College Bescherming Persoonsgegevens
Persbericht
26 augustus 2003
KPN informeert abonnees met geheim nummer onvoldoende over direct
marketing
Sinds geruime tijd stelt KPN de adresgegevens van abonnees met een
geheim nummer aan derden ter beschikking voor direct marketing, zonder
de abonnee daarover expliciet te informeren. Deze handelwijze is,
onder de in het onderzoek geconstateerde omstandigheden, onrechtmatig.
Dat is de voornaamste conclusie uit het onderzoek van het College
bescherming persoonsgegevens (CBP) naar het beleid van KPN wat betreft
geheime nummers. Het CBP voerde dit onderzoek uit in samenwerking met
de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Het CBP
verzoekt KPN om binnen 4 weken te laten weten op welke wijze en binnen
welke termijn zij de geconstateerde onrechtmatigheid zal opheffen en
klanten actief gaat informeren over het beleid aangaande geheime
nummers.
Het CBP en de OPTA zijn van mening dat er een gerechtvaardigde,
grotendeels door KPN zelf opgeroepen verwachting leeft bij de abonnee
dat adresgegevens behorende bij geheime nummers niet aan derden worden
gegeven voor direct marketing. In 1993 nog liet PTT Telecom (nu KPN)
consumenten expliciet weten dit niet te zullen doen. Midden jaren '90
heeft KPN haar beleid veranderd zonder dat de abonnee met een geheim
nummer of consumenten hiervan voldoende op de hoogte werden gesteld.
Nog in haar nieuwsbrief van februari-maart 2002 legt KPN - op de
hoogte van de onduidelijkheid rond `geheime nummers' - de abonnees
niet uit dat hun adresgegevens voor direct marketing verkocht worden
en evenmin dat zij hiertegen bezwaar kunnen maken.
Het CBP en de OPTA, toezichthouder op de naleving van de
Telecommunicatiewet (Tw), zijn dit onderzoek in juli 2002 gestart naar
aanleiding van klachten en verzoeken om informatie.
Over het CBP
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) houdt - onder de Wet
bescherming persoonsgegevens (WBP) - toezicht op de naleving van
wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Bij het CBP moet
het gebruik van persoonsgegevens worden gemeld, tenzij hiervoor een
vrijstelling geldt.
Het CBP adviseert de regering en organisaties over de bescherming van
persoonsgegevens en onderwerpen die daarmee samenhangen. Het CBP
toetst gedragscodes en bemiddelt in geschillen tussen burgers en
gebruikers van persoonsgegevens. Op eigen initiatief of op verzoek van
een belanghebbende kan het CBP onderzoeken of de manier waarop
persoonsgegevens in een bepaalde situatie zijn gebruikt, in
overeenstemming is met de wet en daaraan zonodig gevolgen verbinden.
Voor in gebreke blijven bij de melding kan een boete worden opgelegd.
Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP
overgaan tot bestuursdwang of een dwangsom opleggen.
# # #