Kabinet past luchthavenbesluiten aan
Het kabinet heeft, op voorstel van staatssecretaris Melanie Schultz
van Haegen van Verkeer en Waterstaat, besloten het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol aan te passen. Met deze aanpassing
wordt de fout in de invoergegevens van Schiphol en de
Luchtverkeersleiding Nederland hersteld.
Naast het Luchthavenverkeerbesluit moet ook het
Luchthavenindelingbesluit worden aangepast. Voor de wijziging moet een
(aanvullende) milieueffectrapportage worden gemaakt. Het kabinet hecht
eraan dat de juridische procedure zorgvuldig wordt doorlopen. Inspraak
voor omwonenden is daarbij gegarandeerd. Staatssecretaris Schultz van
Haegen zal een voorstel doen voor de te volgen procedure en het
tijdpad.
Met het herstel van de fout houdt het kabinet vast aan de afspraken
die in de nieuwe Wet Luchtvaart zijn vastgelegd. Schiphol krijgt de
mogelijkheid te groeien binnen strakke milieugrenzen. Verder vindt een
gelijkwaardige overgang plaats van oude naar nieuwe normen. Dit
betekent minder overlast. Zo gaat het aantal woningen dat last heeft
van vliegtuidgeluid omlaag van 15.000 naar 10.000. Daarnaast zullen in
de directe omgeving van Schiphol zeventig procent minder mensen wakker
liggen van het vliegverkeer.
Dat er sprake is van een fout blijkt uit een contra-expertise van het
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium van 20 augustus 2003. Door
de fout heeft de Polderbaan meer geluidsruimte gekregen dan technisch
mogelijk is. Op de Zwanenburgbaan is te weinig geluidsruimte.
Het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit zijn de
twee algemene maatregelen van bestuur bij de Wet Luchtvaart. De wet en
de besluiten zijn sinds 20 februari van kracht.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat