De Unie
Laatste nieuws
"Niet te snel neerleggen bij sluiting Giessen"
De Unie: Partijen leggen zich te snel neer bij sluiting Scheepswerf
Van der Giessen-de Noord
Capelle a/d IJssel, 28 augustus 2003 Scheepswerf Van der Giessen-de
Noord verdient meer vertrouwen van moederbedrijf IHC Calland, het
ministerie van Economische Zaken moet het belang gaan inzien van de
Nederlandse Scheepsbouw, de vakbonden moeten zich niet bij voorbaat al
neerleggen bij het besluit en Van der Giessen-de Noord zelf moet leren
focussen. Het is volgens Uniebestuurder Gerard van der Lit allerminst
opportuun om te stellen dat Van der Giessen-de Noord met vereende
krachten een kans heeft om in afgeslankte vorm te overleven.
Van der Lit wil geen valse hoop geven aan de 400 medewerkers, maar
vindt wel dat alles uit de kast moet worden gehaald om hoogwaardige
scheepsbouw in Nederland te behouden. Natuurlijk is iedereen
lamgeslagen door het nieuws. Maar er wordt te snel gezegd dat dit
landje niet kan concurreren met de Koreaanse en Chinese werven. Dat
geldt misschien voor een hapsnap veerboot, maar niet voor een
hoogstaand technisch product als een sleephopperzuiger. Focus is het
toverwoord en verhogen van de arbeidsproductiviteit (de factor arbeid
op een eenheid product) is het medicijn. Deze scheepswerf heeft
potentie.
Volgens Van der Lit is de impact in de regio Rotterdam veel groter dan
alleen het verlies van de 400 arbeidsplaatsen. Het zijn niet alleen de
toeleveranciers die hier door worden geraakt, maar ook de bedrijven
die veel op het gebied van onderzoek en ontwikkeling doen. Nederland
BV wil zich steeds meer gaan ontwikkelen als kenniseconomie en zich
richten op het creëren van hoogwaardige arbeid. Van der Giessen-de
Noord is een van die bedrijven waar technologisch hoogstaand werk
verricht wordt. Er moet beter nagedacht worden over de
arbeidsmarktpositie van de scheepsbouw en de aan deze bedrijfstak
gelieerde sectoren en de rol van de overheid in deze.
Door de sluiting van dit bedrijf zal tevens de vraag naar innovatieve
technieken om in Nederland concurrerend te bouwen ook afnemen, zegt
Van der Lit. Een in Nederland met veel overheidsgeld hoogopgeleide
technicus is dan wel in staat om mooie innovatieve
arbeidsproductiviteitverhogende technieken te ontwikkelen, maar het is
maar zeer de vraag wie daar op zit te wachten en wie daar voor wil
investeren. In de lagelonenlanden is deze noodzaak niet aanwezig en in
Nederland zijn er geen productiebedrijven meer. Resultaat zal zijn dat
de werkgelegenheid ook in deze sector aanzienlijk zal afnemen met als
gevolg dat deze mensen in het buitenland aan het werk gaan. Dus
leidden we met duur belastinggeld mensen op die hun kennis en kunde
ter dienst stellen aan die landen waar wij de concurrentieslag op
productieniveau nu al mee verliezen."
Wat is de rol van de Nederlandse overheid?, vraag Van der Lit zich dan
ook af. Willen we nog wel het beste jongetje uit de klas zijn? In
andere Europese landen zien we dat de overheid hier wel creatief mee
om gaat. Waarom niet hier vraag ik mij af. Uiteraard zitten we nu in
een economisch slechte tijd. Maar ik heb geleerd van mijn
economieleraar dat je als overheid juist in deze tijd moet investeren.
Van der Lit heeft creatieve ideeën op dit gebied. De regering zou
kunnen besluiten om bijvoorbeeld een veerboot of sleephopperzuiger in
het kader van ontwikkelingshulp te laten bouwen. Met de 400 directe en
ongeveer 900 indirecte uitkeringsaanvragen zijn immers ook
aanzienlijke bedragen gemoeid. Van der Giessen-de Noord zou hier niet
mee gered zijn en het is onvoldoende om de hoogwaardige scheepsbouw in
de toekomst te garanderen. Maar het biedt wel een opening. De economie
trekt weer een keer aan, boten zullen vervangen moeten worden en er
ligt nog veel bagger op de bodem van wateren die daar weg moet. Van
der Giessen-de Noord heeft dan de middelen en kennis en kunde in huis
om dit op winstgevende wijze te realiseren.
Van der Lit realiseert zich dat er meerdere sectoren zijn waar het nu
slechter gaat en die wel wat verkapte overheidssteun kunnen gebruiken.
Maar voor de regio Rotterdam, welke al zoveel werk in de metaal heeft
zien verdwijnen, is het van het grootste belang dat er vooral in deze
sector op inventieve wijze door alle partijen, overheid,
werkgeversorganisaties, vakbonden, en andere belangenorganisaties wat
gedaan wordt. Binnen De Unie zullen we uiteraard binnen onze
mogelijkheden onze invloed aanwenden.
*