Nieuw-Vlaamse Alliantie
Structureel tekort aan leerkrachten dient efficiënt te worden
ondervangen (22/08/03)
De N-VA is verbaasd te moeten vaststellen dat we blijkbaar nog steeds
met een structureel lerarentekort kampen.
Terwijl de minister tijdens een persconferentie op 24 juni jl. nog
trots aankondigde dat het toch zo goed gaat met het onderwijs want dat
de leerkrachten gemiddeld 10% meer verdienen dan vier jaar geleden én
dat er in diezelfde periode ongeveer 7000 nieuwe onderwijsjobs zijn
bijgekomen wat er zelfs toe leidde dat in het middelbaar onderwijs het
algemene lerarentekort verdwenen is (HBvL, 25-06-03), horen we nu dat
er zon 1000 leerkrachten tekort zijn. De tekorten zouden zich
voornamelijk voordoen in de grote steden en in bepaalde vakgebieden
(bvb. Wiskunde, Frans, Nederlands, Godsdienst en Moraal) alsook in het
basisonderwijs.
De N-VA is tevreden met de eerder genomen regeringsinitiatieven om het
lerarentekort tegen te gaan, met name de opstart van de
vervangingspool en de mediacampagnes. Toch is ook hier nog verbetering
mogelijk.
Een korte opsomming van onze beleidsvoorstellen ter zake:
1/ Twee verschijnselen merken we op bij de tewerkstelling van
beginnende leerkrachten: zij worden verspreid tewerkgesteld en krijgen
allerlei resttaken opgedrongen. De N-VA pleit ervoor om beginnende
leerkrachten begeleid te laten starten in één school. Daarnaast zou
het voor de beginnende leerkracht interessant zijn om echt les te
geven en geen resttaken te geven. Het zou eveneens interessant zijn om
hen kennis te laten maken met de verschillende onderwijstypes en
-vormen.
2/ De aanvangswedde voor beginnende leerkrachten is te laag. De wedde
van een leerkracht wordt pas interessant dankzij de jaren anciënniteit
en het hoge pensioen. De N-VA pleit dan ook voor een hogere
aanvangswedde zodat het beroep ook voor de afgestudeerden uit de
zogenaamde knelpuntvakken opnieuw financieel aantrekkelijk wordt.
3/ De beginnende leerkracht moet vakkundig begeleid worden door het
middenkader. De N-VA is ervan overtuigd dat een goede
aanvangsbegeleiding zal leiden tot een lagere uitval van beginnende
leerkrachten. Het mentorschap moet ernstig en goed worden opgevat.
4/ Voor mensen die uit de privé-sector komen (de zogenaamde
neven-instroom), moeten extra maatregelen getroffen worden. De
overdracht van de anciënniteit kan hierbij het flexibel doorschuiven
van privé naar onderwijs bevorderen. Wettelijk geldt momenteel een
overdracht van 2 jaar, hoewel er lokaal andere regels gelden. Het
ogenblik van ingang van anciënniteit moet vastgesteld worden. Is dit
vanaf het behalen van het diploma, of telt de nuttige ervaring in het
bedrijfsleven? De N-VA is vragende partij voor duidelijke criteria
waarbij de nuttige ervaring in het bedrijfsleven gevalideerd wordt.
Het moet wel duidelijk zijn dat ook voor de mensen die uit de
privé-sector komen een pedagogische en vakdidactische onderbouw en
opleiding vereist zijn. De kwaliteit van het onderwijs staat immers
vooraan.
5/ De N-VA is pleitbezorger voor de invoering van een substantiële
Brusselpremie voor leerkrachten die in onze hoofdstad les komen geven.
Hiermee willen we verder gaan dan de huidige premie die toegekend
wordt na het behalen van een getuigschrift van grondige kennis van de
tweede landstaal.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Kris Van Dijck, Vlaams volksvertegenwoordiger
Meer informatie:
Contactpersoon: Kris Van Dijck
Telefoon: 014 / 37.24.54
Fax: 014 / 37.24.54
E-post: kris.vandijck@n-va.be