25-8-2003
De nieuwe Opel Astra: fraai design, dynamisch karakter
De moed om te veranderen loopt als een rode draad door het compacte
segment van Opel heen. Sinds Opel nieuwe maatstaven zette in deze
klasse met de lancering van de Kadett in 1962, heeft elk nieuw model
zichzelf opnieuw uitgevonden als het gaat om styling en technologie.
De nieuwe Astra vormt hier geen uitzondering op: een spannend
uiterlijk, veel rijplezier en een groot aantal noviteiten die nog niet
in zijn klasse zijn vertoond.
De dynamische nieuwe Opel, die voor het eerst te zien is voor het
grote publiek tijdens de internationale autotentoonstelling van
Frankfurt (van 13-21 september 2003), is ogenblikkelijk te herkennen
door zijn fraaie lijnen. Uitgangspunten bij het ontwerp van de nieuwe
Astra waren een uitstekende handelbaarheid en een snelle respons op de
bediening. Eén van de grootste noviteiten is het als optie
verkrijgbare adaptieve IDSplus wielophangingsysteem (Interactive
Driving System), met elektronische dempingcontrole (Continous Damping
Control, CDC). Het systeem was vooralsnog voorbehouden aan grote
luxemodellen en exclusieve sportwagens.
Door het aan elkaar koppelen van de sensoren en controlesystemen van
ESP, ABS en CDC, is de Astra de eerste productieauto in de wereld met
elektronisch geïntegreerde onderstel controle, waarmee een nieuwe
balans wordt gevonden tussen actieve veiligheid en comfort. Een
speciale sportmodus kan met een druk op de knop worden geactiveerd,
waarmee de auto de onderstelkarakteristiek aanpast op de enthousiaste
bestuurder, de besturing scherper wordt, evenals de respons op het
gaspedaal. Bij de Easytronic transmissie wordt bovendien bij een hoger
toerental overgeschakeld.
Andere opvallende technische noviteiten zijn het AFL koplampsysteem,
een nieuwe generatie infotainment systemen in dubbel DIN formaat, Twin
Audio waarmee achterpassagiers separaat gebruik kunnen maken van de
geluidsinstallatie en nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common-rail
turbodiesel motoren.
De voorwiel aangedreven Astra zal leverbaar zijn met vijf
benzinemotoren en drie turbo-diesels, met een cilinderinhoud variërend
van 1.4 tot 2.0 en vermogens tussen de 80 en 200 pk. De snelste Astra
heeft een topsnelheid van maar liefst 230 km/u en laat voor de sprint
van 0 naar 100 niet meer dan acht seconden noteren. Alle motoren zijn
voorzien van ECOTEC techniek, hebben vier kleppen per cilinder en
voldoen aan de strenge Euro4 emissienormen die in 2005 van kracht
zullen zijn. Uitzonderlijk veel rijplezier bieden de 2.0-liter
turbomotor met 170 pk, de nieuwe 150 pk sterke 1.9 CDTI dieselmotor en
de 200 pk sterke variant van de 2.0-liter turbomotor. De drie motoren
worden standaard gekoppeld aan een 6-versnellingsbak. Opel levert
naast deze transmissie ook een vijfversnellingsbak, een automatische
transmissie en een doorontwikkelde Easytronic transmissie. De laatste
transmissie kan zowel automatisch als met de hand geschakeld worden en
is nu ook voorzien van een sport programma.
Vormgeving: symbolisering van Opels nieuwe dynamiek
Met zijn technologische bagage en zijn fraaie design heeft de derde
generatie van de Astra uitstekende troeven in handen om het succes van
het voorgaande model voort te zetten. De tweede generatie Astra is
verkocht in 80 landen, waarbij de teller in de zomer van 2003 op 3,4
miljoen exemplaren stond. De nieuwe Astra symboliseert de dynamiek van
het merk Opel beter dan ooit tevoren. Met zijn expressieve ontwerp
maakt Opel een duidelijk statement in het compacte segment. , aldus
Opel voorzitter en algemeen directeur Carl Peter Forster. Opel is al
sterk vertegenwoordigd in het segment van compacte MPVs met de Meriva
en de Zafira. Dit gaf de ruimte om de nieuwe Astra veel emotie en
onderscheid mee te geven. Hiermee onderscheiden wij ons duidelijk van
de concurrentie, aldus Forster over de positionering van de
nieuweling. Vanaf het voorjaar van 2004 zal stap voor stap een
indrukwekkend gevarieerde modelfamilie worden geïntroduceerd. De
vijfdeurs variant bijt het spits af, later gevolgd door een
stationwagon voorzien van een langere wielbasis en een sportieve
driedeurs hatchback.
Volgens Carl Peter Forster komen de goede verwachtingen van de nieuwe
Astra niet alleen voort uit het feit dat het een auto is waar mensen
veel plezier aan beleven en graag in gezien worden. De nieuwe Astra
zal de aandacht gaan trekken van nieuwe klanten, omdat hij tegemoet
komt aan de individuele behoeften van de bestuurders door vijf
verschillende uitrustingslijnen en een overvloed aan praktische
elementen. Voorbeelden hiervan zijn de neerklapbare achterbank in drie
delen (40/20/40), een nieuwe hellingproef assistent en een innovatief
Quickheat standverwarming systeem. Carl Peter Forster is vol
vertrouwen: Met zijn combinatie van dynamische styling, uitstekende
handelbaarheid, vele praktische innovaties en uitgebreide keuze aan
varianten, is de nieuwe Astra de auto waar veel rijders in de compacte
klasse op hebben gewacht!
Tijdsbeeld: de volgende stap in designtaal in Rüsselsheim
De dynamische en emotievolle uitstraling van de derde generatie Astra
is de volgende stap in de evolutie van de moderne designtaal van Opel,
die voor het eerst te zien was in de Speedster en daarna ook in de
Vectra, Meriva en Signum. Typerende eigenschappen van deze designtaal
zijn de goed gebalanceerde proporties, het samenspel tussen strakke
oppervlakken en heldere lijnen, subtiele details en onderscheidende
elementen.
De onderscheidende vormgeving die zo typerend is voor de nieuwe weg
die het merk is ingeslagen, vormt tevens een proeve van bekwaamheid
voor de 250 werknemers uit 16 verschillende landen die werken in de
ontwerpfabriek in Rüsselsheim. Wij willen weer een leidinggevende
positie gaan bekleden als het gaat om vormgeving, Net als in de jaren
70 waarin wij fascinerende ontwerpen als de GT of de Commodore Coupe
op de weg brachten ,aldus Martin Smith, Opels directeur Design. Met
onze nieuwe designtaal willen wij in ieder segment dynamische en
expressieve autos op de markt brengen. voegt hij toe. Het bedrijf
maakte een grote stap voorwaarts met de veel geprezen GTC Geneve
design studie tijdens de autoshow van Geneve in 2003. De auto gaf al
een duidelijk signaal af welke richting de derde generatie Astra op
zou gaan.
Nieuwe technologie hielp Opel de doelstellingen sneller te halen dan
in het verleden. Vandaag de dag is het niet meer het potlood, maar de
computer en de muis die de designstudios domineren. Met Virtual
Reality technologie (VR) is het mogelijk driedimensionale oppervlakken
zichtbaar te maken waarmee de vormen sneller geperfectioneerd kunnen
worden. Deze technologie is een prachtig middel om creatieve ideeën
vroeg in het proces naar voren te brengen, zonder dat hier hardware
voor nodig is. Daarnaast kunnen tal van voorstellen in een korte
periode in realistische concepten worden uitgewerkt zodat er beter
geëvalueerd kan worden.
Karakteristiek: goed gebalanceerde proporties en opvallende styling
voorzijde
Met de synthese van dynamiek, emotie, technische elementen en
functionaliteit demonstreert de Astra op uitmuntende wijze het
samenspel tussen creatief denken en computer technologie. Goed
gebalanceerde proporties vormen de basis van de Astra hatchback. In
het ontwerp van een auto spelen de verhoudingen tussen lengte, breedte
en hoogte van de auto een grote rol. Daarom hebben wij veel aandacht
besteed aan het vinden van de juiste proporties waarbij we
tegelijkertijd een andere koers wilden volgen dan de concurrentie, om
een duidelijk statement te maken.aldus Friedhelm Engeler, Hoofd design
van de nieuwe Astra en hoofd van de Compact Car Studio op het Opel
Design Center.
