Anti Racisme Informatie Centrum

Nieuws
email

"In Voorstad werken we samen, wij en die Turken" Enorme Turkse Moskee domineert arbeiderswijk in Deventer

De moskeeën, die in tal van plaatsen als paddestoelen uit de grond schieten, zijn het meest zichtbare bewijs van de islam als een religie in opkomst. In Deventer leidde de plannen voor een moskee in de volkswijk, Voorstad, twee jaar geleden tot hevige conflicten tussen gemeente, buurtbewoners en het moskeebestuur. Nu de moskee klaar is vinden Turken en Nederlanders elkaar weer, in hun kritiek op de gemeente.

Door Sandrino Smeets

DEVENTER- Al is hij met zijn dertig meter nog maar half zo hoog als de Deventer Toren, toch is hij zeker net zon grote blikvanger. De minaret van de nieuwe Turkse El Aksa moskee in Deventer torent als een eenzame piek uit boven de rode daken van de oer-Hollandse arbeiderswoningen. Hier, in de kleine maar stampvolle volkswijk Voorstad, is de gemeente erin geslaagd om bijna vijfduizend vierkante meter grond vrij te maken voor het grootste islamitische religieuze centrum buiten de randstad. De moskee zelf heeft een grond-oppervlakte van meer dan duizend vierkante meter. Hij is gebouwd in Ottomaanse stijl, opgetrokken in geel en bruin met kale boogramen. Aan drie kanten wordt hij ingeklemd door kleine roodbruine bakstenen rijtjeshuizen. Smalle klinkerweggetjes brengen de bezoeker naar de achterkant. Daar is een stuk grond vrijgemaakt als parkeerruimte voor ongeveer vijftig autos. Dit is zeker geen overbodige luxe, want de gebedsruimte is groot genoeg voor duizend gelovigen. Bovendien komen er in het complex ook nog een bibliotheek, een conferentiezaal, verschillende ontmoetingsruimten voor vrouwen en jongeren, een winkel, een restaurant, klaslokalen voor koranlessen, wasruimten en een woning voor de imam. Het geheel is zo goed als klaar. De officiële opening is weliswaar pas in oktober, omdat de decoratieschilderingen nog niet af zijn, maar de moskee is wel deze maand in gebruik genomen. Buurtbewoners, gemeente en moskeebestuur zijn het over één ding eens: De impact is enorm.

Meer dan veertien maanden geleden werd, na twaalf jaar zoeken naar een geschikte locatie, de eerste paal in de grond geslagen van de nieuwe El Aksa moskee. Nog geen twee dagen daarvoor waren de buurtbewoners bij de bestuursrechter in Zwolle in het ongelijk gesteld. Honderden bezwaarschriften had de gemeente ongegrond moeten verklaren, voordat met de bouw begonnen kon worden. Het gemeentehuis werd belegerd en een wethouder verbaal belaagd. Het was vooral de locatie van de moskee waartegen de burgers zich bleven verzetten. Niet alleen omdat in het wijkontwikkelingsplan was vastgesteld dat hier de nieuwe speeltuin zou komen, maar ook omdat men verwachtte dat de komst van een gigantische moskee in een kleinschalige arbeiderswijk zou leiden tot allerlei vormen van overlast en zelfs gettovorming. De Gedeputeerde Staten van Overijssel hadden daarentegen geconcludeerd dat deze locatie bij uitstek geschikt was voor een dergelijke grootschalige voorziening, ook al zou de moskee bijna twee maal zo groot worden al het voormalige zwembad. De kleine volkswijk, Voorstad, moest zich gaan opmaken voor de komst van de grootste moskee van Oost Nederland. Na de beslissing van de rechter ebde het officiële verzet grotendeels weg. Wat bleef was de angst dat het karakter van De Oude Schil met de komst van de moskee blijvend zou worden aangetast. Bewoners spraken over verhuizen naar de nieuwe Vinexlocatie, de Vijfhoek. Velen vreesden dat de wijk eenzelfde ontwikkeling zou doormaken als de beruchte Rivierenwijk, een stadsdeel dat in de volksmond Klein Istanbul wordt genoemd.

