Endemol Entertainment
persbericht
Hilversum, 26 augustus 2003
ENDEMOL MOSCOW: JONGSTE PRODUCENT OP
RUSSISCHE MARKT VOOR TELEVISIE EN INTERACTIEVE MEDIA
Eerder deze zomer opende Endemol Moscow de deuren van haar kantoor in de
Russische hoofdstad. Het bedrijf, dat zich richt op de exploitatie van
Endemol's format-catalogus, is voor 80% in handen van Endemol. De overige
20% van de aandelen behoren toe aan Independent Media, de uitgeverij onder
leiding van de Nederlandse ondernemer en journalist Derk Sauer. De
overeenkomst daartoe werd gisteren gesloten.
De eerste televisieprogramma's die geproduceerd worden door Endemol Moscow
zijn Russische versies van de beroemde Endemol formats 'Big Brother' en
'Fear Factor'. Deze worden later dit jaar uitgezonden op Kanaal 1, de
grootste zender van het land.
Managing Director van Endemol Moscow is Leonid Zagalsky.
---
Rusland is het 22ste land waar Endemol zelfstandig productieactiviteiten
onderneemt. De Endemol catalogus, bestaande uit ongeveer 500 formats, zal
er in zijn geheel worden geëxploiteerd. Bovendien gaat Endemol Moscow zich
bezig houden met het ontwikkelen van interactieve content en
gesponsorderde TV-programma's. Daarnaast vormt de distributie van
readymade product binnen de enorme Russische televisiemarkt een onderdeel
van de activiteiten.
---
Leonid M. Zagalsky (47), opgeleid aan de Moscow State University en aan
Stanford University in California, is een bekende Russische TV- en
filmproducent, journalist en scenarioschrijver. Over zijn nieuwe functie
zegt hij: " Ik vind het geweldig en een grote eer om samen met de
voornaamste Russische TV-zenders het kijkerspubliek in mijn land te
voorzien van formats die wereldwijd met veel succes worden uitgezonden."
---
Hubert Deitmers, lid van de Raad van Bestuur van Endemol en tevens
verantwoordelijk voor corporate development, voegt daaraan toe: "Wij
vinden dit het juiste moment om de snel groeiende Russische mediamarkt in
te gaan en wij achten een lokaal opererend bedrijf essentieel om de
exploitatiekansen van onze format-catalogus optimaal te benutten.
Bovendien zal Endemol Moscow een belangrijke aanvulling vormen op de
Russische media-industrie, dankzij de combinatie van Endemol's
format-catalogus en productieknowhow met de ervaring en het netwerk van
Independent Media."
---
"Samenwerking met Endemol is belangrijk voor ons", zegt Derk Sauer, CEO
van Independent Media, "we hebben tien jaar ervaring op de Russische markt
en kennen de media-industrie goed. Er zijn bovendien vele mogelijkheden
voor combinaties van gedrukte media met TV formats."
---
Endemol begaf zich in 2001 voor het eerst op de Russische markt met het
licenseren van formats aan TV-zenders. De productie was daarbij in handen
van Russische line producers. Twee series van het Spaanse Endemol-format
'Operación Triunfo' en de Amerikaanse editie van 'Fear Factor' stonden al
in de Top 10 van best bekeken programma's op de Russische televisie.
---
Televisiereclame is één van de snelst groeiende sectoren binnen de
Russische reclame-industrie. Algemeen wordt verwacht dat deze tak in 2003
een omzet behaalt van ongeveer US $ 880 miljoen, een stijging van meer dan
80% ten opzichte van vorig jaar.
_________________