Consumentenbond start actie: heldere blik op prijs
26 augustus 2003
De Consumentenbond start dinsdag 26 augustus in Den Haag en Rotterdam
een actie voor meer helderheid over aanbiedingen en prijzen. Met deze
actie wil de bond prijsmisleiding door ondernemers bestrijden en
consumenten bewust maken wat wel en niet mag bij prijsaanduidingen.
Iedereen kent de aansprekende voorbeelden van aanbiedingen waarmee
consumenten worden gelokt om tot bepaalde aankopen over te gaan.
Kreten zoals: "totale uitverkoop", of "nu voor de helft van de helft".
Maar vaak zijn al die mooie aanbiedingen al uitverkocht als de winkel
haar deuren opent of zijn producten toch niet voor die lage prijs
verkrijgbaar.
De Consumentenbond ontvangt regelmatig klachten van consumenten die
zich misleid voelen door loze reclamekreten. Reclame mag volgens de
wet niet misleiden, vooral niet als het om de prijs gaat. Deze actie
moet dan ook leiden tot eerlijke informatie van ondernemers. De
Consumentenbond start aanstaande dinsdag de actie voor heldere
prijsinformatie, en wil daarmee voorkomen dat consumenten op het
verkeerde been worden gezet.
Het actieteam deelt 's ochtends van 10.30 uur tot 12.00 uur in de
Grote Marktstraat van Den Haag en 's middags van 13.30 uur tot 14.30
uur in de koopgoot en 15.00 uur tot 16.00 uur in winkelcentrum
Alexandrium in Rotterdam zonnebrillen uit aan het winkelende publiek
met de tekst: "laat je niet verblinden".
In het kader van de campagne Van recht hebben naar recht krijgen wil
de bond ook zoveel mogelijk voorbeelden van misleidende aanbiedingen
verzamelen om bijvoorbeeld hiermee actie richting het Ministerie van
Economische Zaken en het MKB te ondernemen. Via de site van de
Consumentenbond kunnen deze voorbeelden worden gemeld.
Consumentenbond