Waterkerende schuif naar Sophiaspoortunnel
De eerste waterkerende schuif voor de Sophiaspoortunnel wordt dinsdag
26 augustus rond 22.00 uur over de weg vanuit Krimpen aan den IJssel
naar de bouwplaats in Hendrik-Ido-Ambacht vervoerd. De stalen schuif
is 7.60 meter hoog en 6.80 meter breed en weegt dertig ton. In de loop
van woensdag wordt hij op zn plek in het tunnelgebouw gezet.
De geboorde Sophiaspoortunnel, onderdeel van de Betuweroute, kruist op
een diepte van circa twintig meter twee belangrijke dijken aan
weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord. Mocht er ooit
rivierwater in de spoortunnel terechtkomen, dan sluiten de in totaal
vier schuiven de beide tunnelbuizen aan weerszijden hermetisch af. En
mocht één van de polders onverhoopt onder water komen te staan, dan
voorkomen de schuiven dat het water via de tunnel in de achterliggende
polders terechtkomt.
De Sophiaspoortunnel is de langste tunnel van de Betuweroute en is net
als de rest van de goederenspoorlijn eind 2006 klaar. Als de tunnel in
gebruik is genomen, nemen de betrokken waterschappen het beheer en de
bediening van de waterkerende schuiven op zich nemen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat