Provincie Friesland

PERSBERICHT

Gezamenlijk persbericht van de Provincies Groningen, Drenthe, Fryslân, Overijssel en Flevoland

Nummer: 157
Datum: 28 augustus 2003

Vijf provincies presenteren gezamenlijke eisen voor hoogwaardig openbaar vervoer

De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe, Overijssel en Flevoland presenteren vandaag in Utrecht gezamenlijke eisen voor hoogwaardig regionaal en bovenregionaal vervoer aan de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER). Het initiatief van de vijf provincies komt voort uit de behoefte aan een uniforme presentatie van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dit vernieuwde concept zal geleidelijk de plaats van de Interliner of Q-liner in het Noorden overnemen. De provincies hopen dat de overige landsdelen het initiatief zullen opvolgen.

Tot voor enkele jaren bestonden de hoogwaardige snelbusdiensten onder één landelijke formule met de naam "Interliner". Tegenwoordig gaan deze lijnen, afhankelijk van de concessiehouder van het openbaar vervoer in een gebied, onder diverse- bedrijfsgebonden- namen door het leven, met verschillen in kaartsoorten en tarieven. De oorspronkelijke naam "Interliner" is eigendom geworden van vervoerder Connexxion, de naam Q-liner van vervoerder Arriva. Indien concessies na aanbesteding wisselen van exploitant, kan verwarring ontstaan over de formule van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), vooral bij lange provinciegrensoverschrijdende lijnen. De samenwerkende provincies vinden dit nadelig voor de reiziger. Die is volgens de provincies juist gebaat bij uniformiteit in verschijningsvorm, tarieven en kaartsoorten en daardoor een herkenbaar product.

Provincies zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van concessies aan vervoerders. Zij stellen Programma's van eisen op om het stads- en streekvervoer openbaar aan te besteden. Middels het Convenant Hoogwaardig Openbaar Vervoer hebben bovengenoemde provincies afgesproken aan welke eisen voortaan de regionale en bovenregionale busverbindingen in de provincies moeten voldoen. Door ondertekening van het convenant verplicht de provincie zich deze minimumeisen in zijn bestek op te nemen. Zo mogen reizigers niet langer dan 15 minuten staan, mogen bussen nooit te vroeg bij de halte vertrekken en niet meer dan 3 minuten vertraging oplopen. Als meer dan 10% van de bussen vertraagd is worden maatregelen genomen. Mochten door ongevallen e.d. ritten uitvallen dan moet voor vervangend vervoer worden gezorgd. De bussen mogen nooit ouder zijn dan 10 jaar.

De bussen moeten ook 100 km/uur kunnen rijden. De provincies dringen er bij de Minister van Verkeer en Waterstaat op aan om er met spoed voor te zorgen dat dit mogelijk wordt gemaakt, want dit vergroot de aantrekkelijkheid van het nieuwe hoogwaardig regionaal en bovenregionaal busvervoer ten opzichte van de auto. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de huidige Minister hierover een besluit neemt.

De vijf provincies hopen dat de overige concessieverleners in Nederland zich ook zullen aansluiten bij hun initiatief, omdat zij vinden dat alle reizigers in Nederland recht hebben op een duidelijk openbaar vervoersysteem met uniforme tarieven en kaartsoorten.

Voor informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van de provincie Fryslân, telefoon 058 - 2925 735. Dit persbericht is ook te vinden via internet, www.fryslan.nl.


---- --