Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Kabinet past luchthavenbesluiten aan

Het kabinet heeft, op voorstel van staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat, besloten het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol aan te passen. Met deze aanpassing wordt de fout in de invoergegevens van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland hersteld.

Naast het Luchthavenverkeerbesluit moet ook het Luchthavenindelingbesluit worden aangepast. Voor de wijziging moet een (aanvullende) milieueffectrapportage worden gemaakt. Het kabinet hecht eraan dat de juridische procedure zorgvuldig wordt doorlopen. Inspraak voor omwonenden is daarbij gegarandeerd. Staatssecretaris Schultz van Haegen zal een voorstel doen voor de te volgen procedure en het tijdpad.

Met het herstel van de fout houdt het kabinet vast aan de afspraken die in de nieuwe Wet Luchtvaart zijn vastgelegd. Schiphol krijgt de mogelijkheid te groeien binnen strakke milieugrenzen. Verder vindt een gelijkwaardige overgang plaats van oude naar nieuwe normen. Dit betekent minder overlast. Zo gaat het aantal woningen dat last heeft van vliegtuidgeluid omlaag van 15.000 naar 10.000. Daarnaast zullen in de directe omgeving van Schiphol zeventig procent minder mensen wakker liggen van het vliegverkeer.

Dat er sprake is van een fout blijkt uit een contra-expertise van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium van 20 augustus 2003. Door de fout heeft de Polderbaan meer geluidsruimte gekregen dan technisch mogelijk is. Op de Zwanenburgbaan is te weinig geluidsruimte.

Het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit zijn de twee algemene maatregelen van bestuur bij de Wet Luchtvaart. De wet en de besluiten zijn sinds 20 februari van kracht.