ANBO

Vergrijzing vergt andere aanpak: ANBO reorganiseert landelijk bureau ANBO voor 50-plussers, spreekbuis voor senioren met 545 afdelingen verspreid over heel Nederland, gaat een andere koers varen. Om beter in te kunnen spelen op de toekomst en de complexe seniorenmarkt, reorganiseert de seniorenbond het verenigingskantoor in Utrecht. Vijftien medewerkers en ook een aantal uitzendkrachten verliezen hun baan. Hierdoor kan zon 800.000 euro kan worden bezuinigd op de personeelskosten. Het aantal reguliere arbeidsplaatsen gaat met 8 terug naar 32. De ANBO nam afgelopen jaar 12 nieuwe medewerkers in dienst, maar door tegenvallende subsidie- en sponsorinkomsten en een meer marktgerichte aanpak moet het roer om.
De 50-plusorganisatie stond er begin 2003 florissant voor: het ledenaantal van 180.000 groeide en sponsors zegden extra gelden toe. Door oprichting van een aantal nieuwe bedrijven startte de bond een nieuwe koers met speciale diensten en producten voor leden, waaronder een reisbureau, een raadslijn, een bankservicebus, een kortingspas en mogelijk een speciaal mobieltje voor senioren. Kortom: korting, gemak en genieten.
Het ledenblad Vizier veranderde in een aansprekend magazine dat maandelijks bij leden op de deurmat valt. En ook in ledenservice, ledenwerving, automatisering en verenigingsondersteuning werd fors geïnvesteerd.
Het gevolg is dat momenteel zon 75 procent van de contributieopbrengsten aan personeel wordt uitgegeven. De ANBO wil dit terugbrengen naar 60 procent en de derde geldstroom via speciale producten en diensten verder uitbouwen. Want de huidige generatie vijftigplussers wil naast belangenbehartiging en lokale activiteiten, dat de ANBO vooral meer service en diensten aanbiedt tegen aantrekkelijke prijzen.
Eigentijds
Het verenigingsbureau in Utrecht zal ook in nieuwe vorm de belangenbehartiging, serviceverlening en verenigingsondersteuning hoog in het vaandel houden. De derde geldstroom zal in de toekomst de teruggang van rijkssubsidie moeten kunnen opvangen. Met de ledenwerving zit de bond al op de goede weg: anderhalf jaar geleden verloor de ANBO nog 1.300 leden per kwartaal, veelal door overlijden. Nu komen er maandelijks 600 tot 800 nieuwe leden bij van gemiddeld 62 jaar. En dat is volgens de ANBO de doelgroep van de toekomst waar het om draait: actieve en mondige 50-plussers verenigd in een eigentijdse organisatie. De reorganisatie moet leiden tot een slagvaardige ANBO die zich sterk maakt voor de belangen van senioren in Nederland en die daarnaast tientallen diensten aanbiedt die de politiek en markt laten liggen.