Vanuit iedere hoek is de harmonie van het ontwerp zichtbaar. De brede,
trapezoïde vormige grille met het Opel logo en de horizontale spijlen,
lopen vloeiend over naar de motorkap. De motorkap met zijn
karakteristieke rimpel is een duidelijk kenmerk van de nieuwe
designtaal. De lijn is bovendien doorgetrokken in het interieur en
zelfs tot de achterkant van de auto. Daarnaast zien wij ook de
duidelijke V-vorm aan de voorzijde terug, hetgeen een onmiskenbaar
Opel detail is.
Een andere belangrijke factor in het zoeken van de goede balans zijn
de korte overhang voor en achter. Hierdoor lijkt de auto korter dan
hij in werkelijkheid is. De nieuwe Astra is 14 cm in de lengte
gegroeid. Het compacte effect wordt nog eens versterkt door de
driedimensionale koplampen, die als het ware wegvloeien in de zijkant.
Silhouet: aflopend dak en opvallende flanken
Opvallend aan de nieuwe Astra is de daklijn. Aan de achterzijde loopt
de daklijn bijna vijf centimeter af en creëert hiermee een
aërodynamische lijn. De duidelijk uitgesneden raamcontouren boven de
taille, vertonen bijna slanke vormen. Dit betekent echter niet dat de
ruimte voor de passagiers afneemt. Het tegenovergestelde is waar:
dankzij intelligente indeling van de cabine biedt de nieuwe Astra 30
mm meer schouderruimte voor, 55 mm meer hoofdruimte achter en 17 mm
meer beenruimte achter.
Het silhouet van de Astra wordt gedefinieerd door horizontale lijnen,
stylingelementen en lijnen aan de flanken. Hierdoor ontstaat er een
dynamische uitstraling en wordt er lengte gegenereerd. Deze indruk
wordt nog eens versterkt door de lange wielbasis. Er is een fraaie
tegenstelling tussen de A-stijl en de stootstrips te zien, de C-stijl
is ver naar achter geplaatst om de instap voor de achterpassagiers te
vergemakkelijken en het uitzicht voor de passagiers te vergroten.
De oplopende flanken vallen ogenblikkelijk op, evenals de brede en
hoge lijn van de schouderpartij die doorloopt over de gehele zijkant
waardoor er kracht en stabiliteit wordt uitgestraald. Ook de wig-vorm
is duidelijk herkenbaar. Bij een blik op de zijkant van de auto
springen ook de grote wielkasten in het oog. De Astra is af fabriek te
voorzien van lichtmetalen wielen tot 18 inch, zegt ontwerper Engler.
Door de vergrote spoorbreedte van de Astra wordt de atletische
verschijning nog meer kracht bijgezet.
Uiterlijk: onmiskenbare stylingelementen en nieuwe lichttechnologie
De krachtige uitstraling van de Astra wordt nog eens onderstreept door
de brede, chromen strip aan de achterzijde van de auto die naar de
zijkanten weg buigt. Details als de sterk taps toelopende carrosserie
en de manier waarop het derde remlicht geïntegreerd is in de
carrosserie hebben de ontwerpers bewust overgenomen van de voorkant
van de auto. Door elementen uit de vormgeving te herhalen, lijkt het
of de Astra uit één stuk is gemaakt, legt Stefan Lamm,
verantwoordelijk voor het design van het exterieur, uit.
De koplampen en de achterlichten zijn met veel aandacht voor detail
vormgegeven en bevatten de nieuwste technieken. Voor de eerste keer is
een productieauto uitgerust met speciale doorschijnende technologie,
waardoor de Astra zelfs in het donker onderscheidend is.
Afwerking: materialen zorgen voor luxe ambiance
Niet alleen het exterieur is karaktervol, dezelfde lijn zien we ook
terug in het interieur. Dynamische vormen en strakke oppervlakken
domineren. Een karakteristiek element in de vormgeving is de duidelijk
aanwezige rimpel in de middenconsole, die consistent is doorgetrokken
van de motorkap naar het interieur. Andere opvallende design elementen
zijn de driedimensionale instrumenten en de tot 6,5 inch grote monitor
voor onder meer het navigatiesysteem (14,3 breed, 7,9 cm hoog).
