AutoRai

25-8-2003

Kia introduceert nieuwe compacte auto in Frankfurt.

Kia zal in september tijdens de IAA in Frankfurt een gloednieuwe auto in het A-segment introduceren. Deze nieuwe auto geeft Koreas op één na grootste autofabrikant voor het eerst een concurrerend instapmodel in Europa.

De nieuwe mini Kia is een pittige auto met een opvallend uiterlijk en een ruimer interieur dan men aan de buitenkant zou vermoeden. Het is de eerste in een reeks spannende nieuwe ontwerpen die de oudste autofabrikant uit het land van de ochtendkalmte in de pijplijn heeft. Met zijn combinatie van aantrekkelijke strakke vormgeving en sportieve, moderne lijnen, is het exterieur van de Kia duidelijk geïnspireerd door Europese smaken en voorkeuren.

Met 157 liter opslagruimte met de achterbank omhoog, is er voldoende ruimte voor bagage. Als de achterbank wordt neergeklapt biedt de auto 882 liter ruimte. Wat passagiersruimte betreft, is de kleine Kia de ruimste auto in zijn klasse.

De auto heeft de laagste koolstofdioxide-uitstoot in zijn klasse, wat de tendens in de richting van zuinigere, groenere voertuigen weerspiegelt. De 1.1 L versie produceert 130 gram koolstofdioxide per kilometer in de handgeschakelde uitvoering met vijf versnellingen en 153 g/km in de automatische 4-trapsuitvoering.

Door de keuze te bieden uit 14 of 15 wielen en vele andere fraaie en handige opties, brengt de nieuwe Kia het bedrijf een stap dichter bij haar doel om een jong, sportief, vriendelijk merkimago te ontwikkelen.

De Kia beschikt ook over een mobiliteitssysteem in plaats van over een reserveband. Hierdoor is er meer binnenruimte en wordt de veelzijdigheid van de auto vergroot.

Wat veiligheid betreft, voldoet de mini Kia aan de hoogste normen die men tegenwoordig kan verwachten van een auto in dit segment, zowel wat de actieve als de passieve veiligheidsaspecten betreft.

Onze nieuwe auto in de A-klasse biedt een combinatie van eigentijdse styling en een volledig assortiment opties. Hij is aangepast aan de actieve levensstijl waaraan de jongere generatie de voorkeur geeft, aldus Yong-hwan Kim, COO van Kia Motors.

Terwijl automakers over de hele wereld zich in toenemende mate actief richten op de verkoop van autos aan kopers uit de Generatie Y, kiest Kia voor een wat rustigere aanpak. Je kunt jonge mensen niet iets opdringen, aldus de heer Kim, ze willen zelf beslissingen nemen. Als we deze kopers voor ons willen winnen, moeten we een fantastische auto leveren tegen een prijs die voor hen betaalbaar is.

Deze aanpak levert al resultaten op in de Verenigde Staten, waar bijna 16% van de Kia autos wordt verkocht aan klanten in de leeftijdscategorie 18-25. Dat maakt het merk Kia de populairste keuze voor kopers uit de Generatie Y. Een soortgelijke trend ontwikkelt zich nu in Europa.

De nieuwe Kia in de A-klasse zal in grote hoeveelheden worden geproduceerd, en is ontworpen om een sterkere marktpenetratie te bereiken, vooral in Europa, waar de auto een grote bijdrage zal leveren in het doel van Kia om haar verkoop te verdriedubbelen per 2005 en het merk Kia in het algemeen bekender te maken. In 2005 komt er een dieselversie van het voertuig op de markt, waardoor de auto nog aantrekkelijker wordt.

Het Kia-assortiment beslaat nu ongeveer 35% van de Europese segmentatie. In 2005 zal dit zijn toegenomen tot ongeveer 85%, omdat we voertuigen ontwikkelen die steeds meer op de Europese smaak toegespitst zijn, aldus de heer Kim.

Donghee Auto Company gaat de nieuwe auto voor Kia bouwen in een nieuwe fabriek in Suhsan, een paar kilometers van Kias fabriek in Hwasung. Aanvankelijk zullen 150.000 units per jaar worden geproduceerd, waaronder 88.000 exportmodellen. Het verkooppotentieel voor Europa ligt op jaarbasis rond de 60.000 units.