"De gemeente heeft al haar bestuurlijke mogelijkheden moeten aanspreken om de komst van de moskee mogelijk te maken." Wijkambtenaar Will Bouwman kan niet ontkennen dat de komst van de moskee hoofdzakelijk een politiek besluit is geweest. "Echt veel inspraak-mogelijkheden voor de burgers waren er niet. De moskee is er op deze locatie gekomen, omdat daar met het verdwijnen van het oude zwembad een plek vrij kwam. Hij is er echt tussen gepropt." De gemeente heeft hals over kop het bestemmingsplan gewijzigd waarin stond dat de plek was gereserveerd voor de nieuwe wijkspeeltuin. Bouwman: "Volgens de gemeente had een stedelijke voorziening voorrang op een wijkvoorziening." Geconfronteerd met de felle protesten uit de wijk, nam hun bereidheid om de bewoners te blijven informeren steeds verder af. Bovendien is het een ongeschreven politieke wet dat teveel communicatie altijd leidt tot vertraging. En dus stapten de buurtbewoners naar de rechter, terwijl de gemeente doorging met het voorbereiden van de bouw. De gemeente beschuldigde de bewoners van racisme en discriminatie, de buurt hekelde de bevoorrechte positie van de allochtone gemeenschappen in Deventer. Knuffelturken werden ze genoemd. De verhoudingen in de wijk kwamen op scherp te staan. Terwijl het bezwaarschriften bleef regenen, werden de plannen voor de bouw door de gemeenteraad geloodst. Bouwman begrijpt de handelingsmethode van de gemeente wel: "Er is natuurlijk wel een behoorlijke hoeveelheid lef voor nodig om als ambtenaar op een voorlichtingsavond de plannen uit te doeken te komen doen. De mensen in deze wijk hebben een andere manier van communiceren. Je krijgt alles keihard in je gezicht terug. Dan is het voor een bestuurder natuurlijk makkelijker om aan zijn bureau bezwaarschriften af te handelen en een huis aan huis blaadje te laten drukken."

In de wijk leeft bijna twee jaar later nog steeds het gevoel dat de moskee hen door de strot is geduwd. Jan Eikelenberg, coördinator van het buurtcomité tegen de komst van de moskee, is achteraf nog het meest verbolgen over de verklaring van de Gedeputeerde Staten over de geschiktheid van de locatie. "Ze zijn niet eens komen kijken, maar hebben gewoon blindelings de gemeente nagepraat." De handelingswijze van gemeente en provincie heeft veel kwaad bloed gezet. De buurt had de moskee liever vierhonderd meter verderop gezien, aan de rand van de wijk langs de hoofdweg. De gemeente heeft dit verzoek niet in behandeling genomen, omdat daar de gastanks van het nabijgelegen tankstation in de grond liggen en de grond daardoor vervuild was. Eikelenberg: "Alle bezwaren van de buurt werden aan de kant geschoven." De gemeente heeft volgens hem zelfs getreuzeld met het publiceren van de bouwvergunning. Het gevolg was dat de die pas werd gepubliceerd toen de termijn om protest aan te tekenen al voorbij was. "Zo krijg je de buurt natuurlijk tegen. En dan moet de gemeente zich ook niet gaan verbazen dat er harde woorden gaan vallen." Maar van racisme was volgens hem geen sprake. "Dat was een zwaktebod van de gemeente. De moskee is nu terecht gekomen in een wijk waar al zoveel problemen van deze tijd bij elkaar worden gestopt. Maar ons protest was tegen de gemeente gericht en niet tegen de moslims. Ook zij zijn heel lang aan het lijntje gehouden." De buurt heeft zich een sportieve verliezer getoond en het moskeebestuur gefeliciteerd met de overwinning. Nu overheerst er een gevoel van gelatenheid en er wordt nagedacht over meer praktische problemen als de parkeeroverlast op vrijdag.

Bij het moskeebestuur overheerst opluchting. Eindelijk is er een moskee die groot genoeg is om te kunnen voorzien in de behoefte van de grote groep Turkse bewoners die al vanaf de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw in Deventer woont. Orhan Arslan, bestuurslid van de nieuwe moskee en gemeenteraadslid voor GroenLinks: "Het maakte ons na twaalf jaar wachten niet meer zoveel uit waar de moskee zou komen. We waren vooral blij dat we iets hadden. Natuurlijk is deze locatie niet ideaal, maar de moskee is in ieder geval niet weggeduwd op een of ander industrieterrein." Het moskeebestuur heeft zich bewust op de achtergrond gehouden toen de storm van protest uit de buurt opstak. Ook zij wisten dat er op die locatie eigenlijk een speeltuin zou komen. Het moskeebestuur realiseerde zich dat de komst van een moskee daardoor extra precair was. Maar daarnaast overheerste volgens Arslan bij de omwonenden vooral de angst, dat er met de komst van een moskee veel zou veranderen in de buurt. "Mensen zijn altijd bang voor veranderingen. Het is een angst die voortkomt uit onwetendheid. Toen zeker was dat de moskee er zou komen, zijn wij als moskeebestuur gaan proberen om de buurt zoveel mogelijk op de hoogte te houden." Opmerkelijk was echter dat vanaf dat moment het verzet eigenlijk opdroogde. Veel van het verzet had volgens hem berust op allerlei valse vooronderstellingen. "Mensen vreesden dat wij vijf keer per dag gingen oproepen tot een gebed. Ze dachten dat alle Turken van Deventer nu naar deze wijk zouden trekken, alsof Nederlanders de behoefte hebben om met zijn allen bij de kerk te gaan wonen." En toch heeft het moskeebestuur nooit echt het gevoel gehad dat er sprake was van racisme of discriminatie, ook al vermoedde de gemeente dat wel. "Je hebt het dan over een hele kleine groep, die gewoon tegen Turken zijn. Wij hebben steeds geprobeerd om die paar extremisten te isoleren en de grote groep achter ons te krijgen. We zijn blijven communiceren, ook al was dat soms moeilijk vooral vanwege het taalprobleem."

Het conflict in Deventer staat zeker niet op zichzelf. Gé Grubben van het Landelijk bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) constateert in zijn publicatie, Maar niet in mijn Achtertuin, dat de vestiging van omstreden voorzieningen als moskeeën of azcs steevast leidt tot protesten uit de buurt. "Dat is een algemeen sociologisch verschijnsel. Mensen zoeken weer meer naar homogeniteit in hun leefomgeving. Het nieuwste bewijs daarvoor zijn de grote gamma-gettos, de nieuwe monoculturele vinexlocaties in Nederland. Mensen protesteren daar zelfs tegen de komst van een plantsoen of een vijver." Met de komst van een moskee krijgt het verzet ook een culturele dimensie. Mensen zijn langzamerhand gewend aan het idee, dat er in Nederland andere culturen wonen, maar door een moskee komt zon cultuur opeens wel heel erg dichtbij. "De laatste jaren worden allochtone bevolkingsgroepen steeds duidelijker zichtbaar in onze samenleving. De Nederlandse buurtwinkel verdwijnt en er komt een Turkse bakker voor in de plaats. Mensen vrezen dat het eigen karakter van hun wijk ten onder zal gaan aan de grote toestroom van allochtonen." Grubben concludeert, dat aan de bezwaren over parkeer- en geluidsoverlast, dieperliggende sociale overwegingen ten grondslag liggen, al is er zeker niet altijd sprake van racisme. "Mensen zijn bang, dat hun wijk overgenomen zal worden." Vooral de Turkse allochtone gemeenschappen zijn vaak veel hechter en beter georganiseerd. Zij vormen meer een eenheid, zodanig zelfs dat er in politieke kringen al wordt gesproken over de islamitische verzuiling. "Duidelijk is dat mensen vrezen dat de moslimgemeenschap met de komst van een moskee een steeds meer op zichzelf gerichte sociale groep zal worden. En vanuit dat oogpunt is het natuurlijk niet handig om moskeeën in de wijken te bouwen waar toch al hoofdzakelijk allochtonen wonen." Toch is Grubben van mening dat je als moskee "bij je klanten moet gaan zitten". Alleen moet er door gemeente en moskeebestuur eerst voldoende draagvlak gecreëerd worden. En dat kan alleen door met de boze buurtbewoners te blijven praten.

Bij de gemeente zelf was men toch wel geschrokken van de felheid van het protest. Duidelijk werd dat het geen storm was die snel zou gaan liggen. De in het kader van de bestuurlijke vernieuwing speciaal aangestelde wijkambtenaar, Will Bouwman, maakt nog steeds overuren. Haar belangrijkste taakstelling is om de communicatie met de burgers van wijk 2 (Voorstad) op gang te houden. "Het besef is langzamerhand gegroeid dat je niet meer kunt doen alsof het hier om een kleine verandering in het bestemmingsplan gaat. De impact van de moskee op de wijk zal zeker groot zijn, vooral ook omdat het veel meer is dan alleen een gebedshuis." Toch is het volgens de gemeente niet waarschijnlijk dat er een daadwerkelijke verandering in de samenstelling van de wijk zal plaatshebben, vooral ook omdat de meeste mensen gewoon niet weg kunnen al zouden ze het willen. En dus probeert De Wijkaanpak om de bevolkings-groepen dichter bij elkaar te brengen. Bouwman: "We proberen de buurtbewoners de moskee in te lokken, om ze er op die manier van te overtuigen dat er niets engs aan is." Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor het moskeebestuur. Zij moeten bijdragen aan het creëren van openheid. Hierin heeft de Turkse gemeenschap volgens Bouwman in eerste instantie gefaald. "De intentie was goed maar ze hebben er eigenlijk geen moer aan gedaan." De Turkse gemeenschap is van oudsher erg naar binnen gekeerd en ze zagen de noodzaak van communiceren met de buurt niet in. Zij waren vooral gericht op de autoriteiten en gingen er van uit dat de gemeente er maar voor moest zorgen dat het protest werd weggenomen. Naast onwil was er sprake van onmacht. In het moskeebestuur zitten nu nog hoofdzakelijk eerste generatie gastarbeiders, die de Nederlandse taal niet machtig zijn. De communicatie verliep zeer moeizaam. Bouwman: "Je loopt dan het gevaar dat zon moskee een onbekend eilandje wordt in zon wijk. Maar het gaat beter, vooral ook omdat de jongere generatie Turken zich ermee is gaan bemoeien. Zij staan vaak veel meer midden in de maatschappij. Zij kunnen de brug slaan tussen de moskee en de wijk."

Orhan Arslan kan niet ontkennen dat de moskee in Deventer nog hoofdzakelijk een project is van én voor de eerste generatie van gastarbeiders. Bovendien is hij zich ervan bewust dat er nog steeds sprake is van een taalprobleem. "Zelfs de imam spreekt nauwelijks een woord Nederlands." Maar hij heeft goede hoop dat ze erin zullen slagen om de jongere generatie erbij te betrekken. Dat gebeurt nu al door middel van het organiseren van voetbaltoernooien en feestavonden. "Deze moskee is veel meer dan alleen een gebedshuis. Hij zal een centrale rol gaan spelen in het sociale leven van de wijk Voorstad. De moskee heeft een sterke maatschappelijke functie en niet alleen voor moslims. Wij willen de hele wijk laten meedoen." Arslan gelooft niet dat er zoiets bestaat als een islamitische zuil, die versterkt zou worden door de komst van de moskee. "Integratie begint met acceptatie van de ander. En echt integreren kan alleen vanuit de eigen cultuur." Arslan is ervan overtuigd, dat de moskee alle bevolkingsgroepen dichter bij elkaar zal brengen. Alleen moet voorkomen worden dat alle Nederlanders wegtrekken naar de nieuwbouwwijken buiten de stad. Dan ontstaat opnieuw het gevaar, dat de Turkse gemeenschap een geïsoleerde groep wordt en zich daarom naar binnen toe zal keren.

De kans om je in de wijk Voorstad te isoleren lijkt echter betrekkelijk klein. Het is vrijwel onmogelijk om onopgemerkt de wijk binnen te rijden. "Iedereen kent elkaar hier", verklaart Eikelenberg. "Iedere verandering, hoe klein dan ook heeft een gigantische impact op deze wijk." Op dit moment is 25 procent van de bewoners van allochtone afkomst. Maar er is geen sprake van een botsing. "Hier werken wij samen, wij en die Turken." Autochtonen en allochtonen vinden elkaar in hun kritiek op de afzijdige houding van de gemeente. Op straat is men louter positief over de uiteindelijke moskee. Een Turkse man vindt de moskee zeer stijlvol, een aanwinst voor de wijk. Maar hij vertelt dat hij graag zou willen verhuizen. Hij verwacht overlast wanneer de moskee helemaal af is, "want de wijk is al zo vol". Turkse en Nederlandse kinderen spelen samen in de vervallen speeltuin. De moeders drinken samen thee in het buurthuis. Zij verwachten geen nieuwe problemen tussen bevolkingsgroepen nu de moskee er eenmaal is. Lachend wordt er geroepen: "De gemeenschap van moeders is sterker dan ras, religie of welke overheid dan ook." In het Tuinstraatje staat een man zijn Opel Kadet te wassen. Of er problemen zijn met de grote Turkse gemeenschap in deze buurt? "Nee, ze doen goed mee hier, die hoofddoekjes." Schotelantennes domineren de gevels van de Eendrachtslaan. Scootertjes beheersen er de straten. Er is veel veranderd in de wijk de laatste jaren, vindt mevrouw Pastoors. Zij woont al 62 jaar in een huis, dat nu pal aan de moskee ligt. Zij is van mening dat het zeker een aanwinst voor de wijk is. "Erg leuk al die boogramen, dat is weer eens iets anders, een nieuw uitzicht." Herman, die achter de bar staat in het buurthuis, is het daarmee eens. "De moskee is erg mooi geworden, maar hij is ons door de strot geduwd. Ze duwen hier alles maar bij elkaar wat ze nergens anders kwijt kunnen. Maar we redden ons wel. Laat de Voorstad maar schuiven."

"De islam is als een religie in Nederland in opkomst en de moskee is daar het meest zichtbare bewijs van." Gé Grubben hoopt dat het besef langzamerhand in Nederland zal doordringen dat integratie niet hetzelfde betekent als culturele homogeniteit. "Wanneer een nieuwe bevolkingsgroep zich gaat vestigen in een oude volkswijk zal dat zeker gevolgen hebben voor het karakter van die wijk. Er zullen dingen gaan veranderen." Volgens Grubben leidt de komst van buitenlanders in het algemeen en een moskee in het bijzonder altijd tot een verschuiving van het sociaal-culturele evenwicht in een wijk. "Het is natuurlijk altijd een soort strijd om de dominantie in zon wijk. Maar het moet een strijd met open vizier blijven. De gemeente moet niet één van de groepen de hand boven het hoofd gaan houden." Grubben erkent dat het verzet in de echte volkswijken vaak bijzonder fel kan zijn. "De mensen zijn er hard, maar eerlijk." Maar het is onzin om te denken dat de allochtone gemeenschappen zich niet zouden kunnen verdedigen. Zij zijn vaak goed georganiseerd, de sociale verbanden zijn sterk en zij hebben hun weg naar de politiek gevonden. "De tweede generatie is mondig genoeg om zijn plaats te claimen in de Nederlandse maatschappij. Je moet ze die verantwoordelijkheid laten nemen." Ook is hij ervan overtuigd dat deze nieuwe generatie deel zal willen nemen aan de Nederlandse maatschappij. "De islamitische verzuiling is niet omvangrijk genoeg om het hele islamitische leven te kunnen omvatten. Bovendien heerst er ook bij de jeugd al sterk de behoefte om zich los te maken van de sterke sociale controle van hun ouders in de oude wijken. Ook zij willen eruit springen en zullen dit ook doen als de mogelijkheid zich aandient." De gemeente kan proberen te sturen in de wijkontwikkeling onder andere door gedifferentieerd te bouwen en oude wijken op te knappen, maar zij heeft uiteindelijk weinig invloed op het maatschappelijke leven in een wijk. Iedere verandering in een wijk leidt in beginsel tot protest. "Mensen zullen altijd klagen en ze zullen blijven klagen, totdat zon gebouw er is. En dan zijn ze er trots op en noemen ze het een aanwinst voor hun wijk."

In de Deventer Voorstad kijkt Jan Eikelenberg door het raam van het buurthuis naar de sobere moskee en glimlacht. "Er is niets zo verwonderlijk als een mens. Degenen, die het hardst liepen te klagen, stonden vooraan bij de open dag. Maar ja, zo zijn de mensen hier. Nu alleen hopen dat ik hier straks mijn auto nog kwijt kan."

Laatste wijziging: 25-08-03