Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 22 augustus 2003

Ook volgende week nog aangepaste dienstregeling door uitlopende werkzaamheden Moerdijkbrug

Omdat de werkzaamheden die door ProRail worden uitgevoerd aan de Moerdijkbrug nog langer gaan duren, zal de aangepaste dienstregeling van de afgelopen week voor binnenlandse treinen ook nog van kracht zijn van maandag 25 t/m vrijdag 29 augustus. Voor Internationale treinen gelden enige (positieve) veranderingen.
De werkzaamheden aan de spoorbrug worden uitgevoerd door ProRail in opdracht van de Rijksoverheid. Gisteren werd aangekondigd dat de treinen vanaf dinsdag weer zonder beperkingen over de brug zouden kunnen rijden. Inmiddels is er onvoldoende zekerheid over het moment waarop de brug weer volledig beschikbaar komt. Daarom blijft de aangepaste dienstregeling geldig tot en met vrijdag. Zoals gisteren al bekend gemaakt zal NS bij ProRail een schadeclaim indienen.

Aanpassingen van maandag 25 t/m vrijdag 29 augustus

De Intercity's Den Haag - Eindhoven - Venlo/Heerlen v.v. rijden niet tussen Den Haag en Tilburg.

De intercity's van Tilburg naar Venlo stoppen op alle onderwegstations.

De stoptreinen Tilburg West - Deurne v.v. rijden extra tussen Breda en Tilburg West.

De sneltreinen Amsterdam Centraal - Breda (via Haarlem) rijden 2x per uur tussen Amsterdam Centraal en Breda v.v. en stoppen niet in Dordrecht Zuid.

De intercity's Amsterdam Centraal - Dordrecht v.v. rijden als extra stoptrein door van Dordrecht naar Roosendaal v.v.

De intercity's Amsterdam Centraal - Roosendaal - Vlissingen v.v. rijden tussen Dordrecht en Roosendaal als stoptrein. Hierdoor arriveren deze intercity's in Vlissingen en in Amsterdam ongeveer een half uur later.

De stoptreinen Den Haag Centraal - Roosendaal v.v. rijden niet tussen Dordrecht en Roosendaal.

De intercity's Utrecht Centraal - Eindhoven v.v. rijden niet. De intercity's tussen Haarlem/Amsterdam en Eindhoven/Maastricht rijden wel.

Internationaal
De internationale treinen Amsterdam Centraal - Antwerpen - Brussel v.v. rijden via een andere route en stoppen niet in Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal en Dordrecht. In plaats daarvan rijden deze treinen via Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch.
Thalys VAN Parijs - Brussel NAAR Amsterdam rijdt via een andere route en stopt niet in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam Centraal. In plaats daarvan stopt Thalys in Utrecht Centraal.
Thalys VAN Amsterdam NAAR Brussel - Parijs rijdt wel volgens de normale route, dus via Rotterdam Centraal, Den Haag HS en Schiphol. (Dit is een verandering ten opzichte van de periode t/m zondag 24 augustus.)
De nachttrein van Amsterdam Centraal naar Parijs v.v. rijdt via de normale route. (ook dit is anders dan t/m 24 augustus)

Informatie voor treinreizigers:
Voor een persoonlijk reisadvies kunnen reizigers bellen met Openbaar Vervoer Reisinformatie 0900-9292 ( E 0,50 p/mn), voor internationale reizen met 0900-9296 (E 0,35 p/mn) of voor een elektronisch reisadvies 0900-1475 (E 0,35 p/mn). De informatie is eveneens beschikbaar via Teletekstpagina 751/752/754 en via de NS Internetsite (www.ns.nl)
|Noot aan| |Voor meer informatie over de gevolgen voor treinreizigers:|
|de      | |NS persvoorlichting, telefoon 030 - 2357070.              |
|redactie| |In het weekeinde kunt u bellen met ProRail                |
|        | |Railverkeersleiding 030-2354555.                          |
|        | |Voor meer informatie over de technische aard van de       |
|        | |werkzaamheden: ProRail, Janneke Boutkam, telefoon 010 -   |
|        | |2824810.                                                  |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --