CBS
Licht herstel consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen heeft zich in augustus licht hersteld. De vertrouwensindex is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uitgekomen op -34. Vorige maand stond deze nog op -40. Deze verbetering is voornamelijk toe te schrijven aan een meer optimistische kijk van de consumenten op de nabije toekomst. Dit geldt vooral voor hun oordeel over het economisch klimaat en in mindere mate voor hun oordeel over de eigen financiële situatie. De koopbereidheid van de consumenten is gelijk gebleven op een laag niveau. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.
Oordeel economisch klimaat minder somber
Eén van de twee onderdelen van het consumentenvertrouwen is het oordeel over het economisch klimaat. Hierover zijn de consumenten in augustus minder somber. Dit komt voornamelijk door een meer optimistische kijk op de economie voor het komende jaar. In juli waren de consumenten juist somberder geworden. Ook het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden is licht verbeterd. Met -49 is het oordeel over het economische klimaat nog wel zeer negatief. Het gemiddelde van de afgelopen tien jaar ligt op -7.
Koopbereidheid van de consumenten blijft laag
Ondanks het minder negatieve toekomstbeeld van de consumenten, is de koopbereidheid in augustus per saldo niet veranderd ten opzichte van juli. Deze komt, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uit op -24. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen. De consumenten oordelen wel iets positiever over de financiële situatie van het eigen huishouden in de komende twaalf maanden. Daarentegen zijn ze iets negatiever dan in juli over de financiële situatie van hun eigen huishouden in de afgelopen twaalf maanden. Consumenten vinden de tijd nog steeds ongunstig voor het doen van grote aankopen als koelkasten, televisies en computers.
Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de feitelijke situatie van de consument wordt meegenomen.
PB03-158
25 augustus 2003
9.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht