22-8-2003
'Driver Advocate' beperkt concentratieverlies automobilist
Chrysler heeft onlangs een elektrisch boordsysteem gedemonstreerd dat
bedoeld is om in kritieke rijsituaties de aandacht van de automobilist
op de weg geconcentreerd te houden. Het systeem, genaamd Driver
Advocate, is door Motorola ontwikkeld en vervolgens ingebouwd in een
Chrysler Town & Country minivan.
De bediening van Driver Advocate gaat via drie gebruiksvriendelijke
toetsen op het stuurwiel. Hiermee kan de bestuurder niet alleen de
binnenkomende informatiestroom vanaf mobiele telefoons en het
boordnavigatiesysteem regelen, maar ook de weergave van eventuele
waarschuwingsmededelingen of diagnoseboodschappen. Het Driver Advocate
systeem kan worden uitgebreid met toekomstige telematicatoepassingen.
Chrysler en Motorola werkten al samen bij het Chrysler 300M
IT-Edition-project waarbij eveneens onderzoekers en postdoctorale
studenten van het medialaboratorium van het Massachusetts Institute of
Technology (MIT) waren betrokken. Dat studiemodel fungeerde als een
mobiel researchlaboratorium voor de ontwikkeling van elektronische
systemen voor het beoordelen en aanpakken van concentratieverlies en
stress bij automobilisten.
Als onderdeel van het programma om technische oplossingen aan te
dragen voor het probleem van ongeconcentreerd en daardoor onveilig
rijden, werkt Motorola aan de ontwikkeling van een voordelig en
gemakkelijk te bedienen systeem voor de automobielindustrie, zo
vertelt Jacqui Dedo, marketing vice-president van Motorola Automotive.
Motorola en Chrysler hebben intensief samengewerkt om te onderzoeken
hoe geavanceerde technologie gebruikt kan worden om de
informatiestroom in een auto te sturen. Motorola streeft er samen met
haar klanten naar om de auto meer intuïtief bedienbaar te maken en het
algehele rijproces te vereenvoudigen.
Hoe Driver Advocate werkt
Driver Advocate gebruikt veel van de bestaande soft- en
hardwaresystemen die al in de auto aanwezig zijn. Verder is het
gemakkelijk te begrijpen en eenvoudig te bedienen. Bovendien is het
ontworpen om duurzaam, betrouwbaar en efficiënt te werken. Het systeem
werkt met een eenvoudige stuurhoeksensor en diverse gripsensoren in
het stuurwiel om de hand/kniepositie van de bestuurder te bepalen. In
zoverre komt Driver Advocate overeen met het systeem dat in de 300M
IT-Edition werd toegepast.
De stress- en concentratieniveaus van de automobilist worden gemeten
op basis van de handelingen van de bestuurder en de bewegingen van de
auto; deze informatie wordt vervolgens door het systeem geanalyseerd
om vast te stellen of een boodschap aan de bestuurder moet worden
gegeven. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om informatie die niet
cruciaal is voor de veiligheid tijdelijk te onderscheppen, zodat de
bestuurder zich helemaal op de weg en het verkeer kan concentreren.
De bestuurder krijgt via drie toetsen op het stuurwiel toegang tot het
systeem, evenals via de overhead-console van het elektronische
voertuiginformatiecentrum (EVIC). De toetsen zijn bestemd voor de drie
regelbare systemen: binnenkomende telefoongesprekken, navigatiesysteem
en informatie over het voertuig die normaliter op de EVIC wordt
weergeven. Elke toets kan worden verlicht om de bestuurder te laten
weten dat een boodschap is achtergehouden. Vervolgens kan de
bestuurder op een geschikt moment de toets indrukken om de
onderschepte informatie te laten weergeven. Indien de computer
vaststelt dat de rijsituatie het niet noodzakelijk maakt om de
boodschap vast te houden, wordt de informatie normaal weergegeven. De
bestuurder bepaalt altijd het geschikte moment om de boodschappen te
bekijken. Hij kan bijvoorbeeld besluiten om het navigatiesysteem te
blokkeren tot het moment waarop hij onbekende delen van een route
bereikt.
Mensen brengen meer tijd door in hun auto, terwijl tegelijkertijd door
de elektronica veel meer informatie aan de bestuurder en de passagiers
kan worden overgebracht. Het systeem dat we in onze Chrysler Town &
Country hebben geïnstalleerd, maakt het op simpele wijze mogelijk om
op cruciale momenten de hoeveelheid binnenkomende informatie te
regelen, aldus Thomas S. Moore, Vice President en hoofd van Chryslers
Liberty & Technical Affairs researchgroep.
De ontwikkeling van het Driver Advocate systeem in de Chrysler Town &
Country wordt voortgezet om het systeem verder te verfijnen. De
aandacht gaat hierbij vooral uit naar het onderkennen van de
verkeerssituaties waarin de informatiestroom tijdelijk moet worden
onderbroken.
AutoRai