Amsterdam Airport Schiphol

Nettoresultaat Schiphol Group over 1e halfjaar gestegen
door bijzondere onroerend goedposten

Persbericht / Press Release
Schiphol,
25 augustus 2003

Het nettoresultaat van Schiphol Group is in het eerste halfjaar van 2003 met 7,6% gestegen ten opzichte van dezelfde periode van 2002 tot E 68,8 miljoen. Deze stijging is vrijwel geheel het gevolg van bijzondere posten bij de waardering van commercieel onroerend goed. Zonder deze posten zou de winst ongeveer gelijk zijn gebleven.
De negatieve effecten van de lagere aantallen passagiers en vliegtuigbewegingen werden opgevangen door een zeer strakke kostenbeheersing en een temporisering van het investeringsprogramma.

Bedrijfsopbrengsten

De bedrijfsopbrengsten stegen met 11,4% tot E 401,0 miljoen. Dit was voor 8,6% het gevolg van security-activiteiten. Een belangrijke rol hierin speelde de overname door Schiphol Group per 1 april 2003 van de uitvoering van de preventieve beveiligingstaken op Schiphol van de overheid. Voorheen werden de inkomsten hieruit door de overheid geÏnd.
Daarnaast werden de vliegtuiggerelateerde tarieven op 1 april met 4,5% verhoogd. Deze kwamen daarmee, na de verlaging in 2002, weer bijna op het peil van 2001 uit. De tarieven voor passagiers werden gemiddeld met 7% verhoogd.
Negatief voor de ontwikkeling van de havengelden was de daling van het aantal passagiers van 19,1 naar 18,5 miljoen en van het aantal vliegtuigbewegingen van 195.000 naar 191.000, maar deze daling werd gedeeltelijk gecompenseerd door een toename van het gemiddelde startgewicht van 90,9 naar 94,2 ton.

De concessie-inkomsten stonden onder druk als gevolg van de terugloop van het aantal passagiers en de daling van het per kopende passagier bestede bedrag van E 56,00 tot E 53,66. Vooral de daling van het intercontinentale vervoer speelde hierbij een rol, aangezien de passagiers op deze vluchten de grootste kopers zijn in de See Buy Fly winkels.

De verhuurinkomsten uit vastgoed stegen fractioneel tot E 50,4 miljoen. De oplevering van het Caravelle gebouw in 2002 en de indexatie van de huren overtreffen de derving aan huur als gevolg van de verkoop van commercieel onroerend goed aan het ACRE Fund.

Bij de autoparkeergelden was er sprake van een geringe stijging van de inkomsten van E 28,4 miljoen tot E 29,5 miljoen, dankzij een gemiddeld langere parkeerduur en een verhoging van de tarieven, vooral voor lang parkeren.

De ongerealiseerde waardeveranderingen van het commercieel vastgoed bedroegen E 17,5 miljoen; ruim 50% meer dan over dezelfde periode van 2002. Dit bedrag is sterk beïnvloed door een aantal materiële, elkaar grotendeels compenserende bijzondere posten. Als gevolg van de verslechterde marktomstandigheden heeft een afwaardering plaatsgevonden van E 46,2 miljoen. Dit werd gecompenseerd door een positief effect van de waardering van een aantal langlopende erfpachtcontracten (E 28,2 miljoen), groenvoorziening en infrastructuur (E 18,7 miljoen). Daarnaast heeft de uitgifte van erfpachtcontracten geleid tot een opbrengst van E 16,8 miljoen.

Bedrijfslasten

De bedrijfslasten stegen met 12,4% tot E 271,6 miljoen. Voor 10,5% was dit het gevolg van de toename van de beveiligingskosten van E 20,5 tot E 46,1 miljoen. De salarissen en sociale lasten stegen met 11,7% tot E 69,6 miljoen. Dit was voor een belangrijk deel (5%) het gevolg van een toename van het personeelsbestand ten behoeve van beveiligingstaken en daarnaast van een stijging van de CAO-lonen, periodieke verhogingen en hogere sociale lasten en pensioenpremies.

De afschrijvingen stegen met 11,7% tot E 57,5 miljoen, onder andere als gevolg van de ingebruikneming van de Polderbaan eind februari. Hierdoor stegen de afschrijvingen met E 2,3 miljoen.

Exploitatieresultaat

Als gevolg van de ontwikkeling van opbrengsten en kosten steeg het exploitatieresultaat met 9,5% tot E 129,5 miljoen. Het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) steeg van E 169,7 miljoen tot E 187,0 miljoen. Het negatieve saldo van financiële baten en lasten nam ondanks een daling van het rentepeil toe van E 19,1 miljoen tot E 20,8 miljoen als gevolg van de financieringsbehoefte in de tweede helft van 2002.

Eigen vermogen en solvabiliteit

Het eigen vermogen na stelselwijziging bedroeg medio 2003 E 1.900,5 miljoen tegen E 1.870,7 miljoen eind 2002. Deze stijging was met name het gevolg van de toevoeging van het resultaat over het eerste halfjaar aan het vermogen gecompenseerd met de uitkering van het dividend over 2002. Het balanstotaal steeg van E 2.937,9 miljoen eind 2002 tot E 3.030,3 miljoen eind juni. Deze stijging was het gevolg van de toename van zowel het eigen als het vreemde vermogen. Het netto rentedragend vreemd vermogen bedroeg medio 2003 24,8% van het totale vermogen tegen 21,6% een jaar eerder.

In juni werden in het kader van het Euro Medium Term Note programma voorbereidingen gestart om een tienjarige openbare obligatielening te plaatsen ter grootte van E 300 miljoen met een couponrente van 4,375%. De hierbij verkregen opbrengst van de lening, waarvan de storting in juli plaatsvond, zal worden aangewend voor herfinanciering van bestaande leningen, investeringen en algemene ondernemingsdoelstellingen. De obligaties worden genoteerd op Euronext in Amsterdam en de London Stock Exchange, en hebben een rating van Aa3 van Moody's en AA- van Standard & Poor's, beide met een 'stable outlook'.

Investeringen

De investeringen in materiële vaste activa bedroegen in het eerste halfjaar E 144 miljoen tegen E 162 miljoen in dezelfde periode van 2002. De belangrijkste projecten waren de uitbreiding en renovatie van Lounge 1, de uitbreiding van het WTC en investeringen in bagagesystemen, veiligheid en beveiliging.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bedroeg in het eerste halfjaar E 121,6 miljoen tegen E 199,4 miljoen in het eerste halfjaar van 2002. Deze daling wordt met name veroorzaakt door een toename van het werkkapitaal alsmede door een stijging van de betaalde vennootschapsbelasting.

Vooruitzichten

Hoewel de daling van het luchtverkeer tegen het eind van het eerste halfjaar leek af te nemen, houdt de directie van Schiphol Group voor geheel 2003 rekening met een daling van het aantal passagiers tot circa 40 miljoen en een gelijkblijvend aantal vliegtuigbewegingen van rond de 400.000.
In verband met de tegenvallende inkomsten wordt een kostenbeheersingsprogramma doorgevoerd en wordt van het begrote investeringsprogramma van ca. E 500 miljoen tenminste een kwart aan capaciteitsgerelateerde investeringen getemporiseerd .
De investeringen zullen worden gefinancierd uit de operationele cashflow, de aanwezige liquide middelen (inclusief de opbrengst van de medio 2003 geplaatste obligatielening) en de bestaande kredietfaciliteiten.

Gelet op de voortdurende onzekerheden over de economische ontwikkeling, specifiek binnen de luchtvaartsector, is het nog niet mogelijk een gefundeerde verwachting ten aanzien van het resultaat over geheel 2003 uit te spreken.

Geconsolideerde winst- en verliesrekening

Geconsolideerde winst- en verliesrekening eerste halfjaar (in miljoenen euro's)

* aangepast voor vergelijkingsdoeleinden
Geconsolideerde balans

Geconsolideerde balans (in miljoenen euro's)

* aangepast voor vergelijkingsdoeleinden
** balans na verwerking cumulatief effect stelselwijziging

074-2003/rw

Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --