AutoRai

26-8-2003

Peugeot 307 WRC het nieuwe rallywapen met 300 pk

Op de komende Internationale Auto Ausstellung van Frankfurt zal een derde belangrijk evenement uit de recente historie van Peugeot Sport plaatsvinden.

Nadat in februari 1983 voorafgaand aan de introductie van de Peugeot 205 de succesvolle 205 Turbo 16 onthuld werd en in juni 1998 de gelijktijdige presentatie van de 206 en de daarvan afgeleide 206 WRC plaatsvond, is het nu de beurt aan de 307, waarvan het gamma wordt uitgebreid met een Wereldkampioenschap Rally-versie: de 307 WRC.

De 307 WRC is afgeleid van de zwaarst gemotoriseerde 307 Coupé Cabriolet met de 2.0 180 pk benzinemotor en wordt het nieuwe rallywapen van Peugeot. De 307 WRC zal op het juiste moment drievoudig wereldkampioen de 206 WRC vervangen in het Wereldkampioenschap rally. De introductie van de Peugeot 307 in de rallysport heeft gewacht op de komst van de Coupé Cabriolet. De wachttijd konden de technici uit Vélizy gebruiken om met de 307 WRC een grote sprong voorwaarts in de techniek te maken. Daar de 206 WRC ondertussen steeds weer opnieuw formidabele prestaties levert, is er voldoende ruimte geweest om de 307 WRC verder te perfectioneren. Op kerstavond 2002 reed de 307 WRC zijn eerste testrit, daarna zijn er diverse proeven op zowel onverhard terrein als op asfalt gedaan.

15 maanden geleden zijn de eerste onderzoeken in het voortraject van het 307 WRC-project begonnen. Hoewel de 307 CC een stuk zwaarder is dan een gewone 307 en een Coupé Cabriolet extra versterkingen nodig heeft om goed in de rallysport te kunnen meekomen, is de keuze op de CC-versie van de 307 gevallen. De 307 WRC profiteert van het zwaardere gewicht van de Coupé Cabriolet omdat de nieuwe regelgeving het minimale gewicht van de body heeft verhoogt tot 320 kilogram. De beweegbare delen van het dak van de Coupé Cabriolet zijn bij de 307 WRC vastgezet.

De versnellingsbak van de 307 WRC, een Hewland 5-bak, is aan het uiteinde van de dwarsgeplaatste motor gemonteerd. Dit in tegenstelling tot de 206 WRC die een in de lengte geplaatste motor heeft. Een kegelvormige overbrenging die achter het centrale differentieel geplaatst is, zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. De drie differentieels, voor, centraal en achter, zijn elektronisch op elkaar afgestemd. Ook nieuw is de motor. De motor van de 307 WRC is niet langer de XU9J4 maar de modernere XU7JP4, die eveneens uit aluminium is opgetrokken. Deze motor ligt onder andere in de 406 1.8, maar is vergroot tot 2.0 liter en levert circa 300 pk bij 5200 t.p.m. met een koppel van 580 Nm bij 3500 t.p.m.

De homologatie van de rallyauto zal in januari 2004 worden aangevraagd. Om de auto gehomologeerd te krijgen zullen 2500 exemplaren van specifiek de 307 CC 180 pk en 25.000 exemplaren van het hele 307 CC-gamma in 12 opeenvolgende maanden gebouwd moeten worden