Nieuw-Vlaamse Alliantie


Structureel tekort aan leerkrachten dient efficiënt te worden ondervangen (22/08/03)

De N-VA is verbaasd te moeten vaststellen dat we blijkbaar nog steeds met een structureel lerarentekort kampen.
Terwijl de minister tijdens een persconferentie op 24 juni jl. nog trots aankondigde dat het toch zo goed gaat met het onderwijs want dat de leerkrachten gemiddeld 10% meer verdienen dan vier jaar geleden én dat er in diezelfde periode ongeveer 7000 nieuwe onderwijsjobs zijn bijgekomen wat er zelfs toe leidde dat in het middelbaar onderwijs het algemene lerarentekort verdwenen is (HBvL, 25-06-03), horen we nu dat er zon 1000 leerkrachten tekort zijn. De tekorten zouden zich voornamelijk voordoen in de grote steden en in bepaalde vakgebieden (bvb. Wiskunde, Frans, Nederlands, Godsdienst en Moraal) alsook in het basisonderwijs.

De N-VA is tevreden met de eerder genomen regeringsinitiatieven om het lerarentekort tegen te gaan, met name de opstart van de vervangingspool en de mediacampagnes. Toch is ook hier nog verbetering mogelijk.

Een korte opsomming van onze beleidsvoorstellen ter zake:
1/ Twee verschijnselen merken we op bij de tewerkstelling van beginnende leerkrachten: zij worden verspreid tewerkgesteld en krijgen allerlei resttaken opgedrongen. De N-VA pleit ervoor om beginnende leerkrachten begeleid te laten starten in één school. Daarnaast zou het voor de beginnende leerkracht interessant zijn om echt les te geven en geen resttaken te geven. Het zou eveneens interessant zijn om hen kennis te laten maken met de verschillende onderwijstypes en
-vormen.

2/ De aanvangswedde voor beginnende leerkrachten is te laag. De wedde van een leerkracht wordt pas interessant dankzij de jaren anciënniteit en het hoge pensioen. De N-VA pleit dan ook voor een hogere aanvangswedde zodat het beroep ook voor de afgestudeerden uit de zogenaamde knelpuntvakken opnieuw financieel aantrekkelijk wordt.
3/ De beginnende leerkracht moet vakkundig begeleid worden door het middenkader. De N-VA is ervan overtuigd dat een goede aanvangsbegeleiding zal leiden tot een lagere uitval van beginnende leerkrachten. Het mentorschap moet ernstig en goed worden opgevat.
4/ Voor mensen die uit de privé-sector komen (de zogenaamde neven-instroom), moeten extra maatregelen getroffen worden. De overdracht van de anciënniteit kan hierbij het flexibel doorschuiven van privé naar onderwijs bevorderen. Wettelijk geldt momenteel een overdracht van 2 jaar, hoewel er lokaal andere regels gelden. Het ogenblik van ingang van anciënniteit moet vastgesteld worden. Is dit vanaf het behalen van het diploma, of telt de nuttige ervaring in het bedrijfsleven? De N-VA is vragende partij voor duidelijke criteria waarbij de nuttige ervaring in het bedrijfsleven gevalideerd wordt. Het moet wel duidelijk zijn dat ook voor de mensen die uit de privé-sector komen een pedagogische en vakdidactische onderbouw en opleiding vereist zijn. De kwaliteit van het onderwijs staat immers vooraan.

5/ De N-VA is pleitbezorger voor de invoering van een substantiële Brusselpremie voor leerkrachten die in onze hoofdstad les komen geven. Hiermee willen we verder gaan dan de huidige premie die toegekend wordt na het behalen van een getuigschrift van grondige kennis van de tweede landstaal.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Kris Van Dijck, Vlaams volksvertegenwoordiger

Meer informatie:
Contactpersoon: Kris Van Dijck
Telefoon: 014 / 37.24.54
Fax: 014 / 37.24.54
E-post: kris.vandijck@n-va.be