De ontwerpers hebben de lat zeer hoog gelegd bij het ontwerpen van het
interieur van de Astra. We hebben alleen materialen gebruikt van een
zeer hoge kwaliteit, zowel qua structuur als qua uitstraling, zegt
Beat Finkbeinder, interieur ontwerper. Als het gaat om vormgeving en
afwerking hebben wij de klasse boven de Astra als uitgangspunt
genomen. De progressie is duidelijk zichtbaar én voelbaar. De
technisch hoogwaardige materialen en gekleurde vlakken laten de
middenconsole bijna op een hifisysteem lijken. Deze indruk wordt niet
alleen bewerkstelligd door geïntegreerde climate control in de
middenconsole of een elektronische climate control met luchtkwaliteit
sensor maar ook door de nieuwe generatie infotainment systemen in
dubbel DIN formaat.
Het uitgebreide infotainment gamma strekt zich uit van een
topkwaliteit audiosysteem met MP3-functie tot een systeem met digitale
sound processor en van digitale radio met CD kwaliteit (DAB, Digital
Audio Broadcast) tot een 6-CD wisselaar geïntegreerd in het systeem.
Met opties als een navigatiesysteem, kleurenmonitor en geïntegreerde
spraakgestuurde telefoon, blijft er weinig te wensen over. Voor de
eerste keer in zijn klasse is er een TWIN audiosysteem leverbaar,
waarbij de achterpassagiers onafhankelijk van de bestuurder en
voorpassagier, van hun muziek kunnen genieten.
De gebruikersinterface van de infotainment systemen is opnieuw
ontwikkeld en vergelijkbaar met systemen in de luxe klasse. Alle
systemen blinken uit door de gebalanceerde mix tussen knoppen met
direct toegang tot logische menustructuren die zeer
gebruiksvriendelijk zijn. Een nieuwe afstandsbediening op het stuur
met vier knoppen en drie-druk wieltjes vergelijkbaar met de muis van
een computer, zorgen ervoor dat er comfortabel en veilig tussen de
verschillende functies kan worden gekozen, zonder hierbij de handen
van het stuur te hoeven halen.
Martin Smith, Opels directeur design: Het interieur van de Astra laat
duidelijk zien hoeveel waarde wij hechten aan het bereiken van
optimale kwaliteit, uitstraling en gebruiksvriendelijkheid. Dit
principe is zelfs al zichtbaar in de contactsleutel met
afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling. Vanaf het
voorjaar van 2004 kan de auto bovendien voorzien worden van een
zogenaamd Open en Start transponder systeem, waarbij de Astra de
bestuurder herkend en zowel de deuren als de tankklep ontgrendeld. De
bestuurder kan de auto vervolgens starten door een druk op een knop op
de middenconsole.
Vooruitgang: benzinemotoren met TWINPORT technologie voor
brandstofreductie
De nieuwe motoren in de Astra blinken uit wat betreft
brandstofverbruik, milieuvriendelijkheid en prestaties. In totaal
bestaat het motorenaanbod uit vijf benzine- en drie dieselmotoren met
vermogens uiteenlopend van 90 tot 200 pk (benzine) en van 80 tot 150
pk (diesel). Alle motoren hebben vier cilinders, ECOTEC techniek, vier
kleppen per cilinder en alle motoren voldoen bovendien aan de
stringente Euro 4 emissienormen.
De motorenreeks begint met een nieuwe 1.4-liter TWINPORT krachtbron
met een vermogen van 66 kW/ 90 pk en een koppel van 125 Nm. Door zijn
compacte bouw en gereduceerde inwendige wrijving is deze krachtbron
zeer geschikt voor het innovatieve TWINPORT concept. Dankzij de
variabele inlaatcontrole en het hoge uitlaatgasrecirculatie niveau,
behaalt Opels intelligente brandstofbesparingtechniek een besparing
tot 10% bij het dagelijks gebruik. Waar onder deellast tot 25% van de
inlaatbelasting uit verbrande uitlaatgassen gehaald wordt, blijft de
brandstofefficiëntie en het vermogen bij vollast volledig behouden een
belangrijke factor voor motoren met een kleinere inhoud, die vaak
harder moeten werker dan grote motoren.
