Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Reactie op Volkskrantartikel 'Ministerie liet rapport veranderen'

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft geen rapporten van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) veranderd.

In mei 2001 is een voorlopige onderzoeksnotitie over de beschermende werking van het systeem verschenen. Deze NLR-notitie concludeert dat:
- de beschermende werking van de handhavingpunten goed is;
- meer handhavingspunten geen extra bescherming opleveren;
- zodoende meer handhavingspunten niet nodig zijn.

Op grond hiervan hebben de betrokken ministeries het NLR gevraagd het onderzoek meer in detail uit te voeren en ook te kijken naar lokale effecten. Het onderzoek leidt in augustus 2001 tot de conclusies:


- de beschermende werking van het systeem is goed;
- het is niet realistisch dat tussen handhavinspunten kan worden doorgevlogen zonder dat de effecten hiervan in de handhavingspunten worden meegewogen.

De conclusie van de Volkskrant is derhalve onjuist.

Het NLR rapport van augustus 2001 ligt ten grondslag aan de concept-Milieu Effect Rapportage. De commissie MERen de Commissie Berkhout hebben hierop gereageerd. Vervolgens is het NLR gevraagd aanvullend onderzoek te doen. Dit onderzoek was gericht op de scenariogevoeligheid en de bescherming in termen van aantallen gehinderden. In het voorjaar van 2002 is door het NLR vastgesteld dat zowel voor geluidbelasting als voor aantallen gehinderden de beschermende werking van het systeem goed is.

Op 29 maart is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Overigens is de Commissie Berkhout voorafgaand aan het onderzoek naar de beschermende werking, in het begin van 2001, uitdrukkelijk verzocht te reageren op de onderzoeksopzet. De commissie heeft dat niet gedaan.