Syntens
Kennis belangrijkste factor ICT-investeringsbeslissing MKB
Het Noordelijk MKB investeert met name in ICT en e-commerce vanwege het versterken van de klantrelatie en de naamsbekendheid. Achteraf zijn ze overigens niet tevreden over de daarmee behaalde resultaten. Wel tevreden is men over de verbeterde overdracht van productinformatie en het verbeterde imago en de uitstraling van het bedrijf. De bereidheid om te investeren wordt bepaald door het voordeel dat de ondernemers ermee denken te behalen en de mate van zekerheid dat dat voordeel ook behaald wordt. Een gebrek aan kennis over kosten en organisatorische consequenties zijn belemmerende factoren bij het beslissingsproces.
Dat blijkt uit een deze zomer gehouden onderzoek van Syntens onder het Noordelijke MKB, dat gehouden werd om in kaart te brengen welke motieven het midden- en kleinbedrijf heeft om ICT toe te passen binnen hun bedrijfsvoering en welke factoren belemmerend werken. Deze kennis wordt gebruikt bij het opzetten en aanvullen van stimuleringsprogramma's voor het MKB als het gaat om innovatie met behulp van informatie- en communicatietechnologie.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat áls ondernemers investeren in ICT zij dit voornamelijk doen op het gebied van administratie en verkoop. Als ondernemers investeren in e-commerce, dan gaat het vooral om e-mail, internettoegang en websites. Wanneer er een splitsing gemaakt wordt naar branches dan blijkt er verschil in investeringsgedrag te zijn. De industrie kent een hoog percentage bedrijven die geïnvesteerd hebben op het terrein van productie en voorraadbeheer. De groothandel en handelsbemiddeling wordt relatief veel geïnvesteerd op het terrein van inkoop en verkoop, en de zakelijke dienstverlening investeert veel op het gebied van verkoop. Opvallend is dat de bouw nauwelijks investeert in ICT. De reden daarvoor valt buiten het kader van het onderzoek.
In hoeverre ICT en e-commerce binnen bedrijven toegepast wordt hangt nauw samen met de kennis van de ondernemer en de mate waarin hij zijn organisatie heeft aangepast aan het gebruik van e-commerce. Hoe meer kennis en hoe beter ingericht, hoe meer er optimaal gebruikt van gemaakt wordt
---