Vergrijzing vergt andere aanpak: ANBO reorganiseert landelijk bureau
ANBO voor 50-plussers, spreekbuis voor senioren met 545 afdelingen
verspreid over heel Nederland, gaat een andere koers varen. Om beter
in te kunnen spelen op de toekomst en de complexe seniorenmarkt,
reorganiseert de seniorenbond het verenigingskantoor in Utrecht.
Vijftien medewerkers en ook een aantal uitzendkrachten verliezen hun
baan. Hierdoor kan zon 800.000 euro kan worden bezuinigd op de
personeelskosten. Het aantal reguliere arbeidsplaatsen gaat met 8
terug naar 32. De ANBO nam afgelopen jaar 12 nieuwe medewerkers in
dienst, maar door tegenvallende subsidie- en sponsorinkomsten en een
meer marktgerichte aanpak moet het roer om.
De 50-plusorganisatie stond er begin 2003 florissant voor: het
ledenaantal van 180.000 groeide en sponsors zegden extra gelden toe.
Door oprichting van een aantal nieuwe bedrijven startte de bond een
nieuwe koers met speciale diensten en producten voor leden, waaronder
een reisbureau, een raadslijn, een bankservicebus, een kortingspas en
mogelijk een speciaal mobieltje voor senioren. Kortom: korting, gemak
en genieten.
Het ledenblad Vizier veranderde in een aansprekend magazine dat
maandelijks bij leden op de deurmat valt. En ook in ledenservice,
ledenwerving, automatisering en verenigingsondersteuning werd fors
geïnvesteerd.
Het gevolg is dat momenteel zon 75 procent van de
contributieopbrengsten aan personeel wordt uitgegeven. De ANBO wil dit
terugbrengen naar 60 procent en de derde geldstroom via speciale
producten en diensten verder uitbouwen. Want de huidige generatie
vijftigplussers wil naast belangenbehartiging en lokale activiteiten,
dat de ANBO vooral meer service en diensten aanbiedt tegen
aantrekkelijke prijzen.
Eigentijds
Het verenigingsbureau in Utrecht zal ook in nieuwe vorm de
belangenbehartiging, serviceverlening en verenigingsondersteuning hoog
in het vaandel houden. De derde geldstroom zal in de toekomst de
teruggang van rijkssubsidie moeten kunnen opvangen.
Met de ledenwerving zit de bond al op de goede weg: anderhalf jaar
geleden verloor de ANBO nog 1.300 leden per kwartaal, veelal door
overlijden. Nu komen er maandelijks 600 tot 800 nieuwe leden bij van
gemiddeld 62 jaar. En dat is volgens de ANBO de doelgroep van de
toekomst waar het om draait: actieve en mondige 50-plussers verenigd
in een eigentijdse organisatie. De reorganisatie moet leiden tot een
slagvaardige ANBO die zich sterk maakt voor de belangen van senioren
in Nederland en die daarnaast tientallen diensten aanbiedt die de
politiek en markt laten liggen.
ANBO