De scheepvaart lekt te veel koelgassen. Grote hoeveelheden koelgassen
lekken weg uit de koel- en vriesinstallaties. Koelgassen tasten de
ozonlaag aan en hebben een nadelig effect op het klimaat. Naar
verhouding lekken de koel- en vriesinstallaties op zee 10 keer zo veel
koelgassen dan de koelinstallaties op het land. Dit blijkt uit een
onderzoek van de VROM-Inspectie.
Koelinstallaties op trawlers verliezen jaarlijks gemiddeld de helft
van de koelgassen. Bij kotters is dit zelfs 80%. Dit is veel meer dan
het gemiddelde lekpercentage van 4,5 % van koelinstallaties op het
land. In vergelijking met koelinstallaties op land, draagt de
scheepvaart dan ook onevenredig veel bij aan de uitstoot van
koelmiddelen. De koelinstallaties op schepen bevatten slechts 5% van
de totale hoeveelheid koelmiddelen in Nederland, maar zijn wel
verantwoordelijk voor 35% van de totale lekverliezen.
De laatste jaren zijn de verliezen op het land sterk teruggedrongen,
maar bij de scheepvaart heeft nog geen reductie plaatsgevonden. De
lekpercentages bij de scheepvaart zijn in vergelijking met een
onderzoek van de VROM-inspectie uit 2000 niet afgenomen. De
scheepvaart moet meer doen om het lekken van de koelinstallaties te
voorkomen. Dit kan door preventieve controles, het beter onderhouden
van koelinstallaties en het vervangen van oude koelinstallaties. De
VROM-Inspectie zal er op toezien dat de rederijen maatregelen nemen om
het lekken te voorkomen. Tegen reders met te hoge lekkages bij hun
schepen heeft de VROM-Inspectie proces verbaal opgemaakt.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer