Ingezonden persbericht
Naar Engeland om fietsgeschiedenis te schrijven
Werelduurrecord achteruitfietsen boven de 30 km?
Kort voor het allereerste werelduurrecord achteruitfietsen in 1990 werd de vraag gesteld: Wat erna? Met het antwoord Doorgaan tot 30 km! kreeg Pieter de Hart (52) uit Grootschermer toendertijd de lachers op zijn hand. Inmiddels, ruim 12 jaar na datum, zit hij midden in de voorbereidingen om die oude belofte in te lossen. Op 25 augustus 2003 zal hij in Millbrook (Engeland) proberen fietsgeschiedenis te schrijven: niet alleen doorgaan tot de 30 km, maar als eerste die magische grens zelfs passeren. Achteruitfietsend voor alle duidelijkheid, ofwel zittend op zijn stuur! 1) De start staat -om reden van te verwachten zomerse hitte- gepland voor circa 08.30 uur in de morgen (lokale tijd).
Een aanval op het werelduurrecord achteruitfietsen met bijna 300 trainingsuren in de benen, en elke trainingsminuut 80 tot 90 pedaalslagen op de teller: achteruitfietsen is verworden tot een uiterst serieuze activiteit, die inmiddels met een gerust hart als sport kan worden aangemerkt. Het aanzien ervan wordt telkens versterkt door nieuwe, aansprekende records, die veel respect afdwingen. En dat mondiaal gezien. Een imago van kermisvermakelijkheid is definitief verleden tijd.
Millbrook (UK) ³Nadat ik vorig jaar zomer de fiets op de rollerbank had gezet, is dat 'ultieme' werelduurrecord weer ter sprake gekomen. Records zijn nog niet op hun top, het kan nóg harder! Bij een 300 à 400 meter baan zit de beperking dan altijd in de bochten. Gemiddeld zou ik 190 keer bocht in, bocht uit moeten fietsen. Bochten betekenen voor deze sportdiscipline snelheidsverlies, kosten veel energie om eruit komend weer op snelheid te geraken, terwijl ze de fietser gaandeweg uit zijn concentratie halen," stelt De Hart. "Bovendien is mijn bochtentechniek niet mijn sterkste kant. Eigenlijk heb ik een recht stuk weg nodig van minstens 30 km. Zoals bijvoorbeeld Hoorn - Den Oever. Ondanks alle veiligheidsgaranties weigerde Rijkswaterstaat NH toestemming te geven. Haar collega in Noord-Nederland was evenmin te vermurwen (voor Drachten - Groningen). De Duitse tegenhanger in Kreis Osnabrück wilde nog wel 7 km van een pas opgeleverd deel van een Autobahn-in-aanleg (de A31-verlenging) vrijgeven. Eind vorig jaar heb ik echter contact gelegd met de directie van de Millbrook Proving Ground in Millbrook (Engeland, noordwest van Londen/Luton in Bedfordshire). Daar liggen 27 verschillende testcircuits voor de automobielindustrie, onder andere een Oval van 2 mijl (3,2 km), het zogeheten High/Constant Speed Circuit. Een kombaan, die op het vlakke gedeelte (de binnenring) een breedte heeft van vier meter. Daarop moet het 25 augustus a.s. allemaal gebeuren. Een absoluut unieke kans op een baan waar al zoveel snelheidsrecords (auto's en motoren) zijn gevestigd! Dezer dagen is de afspraak met de baandirectie bevestigd."
Prestaties Om de magische grens van 30 km te passeren wordt het september 2002 in Heerde (Gld) gefietste werelduurrecord (26,9 km) als uitgangspunt genomen. Een toename in prestaties van 12 % zorgt er al voor, dat die grens wordt bereikt. "Dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is, een Oval is tenslotte wel één permanente bocht. Maar, dat ervaar ik niet als zodanig," aldus De Hart. "Het gemis van echte bochten moet op voorhand garant staan voor een mooier eindresultaat dan in 2002. Anders gezegd, met een gelijke inspanning moet ik sowieso beter scoren. Als ik daarentegen méér inspanning lever dan scoor ik nóg beter. Bovendien kijk ik naar vermindering van (lucht)weerstand: een fiets met smalle banden, optimalisering van de lichaamshouding en aanpassing in kleding en schoeisel." Er wordt gefietst zónder sponsoring!
Derde keer Het doel is straks een werelduurrecord achteruitfietsen van 30+ km. Droge en windstille omstandigheden op de Millbrook Oval zijn daarvoor noodzakelijk. Deze keer komt bovendien de balans nadrukkelijker om de hoek kijken. Een perfecte mix van alle elementen met daarbij goede wedstrijdbenen kunnen leiden tot die ultieme afstand. Of zelfs tot meer. Fietsen op zo'n traject is voor De Hart in ieder geval een droom, die na jaren verwezenlijkt wordt. Hij zal er dan ook alles aan doen om voor de derde keer het werelduurrecord achteruitfietsen te realiseren. Na zestig minuten zal er overigens niet in de remmen worden geknepen. In het verlengde van het uurrecord staat het 50 km-record weer op het programma. Tenminste als de 'houdbaarheidstijd' van de benen op dat moment nog niet overschreden is. Leuke bijkomstigheid is wel, dat beide bestaande records in mei van dit jaar door de Duitser Markus Riese verbeterd zijn: nu 29,1 km voor het uur en 1.49.59 uur voor de 50 km. Een prestatie, die overigens geen enkele invloed heeft (gehad) op de 25/08-voorbereidingen! En vooruit? Het enige nog door de UCI erkende werelduurrecord vooruit -op traditionele fiets- staat met 49,441 km op naam van Chris Boardman (27-10-2000, Manchester).
Afscheid Dan ook nu de vraag: Wat erna? ³Bij succes op 25 augustus a.s. wordt dat tegelijk het afscheid, het laatste kunstje in uur- en 50 kmrecords," bevestigt De Hart. "Dan gaat de OEjonge generatie¹ zich er maar eens op stukbijten. Daarom zal ik straks tot het uiterste gaan om in ieder geval een spectaculaire afstand de boeken in te fietsen. Op mijn OEoude leeftijd¹ ga ik me in de toekomst nog uitsluitend bezighouden met het lange afstandsrecord achteruitfietsen. Om ook dat flink op te rekken."
Op http://www.kelimutu.com leest u alles over achteruitfietsen (in het Engels).
Informatie over de Millbrook Oval vindt u op http://www.millbrook.co.uk
1) De achteruitfietser zit op het stuur in plaats van op het zadel en maakt tegengestelde trap- en stuurbewegingen. Er zijn geen aanpassingen of hulpmiddelen gemonteerd. Er zijn ook geen voorzieningen getroffen om de aërodynamica te verbeteren.
De recordpoging wordt gereden op een traditionele fiets met een frame van ronde buizen met driehoeksgeometrie. De wielen zijn gespaakt en het stuur is een gewoon fietsstuur. Teneinde het OEzitcomfort¹ enigszins te verhogen is een dun laagje isolatiemateriaal om het stuur gewikkeld.
Voor de redactie -
¤ Pieter de Hart - T (0299) 672290 - e-mail more@kelimutu.com
¤ Voor aanwezigheid in Millbrook stelt de baandirectie een accreditatie
als voorwaarde! Aanmelding: press@kelimutu.com
¤ Deze persinfo kunt u ook downloaden van http://www.kelimutu.com
(2003 - Backwards cycling).
Op de site vindt u ook het 2003-logo en rechtenvrije foto¹s (Free pix).
It¹s always exciting to be
nervous about something!
---
inhoud van de nieuwe site
Achteruitfietsen (Backwards cycling) is een wereldwijde activiteit
voor kids in de leeftijd van 7 tot circa 10 jaar. Wie heeft het vroeger
niet gedaan? En het is een spannende bezigheid voor een groepje
snelle jongens of leeftijd. http://www.kelimutu.com gaat over
achteruitfietsen: een stukje geschiedenis, statistieken en effecten
van achterrijden (op de fietser). De website gaat bovendien over
Pieter de Hart (52) uit het Noord-Hollandse Grootschermer. Hij werd
in 1990 's werelds eerste Wererlduurrecordhouder achteruitfietsen.
De sport is fascinerend maar redelijk risicovol. De fietser zit op het
stuur -van een niet aangepaste fiets- in plaats van op het zadel en
maakt tegengestelde stuur- en trapbewegingen! Ellebogen, rug en
hoofd daarom altijd goed inpakken en absoluut nooit op de openbare
weg gaan achteruitfietsen!
inhoud van de nieuwe site
---