Ondanks de enorme vlucht die dieselmotoren genomen hebben, blijft de
meerderheid van de klanten kiezen voor een benzinemotor en vaak wordt
gekozen voor de basismotorisering vanwege de gunstige prijs, zegt Dr.
Uhland Burkart, Directeur verkoop en service. Met de nieuwe,
buitengewoon economische en levendige 1.4 TWINPORT ECOTEC krachtbron,
biedt Opel een uitstekende basismotorisering aan voor de Astra.
Ook de 1.6-liter krachtbron is uitgerust met het TWINPORT systeem. De
krachtbron levert een vermogen van 77 kW (105 pk) en beschikt over een
maximum koppel van 150 Nm. De 1.6 TWINPORT is te combineren met een
vijfversnellingsbak of een Easytronic transmissie, uitgerust met een
speciaal sportprogramma. In sportmodus worden de schakelmomenten bij
een hoger toerental gekozen voor een sportievere rijstijl. Bij
afremmen, afhankelijk van de remkracht, wordt naar een lagere
versnelling teruggeschakeld voor een krachtige acceleratie. Als optie
is de Easytronic transmissie uit te rusten met bediening op het
stuurwiel net als in een Formule 1 auto.
Een stap hoger in de motorisering is de 1,8-liter motor met een
vermogen van 92 kW/ 125 pk en een maximum koppel van 170 Nm. De Astra
1.8 is optioneel verkrijgbaar met een viertraps automatische
transmissie.
Hoge prestaties: twee turbomotoren met zesversnellingsbak
De twee 2.0-liter turbo motoren, gebaseerd op de krachtige motor in de
huidige Astra en de Zafira OPC, zijn tot grootse prestaties in staat.
De 125 kW (170 pk) krachtbron levert al meer dan voldoende vermogen en
acceleratiekracht. Aan de bovenkant van het motorenaanbod staat de 147
kW (200 pk) sterke uitvoering van de 2.0-liter turbo krachtbron. Het
koppel is met 262 Nm indrukwekkend hoog.
De spint van 0 naar 100 km/u neemt slechts acht seconden in beslag, in
de vijfde versnelling duurt een tussensprint van 80 naar 120 km/u
zelfs minder dan negen seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/u. De
twee turbomotoren worden standaard gekoppeld aan een nieuwe
6-versnellingsbak; bij de 170 pk versie fungeert de zesde versnelling
als overdrive, bij de 200 pk uitvoering zijn de versnellingen kort op
elkaar gezet voor extra sportiviteit
Krachtoffensief: drie common-rail dieselmotoren van de laatste
generatie
Het dieseloffensief van Opel krijgt een krachtig vervolg: de nieuwe
Astra zal leverbaar zijn met drie hightech common-rail dieselmotoren,
allen met vier kleppen per cilinder. Bovendien voldoen de motoren aan
de Euro 4 emissienormen. De consument kan kiezen uit twee 1.7 CDTI
motoren met vermogens van 59 kW (80 pk) en 74 kW (100 pk) en een
gloednieuwe 110 kW (150 pk) sterke 1.9 CDTI.
De huidige Astra beleefde in februari 2003 een wereldpremière met de
80 pk versie van de 1.7 CDTI krachtbron. De Opel motor was de eerste
productie dieselmotor in de wereld die voldoet aan de Euro 4 emissie.
De tweede generatie directe common-rail inspuiting is slechts één van
de technische hoogtepunten van de ECOTEC turbodiesel motoren. Met de
inspuiting onder hoge druk is een precieze controle van het
individuele injectieproces mogelijk evenals een zeer effectieve
verstuiving. Dit helpt om de uitlaatgasemissie terug te dringen en
verhoogt bovendien de responstijd bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit
stilstand terwijl het tegelijkertijd de akoestiek ten goede komt. De
motoren bevatten veel technische details zoals pneumatisch
gecontroleerde wervel kleppen in het inlaatspruitstuk en precieze
controle van het watergekoelde uitlaatgas recirculatiesysteem (EGR),
waarmee Opel de doelstelling om in de toekomst tot de top van Europa
te behoren als het gaat om het bouwen van dieselmotoren onderstreept.
Nieuw in de Astra is de 74 kW/100 pk sterke versie van de 1.7 CDTI
krachtbron. Het koppel van deze variant is met 240 Nm riant.
