Jaarverslag Commissie voor Politieklachten 2002
28 augustus 2003 - Johanneke Helmers
Meer klachten, maar minder klachten gegrond. Dit blijkt uit het
jaarverslag over 2002 dat de Commissie voor de Politieklachten
Amsterdam-Amstelland heeft uitgebracht. De Commissie adviseert sinds
1986 burgemeester/ korpsbeheerder over de afdoening van klachten.
In 2002 zijn 633 klachten ingediend over 1146 gedragingen van
politieambtenaren van de regio. In het vorige jaarverslag bedroeg het
aantal ingediende klachten 583. Dit betekent een stijging van 8,5%.
Het aantal klachtonderdelen dat de korpsbeheerder na advies van de
Commissie gegrond verklaarde is flink gedaald van 30,4% naar 23%.
Doordat een groot aantal klachten is ingediend over geweldgebruik door
de Mobiele Eenheid tijdens enkele voetbalwedstrijden, steeg het aantal
ingediende klachten over geweld aanzienlijk.
Daling
De Commissie constateert over het verslagjaar enkele opvallende
verschuivingen in het aantal klachtonderdelen per dienst of wijkteam.
De sterkste daling van het aantal klachtonderdelen werd gesignaleerd
bij de Dienst Materiele Ondersteuning, wijkteam IJtunnel, Wijkteam
Ouder-Amstel en wijkteam Houtmankade.
Stijging
Enkele opvallende stijgingen: de Dienst Executieve Ondersteuning
(waaronder de ME), het Ondersteuningsteam Binnenstad, wijkteam
Beursstraat en wijkteam Diemen.
Van alle in het jaarverslag afgehandelde klachten werd 47% tot
tevredenheid van klager opgelost via een bemiddelingsgesprek. Dat is
even veel als vorig jaar. De totale duur van de klachtbehandeling is
onder andere als gevolg van de grote werkdruk van de Commissie licht
gestegen.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam