26-8-2003
Peugeot 307 WRC het nieuwe rallywapen met 300 pk
Op de komende Internationale Auto Ausstellung van Frankfurt zal een
derde belangrijk evenement uit de recente historie van Peugeot Sport
plaatsvinden.
Nadat in februari 1983 voorafgaand aan de introductie van de Peugeot
205 de succesvolle 205 Turbo 16 onthuld werd en in juni 1998 de
gelijktijdige presentatie van de 206 en de daarvan afgeleide 206 WRC
plaatsvond, is het nu de beurt aan de 307, waarvan het gamma wordt
uitgebreid met een Wereldkampioenschap Rally-versie: de 307 WRC.
De 307 WRC is afgeleid van de zwaarst gemotoriseerde 307 Coupé
Cabriolet met de 2.0 180 pk benzinemotor en wordt het nieuwe
rallywapen van Peugeot. De 307 WRC zal op het juiste moment drievoudig
wereldkampioen de 206 WRC vervangen in het Wereldkampioenschap rally.
De introductie van de Peugeot 307 in de rallysport heeft gewacht op de
komst van de Coupé Cabriolet. De wachttijd konden de technici uit
Vélizy gebruiken om met de 307 WRC een grote sprong voorwaarts in de
techniek te maken. Daar de 206 WRC ondertussen steeds weer opnieuw
formidabele prestaties levert, is er voldoende ruimte geweest om de
307 WRC verder te perfectioneren. Op kerstavond 2002 reed de 307 WRC
zijn eerste testrit, daarna zijn er diverse proeven op zowel onverhard
terrein als op asfalt gedaan.
15 maanden geleden zijn de eerste onderzoeken in het voortraject van
het 307 WRC-project begonnen. Hoewel de 307 CC een stuk zwaarder is
dan een gewone 307 en een Coupé Cabriolet extra versterkingen nodig
heeft om goed in de rallysport te kunnen meekomen, is de keuze op de
CC-versie van de 307 gevallen. De 307 WRC profiteert van het zwaardere
gewicht van de Coupé Cabriolet omdat de nieuwe regelgeving het
minimale gewicht van de body heeft verhoogt tot 320 kilogram. De
beweegbare delen van het dak van de Coupé Cabriolet zijn bij de 307
WRC vastgezet.
De versnellingsbak van de 307 WRC, een Hewland 5-bak, is aan het
uiteinde van de dwarsgeplaatste motor gemonteerd. Dit in tegenstelling
tot de 206 WRC die een in de lengte geplaatste motor heeft. Een
kegelvormige overbrenging die achter het centrale differentieel
geplaatst is, zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. De drie
differentieels, voor, centraal en achter, zijn elektronisch op elkaar
afgestemd. Ook nieuw is de motor. De motor van de 307 WRC is niet
langer de XU9J4 maar de modernere XU7JP4, die eveneens uit aluminium
is opgetrokken. Deze motor ligt onder andere in de 406 1.8, maar is
vergroot tot 2.0 liter en levert circa 300 pk bij 5200 t.p.m. met een
koppel van 580 Nm bij 3500 t.p.m.
De homologatie van de rallyauto zal in januari 2004 worden
aangevraagd. Om de auto gehomologeerd te krijgen zullen 2500
exemplaren van specifiek de 307 CC 180 pk en 25.000 exemplaren van het
hele 307 CC-gamma in 12 opeenvolgende maanden gebouwd moeten worden
AutoRai