ProRail
Persbericht
21-8-2003
Omvangrijke spoorvernieuwing op Moerdijkbrug loopt uit
De Moerdijkbrug, de langste spoorbrug van Nederland,
wordt momenteel ingrijpend vernieuwd. Tijdens deze
grootschalige renovatie blijkt dat de werkzaamheden
meer tijd in beslag nemen dan gepland. Het spoor waar
nu aan gewerkt wordt, Lage Zwaluwe-Dordrecht, wordt
daarom niet maandag 25 augustus maar dinsdag 26
augustus a.s. in gebruik genomen.
Bij de uitvoering van het werk op de brug over het
Hollandsch Diep blijkt dat het verwijderen van de oude
constructie fors meer tijd in beslag neemt. Als gevolg van
de hoge leeftijd van de constructie (bouwjaar 1955) zitten
metalen onderdelen veel vaster dan gebruikelijk. Om deze
uitloop op te vangen zijn door de aannemer direct extra
ploegen ingezet. Ondanks deze inzet en alle vooraf
uitgevoerde werkzaamheden blijkt nu dat de ingeplande 216
uur niet toereikend zijn om de renovatie goed af te ronden
en veilig treinverkeer weer mogelijk te maken.
Reeds in dit stadium van het project heeft ProRail in nauw
overleg met de vervoerders (NS, NS Internationaal en
Railion) besloten om de zogenaamde treinvrije periode met
24 uur te verlengen. Dit om NS in de gelegenheid te stellen
om haar reizigers vroegtijdig te informeren. In de nacht
van maandag op dinsdag worden de werkzaamheden afgerond
zodat treinen vanaf dinsdagmorgen weer volgens het
Spoorboekje kunnen rijden.
Reizigers dienen maandag 25 augustus a.s. rekening te
houden met een aangepaste dienstregeling op het traject
Lage Zwaluwe-Dordrecht. Voor meer informatie kunnen
reizigers terecht bij het NS-loket, www.ns.nl,
Teletekstpagina 751/752/754 en OV-Reisinformatie
telefoonnummer 0900-1475 (â'¬ 0,35 p.m.).
Op dit moment is een van de twee sporen van de Moerdijkbrug
buiten dienst voor de eerste fase van de grootschalige
renovatie van de Moerdijkbrug. De bestaande
spoorstaafbevestiging van de Moerdijkbrug, houten
dwarsliggers met daarop de spoorstaaf gemonteerd, wordt
vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven.
Na een grondige voorbereiding is in april van dit jaar
gestart met de werkzaamheden ten behoeve van de renovatie.
Zo zijn kabeltracés omgelegd, nieuwe kabelkokers,
bordessen, leuningen en trappen geplaatst en is de
beveiliging aangepast.
---
Copyright © 2003 ProRail