26-8-2003
Twee Hyundai wereldprimeurs op IAA in Frankfurt
Hyundai pakt uit op de autoshow in Frankfurt dit jaar. Tijdens de IAA
toont het merk de wereld maar liefst twee primeurs!
De eerste primeur is de compleet nieuwe Atos, die kort daarna zelfs al
bij de Nederlandse dealers te bewonderen zal zijn. De CCS is de tweede
primeur, een concept car die duidelijk maakt hoe Hyundai de toekomst
van de cabriolet ziet.
Groter, completer en mooier. De nieuwe Atos heeft werkelijk alle
ingrediënten in zich om zijn bijzonder succesvolle voorganger in
verkoopaantallen te overtreffen. In de lengte groeide het model maar
liefst 70 millimeter, de breedte nam met 30 millimeter toe. De
interieurruimte van het model is hierdoor merkbaar groter, zowel voor-
als achterin. Het uiterlijk van de nieuwe Atos is helemaal van deze
tijd. De neus heeft grote heldere koplampen gekregen en past daarmee
keurig in de lijn van de Getz en Accent. Het model heeft ten opzichte
van zijn voorganger een robuuste, meer volwassen uitstraling gekregen.
Onder de motorkap van Hyundais nieuwste aanwinst ligt een
1,1-litermotor. Uiteraard voldoet deze aan de Euro IV-emissienorm. De
krachtbron levert een vermogen van 63 pk (47 kW) en een koppel van 91
Nm.
De nieuwe Atos is leverbaar vanaf 8.795 euro. Het instapmodel
ActiveVersion overtreft qua uitrusting direct al de meer luxe
uitvoeringen van het vorige model Atos. Zo beschikt de Atos
ActiveVersion onder meer over centrale portiervergrendeling, een
bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, gordelspanners, elektrisch
bedienbare ramen voor, hoofdsteunen voor en achter en getint glas. De
iets duurdere Atos DynamicVersion (9.495 euro) heeft daarnaast ook nog
een passagiersairbag, een dakspoiler, bredere banden en mistlampen
voor. Bovendien zijn bij deze uitvoering de buitenspiegels en de
deurgrepen in de carrosseriekleur gespoten. De Atos DynamicVersion is
eveneens verkrijgbaar met een automatische transmissie. De meerprijs
hiervoor is 1.100 euro.
Begeerte, dat is wat de concept car CCS bij iedere bezoeker van de IAA
zal opwekken. Deze Hyundai is een coupé en cabriolet in één. Dankzij
een vernuftige dakconstructie kan de bestuurder binnen enkele seconden
de kap openen en sluiten. Ook met gesloten dak blijft het in de auto
prettig licht, doordat het dak voor een groot deel uit glas is
vervaardigd. De vermaarde carrosseriebouwer Karmann heeft deze
inventieve dakconstructie ontworpen. Als basis voor de CCS diende de
zeer populaire Hyundai Coupe 2.7 V6.
AutoRai