkering ligt in het midden van de rijbaan rechts naast de gebruikelijke markering (verfstrepen). De vijf leveranciers zijn Swarco - Futurit, Nils Traffic b.v, Astucia, BTI b.v en Philips/Heymans Wegen en Verkeerstechniek b.v..