Met 315 Nm koppel is de nieuwe 1.9 CDTI krachtbron de motor met de
grootste trekkracht van het Astra programma. Dankzij het hypermoderne
inspuitsysteem, zijn de kracht en souplesse van de krachtbron zeer
groot. Standaard uitgerust met een zesversnellingsbak, ligt de
topsnelheid op 210 km/u en is de sprint van 0 naar 100 km/u in minder
dan 10 seconden geklaard.
Wereldpremière: IDSplus met elektronisch geïntegreerde chassiscontrole
Bij de ontwikkeling van de wielophanging werden als uitgangspunten een
hoog niveau van veiligheid en grote handelbaarheid genomen. De
wielophanging is uitgerust met doorontwikkelde McPherson veerpoten met
zijdelings dwars geplaatste wieldraagarmen bij het subframe aan de
voorzijde en speciaal aangepaste torsie draagarmen met dubbelwandig
U-vormig profiel aan de achterzijde. In de nieuwe Astra worden alle
voordelen van een starre as zoals compacte bouw gecombineerd met een
laag gewicht en consistente controle van de wielvluchthoek. Het kan
daarnaast nauwkeurig worden afgestemd op de specifieke karakters van
de verschillende modellen binnen het modelprogramma.
Het optionele adaptieve IDSplus wielophangingsysteem met elektronisch
Continous Damping Control (CDC), voegt een nieuwe dimensie toe aan de
kwaliteit van autorijden. De basis voor het systeem wordt gevormd door
de samenkoppeling van verschillende controlesystemen hetgeen wordt
gerealiseerd door een nieuwe elektronische constructie met drie CANBUS
(Controler Area Network) systemen. Het dataverkeer met hoge snelheid
wordt gebruikt voor de bijzonder gevoelige aandrijflijn en
onderstelcontrole.
Dankzij het CDC systeem reageren de dempers zonder vertraging op
variaties in wegoppervlak en rijstijl waarbij de demperkarakteristiek
zich aanpast aan de omstandigheden, hetgeen ook zorgt voor een kortere
remweg op slecht wegdek.
De Opel technici zijn er, dankzij de integratie van CDC, ABS en ESP,
in geslaagd een significant veiligheidsvoordeel te realiseren. Wanneer
er met te hoge snelheid een bocht wordt ingestuurd, reageert het ESP
in twee fases: als de Astra de ESP-limiet nadert, past het systeem de
demperkrachten bij elk wiel aan. Vervolgens, indien nodig, spreekt ESP
de remmen aan bij de individuele wielen om de auto weer onder controle
te brengen.
Handelbaarheid: sportstand door één druk op de knop
Met het IDSplus systeem kan de bestuurder de Astra met een druk op de
knop een speciale sportmodus inschakelen waarmee de
demperkarakteristiek, responstijd op het gaspedaal en de
karakteristiek van de elektrohydraulische besturing wordt aangepast.
Als de auto is uitgerust met een Easytronic transmissie, worden de
schakelmomenten bovendien later gekozen voor een sportieve rijstijl.
Hiervoor kan overigens ook het ESP van de laatste generatie, worden
uitgeschakeld.
Door het intelligente samenkoppelen van de sensoren en
controleprogrammas van ESP en ABS, zijn de ontwerpers er in geslaagd
de efficiëntie te verhogen. Bovendien hebben de technici een serie
nieuwe functies toegevoegd, waaronder:
---
* Understeer Control Logic (UCL): Als er onderstuur optreedt, wordt
de rijsnelheid aangepast door de gasklep te sluiten en vervolgens
het buitenste voorwiel af te remmen. Als de ESP-grens is bereikt,
wordt de remdruk bij het buitenste voorwiel teruggebracht en
tegelijkertijd opgebouwd bij het binnenste achterwiel totdat de
auto de gekozen koers weer vervolgt. ·
* Hill-Start Assistant (HSA): Bij wegrijden op een heuvel voorkomt
dit systeem het terugrollen van de auto, zodat er geen handrem
hoeft worden gebruikt. Na het loslaten van het rempedaal, houdt de
remdruk twee seconden aan waarmee de bestuurder genoeg tijd wordt
geboden weg te rijden. Zodra de auto zijn weg vervolgt, wordt de
remdruk weggenomen. ·
* Trailer Stability Program (TSP): Dit systeem controleert de
snelheid waarmee de aanhanger om zijn verticale as draait. Als de
limiet wordt overschreden, worden de auto en aanhanger afgeremd
door de gasklep te sluiten en de remmen aan te spreken, totdat de
combinatie weer stabiel is. ·
* Deflation Detection System (DDS): Met behulp van signalen van de
wielsnelheidsensoren, vertelt een waarschuwingslampje de
bestuurder dat de bandenspanning te laag is. Het systeem
controleert het verlies aan druk door de vermindering van de
cirkelomtrek en een hogere rotatiesnelheid van het wiel in
verhouding tot de andere wielen. Het waarschuwingsignaal komt in
werking als de bandenspanning met 30% is verminderd.
