25-8-2003
Kia introduceert nieuwe compacte auto in Frankfurt.
Kia zal in september tijdens de IAA in Frankfurt een gloednieuwe auto
in het A-segment introduceren. Deze nieuwe auto geeft Koreas op één na
grootste autofabrikant voor het eerst een concurrerend instapmodel in
Europa.
De nieuwe mini Kia is een pittige auto met een opvallend uiterlijk en
een ruimer interieur dan men aan de buitenkant zou vermoeden. Het is
de eerste in een reeks spannende nieuwe ontwerpen die de oudste
autofabrikant uit het land van de ochtendkalmte in de pijplijn heeft.
Met zijn combinatie van aantrekkelijke strakke vormgeving en
sportieve, moderne lijnen, is het exterieur van de Kia duidelijk
geïnspireerd door Europese smaken en voorkeuren.
Met 157 liter opslagruimte met de achterbank omhoog, is er voldoende
ruimte voor bagage. Als de achterbank wordt neergeklapt biedt de auto
882 liter ruimte. Wat passagiersruimte betreft, is de kleine Kia de
ruimste auto in zijn klasse.
De auto heeft de laagste koolstofdioxide-uitstoot in zijn klasse, wat
de tendens in de richting van zuinigere, groenere voertuigen
weerspiegelt. De 1.1 L versie produceert 130 gram koolstofdioxide per
kilometer in de handgeschakelde uitvoering met vijf versnellingen en
153 g/km in de automatische 4-trapsuitvoering.
Door de keuze te bieden uit 14 of 15 wielen en vele andere fraaie en
handige opties, brengt de nieuwe Kia het bedrijf een stap dichter bij
haar doel om een jong, sportief, vriendelijk merkimago te ontwikkelen.
De Kia beschikt ook over een mobiliteitssysteem in plaats van over een
reserveband. Hierdoor is er meer binnenruimte en wordt de
veelzijdigheid van de auto vergroot.
Wat veiligheid betreft, voldoet de mini Kia aan de hoogste normen die
men tegenwoordig kan verwachten van een auto in dit segment, zowel wat
de actieve als de passieve veiligheidsaspecten betreft.
Onze nieuwe auto in de A-klasse biedt een combinatie van eigentijdse
styling en een volledig assortiment opties. Hij is aangepast aan de
actieve levensstijl waaraan de jongere generatie de voorkeur geeft,
aldus Yong-hwan Kim, COO van Kia Motors.
Terwijl automakers over de hele wereld zich in toenemende mate actief
richten op de verkoop van autos aan kopers uit de Generatie Y, kiest
Kia voor een wat rustigere aanpak. Je kunt jonge mensen niet iets
opdringen, aldus de heer Kim, ze willen zelf beslissingen nemen. Als
we deze kopers voor ons willen winnen, moeten we een fantastische auto
leveren tegen een prijs die voor hen betaalbaar is.
Deze aanpak levert al resultaten op in de Verenigde Staten, waar bijna
16% van de Kia autos wordt verkocht aan klanten in de
leeftijdscategorie 18-25. Dat maakt het merk Kia de populairste keuze
voor kopers uit de Generatie Y. Een soortgelijke trend ontwikkelt zich
nu in Europa.
De nieuwe Kia in de A-klasse zal in grote hoeveelheden worden
geproduceerd, en is ontworpen om een sterkere marktpenetratie te
bereiken, vooral in Europa, waar de auto een grote bijdrage zal
leveren in het doel van Kia om haar verkoop te verdriedubbelen per
2005 en het merk Kia in het algemeen bekender te maken. In 2005 komt
er een dieselversie van het voertuig op de markt, waardoor de auto nog
aantrekkelijker wordt.
Het Kia-assortiment beslaat nu ongeveer 35% van de Europese
segmentatie. In 2005 zal dit zijn toegenomen tot ongeveer 85%, omdat
we voertuigen ontwikkelen die steeds meer op de Europese smaak
toegespitst zijn, aldus de heer Kim.
Donghee Auto Company gaat de nieuwe auto voor Kia bouwen in een nieuwe
fabriek in Suhsan, een paar kilometers van Kias fabriek in Hwasung.
Aanvankelijk zullen 150.000 units per jaar worden geproduceerd,
waaronder 88.000 exportmodellen. Het verkooppotentieel voor Europa
ligt op jaarbasis rond de 60.000 units.
AutoRai