Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
23 augustus 2003
Kabinet past luchthavenbesluiten aan
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat
besloten het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol aan te passen. Met deze aanpassing wordt de fout in de
invoergegevens van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland hersteld.
Het herstel van de fout betekent een aanpassing van het Luchthavenverkeerbesluit en het
Luchthavenindelingbesluit. Voor die wijziging moet een (aanvullende) milieueffectrapportage worden
gemaakt. Het kabinet hecht bij de aanpassing aan het zorgvuldig doorlopen van de juridische procedure
waarbij inspraak voor omwonenden gegarandeerd is. Staatssecretaris Schultz van Haegen zal een
voorstel doen voor de te volgen procedure en het tijdpad.
Met het herstel van de fout houdt het kabinet vast aan de afspraken die in de nieuwe Wet Luchtvaart
zijn vastgelegd. Deze afspraken zijn:
· Schiphol de mogelijkheid geven te groeien binnen strakke milieugrenzen;
· gelijkwaardige overgang van oude naar nieuwe normen.
Dit betekent minder overlast: van 15.000 naar 10.000 woningen en 70 procent minder slaapverstoring
in directe omgeving van Schiphol.
Dat er sprake is van een fout blijkt uit een contra-expertise van het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium van 20 augustus 2003. Door deze fout heeft de Polderbaan meer
geluidsruimte gekregen dan technisch mogelijk is. Op de Zwanenburgbaan is er door de fout te weinig
ruimte.
Het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit zijn de twee Algemene Maatregelen
van Bestuur bij de Wet Luchtvaart. De wet en de besluiten zijn sinds 20 februari 2003 van kracht.
RVD, 23.08.2003