Een ander systeem dat een belangrijke bijdrage levert aan de actieve
veiligheid is het Tire Pressure Monitoring System (TPMS), dat voor het
eerst in de wereld is geïntegreerd met de DDS functie. TPMS detecteert
op 0,1 bar nauwkeurig afwijkingen in de bandenspanning, door speciale
sensoren op ieder wiel. Het signaal komt binnen bij een centrale
ontvanger in het passagierscompartiment, waarbij de bandenspanning af
te lezen is van een display op het dashboard. Als de spanning onder
een bepaalde waarde komt, wordt de bestuurder gewaarschuwd.
Omdat het DDS systeem geen speciale bandensensor nodig heeft, is het
systeem zeer effectief als er bijvoorbeeld winterbanden zijn
gemonteerd zonder TPMS sensoren.
Goed bekeken: Adaptive Forward Lighting, Auto-Light en Quickheat
Opel verhoogt de veiligheid tijdens rijden in het donker door voor het
eerst in de compacte klasse Adaptive Forward Lighting (AFL) aan te
bieden. Als de auto een bocht neemt draaien de bi-Xenon koplampen
(alleen in combinatie met bi-Xenon koplampen) tot een hoek van 15
graden mee. Een andere functie is het automatisch inschakelen van de
verlichting bij hogere snelheden. In toevoeging hierop heeft Opel de
Astra voor het eerst uitgerust een automatisch inschakeling van het
dimlicht: in tunnels, parkeergarages of bij slecht zicht, schakelen de
dimlichten automatisch aan.
Met het nieuwe Quickheat systeem worden comfort en veiligheid
gecombineerd. Het systeem voorkomt dat de voorruit in de winter bedekt
raakt met rijp nadat de ruit van ijs is ontdaan. Onderzoek heeft
uitgewezen dat de meeste ongelukken in de winter ontstaan binnen 15
minuten na de start van de rit. Het Quickheat systeem warmt daarnaast
het interieur sneller op. Astra rijders profiteren hierdoor van een
snelle voorruitverwarming zonder verwarmingsdraden in het glas die het
zicht verstoren.
Veiligheidsvoorzieningen: nieuwe airbag technologie voor grotere
passieve veiligheid
De Astra heeft verdere progressie geboekt op het vlak van passieve
veiligheid. Bij een zijdelingse aanrijding beschermen de nieuwe
zijairbags niet alleen de borstkas maar ook het bekken. De airbags
hebben beide een volume van 15 liter maar hebben ieder verschillende
compartimenten en druk. Het systeem vult de airbag voor bestuurder en
voorpassagier (standaard) en de hoofdgordijn airbags, die verkrijgbaar
zijn in combinatie met actieve hoofdsteunen voor de voorstoelen, aan.
Ook nieuw is een akoestisch waarschuwingsignaal als vergeten is een
gordel om te doen voor de bestuurder en voorpassagier en een ISOFIX
kinderzitje bevestigingssysteem (met transponder identificatie) voor
twee buitenste zitplaatsen achterin.
Opels technisch directeur, Hans H. Demant, over het onderstel van de
Astra en de veiligheidssystemen: Veel van de voorzieningen in de Astra
waren tot nu toe voorbehouden aan luxe autos en sportwagens, maar zien
we nu voor het eerst in de compacte klasse. Behalve het buitengewoon
dynamische karakter van de Astra, laten wij ook zien dat we op
technisch vlak een hoge positie innemen op de automarkt, waarvan de
klanten bovendien direct profiteren.
AutoRai